Европейската комисия започна ново разследване срещу Google и Facebook
Европейската комисия (ЕК) е започнала ново разследване срещу Google и Facebook. Този път, Брюксел ще разглежда практиките на двата интернет гиганта за събирането на потребителски данни онлайн. Първи за новината съобщиха от Reuters, като впоследствие те получиха потвърждение от Комисията.
Предварителни действия
ЕК е изпратила въпроси към двете компании, като част от предварителната фаза на потенциално разследване на регулатора срещу тях. Информацията, която се изисква от Facebook и Google е да предоставят повече подробности от начина по който те събират, съхраняват и обработват големите масиви от данни за своите потребители. Както и методите им за монетизация.
Брюксел се опасява, че двете компании използват морето от информация за различни користни цели, включително и за спиране на развитието на потенциални конкуренти.
„Разследванията обхващат методите за събиране, обработване и монетизиране на данните, включително и ползването ѝ за рекламни цели“, обявиха от ЕК, цитирани от Reuters. Агенцията цитира още документи, които разкриват малко повече подробности за отделните дейности, които европейските регулатори ще разглеждат за двете компании.
При Google, Брюксел ще разглежда данни свързани с услугите на търсачката, онлайн и насочената реклама, инструменти за логване, интернет браузъра Chrome и други. За Facebook, ЕК ще насочи вниманието си към програмния интерфейс (API), който позволява на трети компании да извличат данни от социалните мрежи и достъп до други техни функционалности. Регулаторът е изисквал още информация за рекламните и маркетинг инструменти на интернет гиганта.
8 милиарда не стигат
Facebook, Google, Amazon и останалите големи технологични компании са подложени на увеличаващ се регулаторен натиск не само в Европа, но и в САЩ. Засиленият контрол на IT сектора, особено в онлайн икономиката е все по-важна тема в политическия живот във Вашингтон и започна да се превръща в основа на някои кандидат-президентски кампании. Европа вече взима активни действия срещу някои от технологичните компании. Ако преди повече от десетилетие на мерника на Брюксел беше застанал Microsoft, то сега Google е новият им любимец.
Разследването на ЕК идва месеци след, като вече антимонополните регулатори на Стария континент наложиха общо над 8 млрд. евро глоби на интернет гиганта от 2016 г. насам. Самият Google гигант беше заделил 5 млрд. долара през 2018 г. за разходи свързани единствено с глобите в Европа.
Последната санкция е от март на стойност 1.49 млрд. евро, като беше свързан със злоупотреба с монополно положение, за предлагането на ексклузивни реклами през платформата AdSence в търсачката ѝ.
Facebook досега избягваше подобни мащабни разследвания в Европа, но след скандала с изтичането на данни от агенцията Cambridge Analytica, от което бяха засегнати и потребители от Стария континент, беше въпрос на време, регулаторите в Брюксел да ѝ обърнат по-сериозно внимание. Европейският съюз прие затегнати регулации за защита на личните данни (директива позната повече със съкращението ѝ – GDPR), за които се смята, че социалната мрежа не отговаря напълно. Властите в Ирландия вече констатираха нарушения през лятото.