Site icon TechTrends България

Stadia срещу xCloud – рунд първи

Stadia-vs-xCloud-1

Облачният гейминг се очертава, като една от основните тенденции в развлекателната и технологична индустрии. Концепцията съществува от години, първите опити за подобни услуги се правят преди почти десетилетие. Оказва, че идеята да се пуска играта на отдалечен сървър, а геймърите да се забавляват в движение през облака, все още е трудно да се осъществи. Причините са най-вече технологични, а решенията за преодоляването на проблемите затрудняват дори основните IT гиганти, като Google и Microsoft.

Официалният старт на платформата Stadia на първата компания се очакваше със затаен дъх от всички, които се интересуват от гейминг. Горе-долу по същото време Microsoft започна тестовете на своята xCloud. Двете събития позволиха на експертите на Запад да оценят докъде са стигнали технологичните гигант с развитието на облачния гейминг. Първите оценки са смесени, като определено има още доста да се изчиства технологията преди да стане основно средство за забавление.

Резултати и предизвикателства

Погледнати под общ знаменател Google и Microsoft би трябвало да предоставят сходни изживявания за потребителите. Това са две от четирите компании, които разполагат с най-мощната и мащабна сървърна инфраструктура по света (другите са Facebook и Amazon). На теория, основните проблеми, които трябва да се преодолеят са свързани с това колко добра е интернет връзката на потребителите и дали забавянето между тях и сървърите ще се окаже пагубно за играта.

Към тях обаче трябва да добавим още редица други фактори. Цена, бизнес модел, каталог от заглавия, наличност по устройства и работа с разработчици.

Но да се върнем към по-очевидните фактори. Ако разполагате със стабилна интернет връзка от минимум 30 Mbps, поне в САЩ за момента изживяването е поносимо. Компромиси от време на време има със Stadia, като на моменти се забелязва значително забавяне, което може да бъде пагубно за игра, особено в мултиплеър. Microsoft, като че ли са оптимизирали по-добре инфраструктурата си и работата на заглавията си.

За да може стрийминга да конкурира традиционния гейминг, трябва още да се подобри ситуацията, при забавянето. Но поне разликите между двете вече не са толкова драстични, като при предходните опити. Естествено, ако използват по-бавна интернет връзка, може да получите разочароващи резултати, които да не са вследствие на работата на услугата. Също така, играта през мобилни мрежи от четвърто поколение (4G), макар и възможно, ще варира значително, заради по-големите забавяния, които технологията предлага като връзка.

Техническите неволи

Мащабите на облачната платформа Azure на Microsoft

Ако интернет свързаността на потребителите, ще е един от основните фактори за налагането на облачния гейминг, има и други технически предизвикателства. Разликата в представянето на Stadia и xCloud например се дължи в оптимизирането на самите игри да работят на сървърите на двете компании.

Microsoft има доста голямо предимство в тази сфера, защото разполага със собствена конзола и богат каталог от заглавия, които са специално правени за нея. Софтуерният гигант използва същия хардуер в своите центрове, който захранва Xbox One, което позволява перфектна оптимизация за игри, които вече са налични за устройството.

Ситуацията е напълно различна при Stadia. Google и гейм разработчиците трябва да работят в пълен синхрон, за да оптимизират заглавията за сървърите на компанията. За някои, това е като портване за напълно нова платформа, особено ако нямат силна PC версия. В дългосрочен план, Stadia може да има предимство пред xCloud, защото като базови характеристики, разполага с по-добър хардуер. Разработчиците, които имат желание да правят игри изцяло за нея ще имат доста по-голяма изчислителна мощ.

Дали, за да компенсира проблеми с оптимизацията или с връзката, Google правят и друг компромис. Част от заглавията за Stadia не са в истинска 4K резолюция. Те разчитат на Full HD, която впоследствие се мащабира до заветния формат. Което създава графично по-слаба версия на играта спрямо истинската в 4K. От своя страна, xCloud за момента не предлага високи резолюции, но все пак тестовете за нея тепърва започнаха.

Другите различия

Тук стигаме и до другите разлики между двете платформи. Най-чувствителни са в броя на наличните игри за Stadia и тези за xCloud. Разликата е почти двойна – Google предлага едва 22 заглавия, от които за сега само едно е ексклузивно. Microsoft разполага с доста богат каталог, като за момента е избрала да тества 53 игри, от които редица Xbox ексклузиви, като Gears 5, Sea of Thieves, Halo 5 и Forza Horizon 4.

Втората голяма разлика е в бизнес модела и тарифите. Google избра доста сложен и непривлекателен вариант за потребителите. За старта на Stadia, компанията предлага специален Premiere Edition, който струва 130 долара и включва брандиран контролер, както и няколко месеца безплатен достъп до платформата. След което, геймърите ще трябва да плащат по 10 долара на месец, за да си продължат абонамента.

Тези цени не включват самите игри, които в платформата на Google се купуват отделно. Причината е, че разработката на заглавията е скъп процес и за технологичния гигант това е най-лесния начин за привличане на гейм студиа. В бъдещето Stadia ще предлага безплатен достъп за игри с ограничение на Full HD резолюция, като 4K възможностите ще се отключат срещу споменатите 10 долара на месец. Но пак, игрите ще трябва да се купуват отделно.

Microsoft все още не е обявила цени, но според разкритите следващи стъпки, xCloud ще струва около 15 долара на месец, което ще включва безплатен достъп до богат каталог от заглавия.

Третата разлика е в достъпността от устройства. Google засега водят, като предлагат на почти всяка джаджа да се пусне Stadia, която разполага с Chrome браузър. Microsoft ограничават използването до устройства под мобилната платформа Android, но в бъдеще xCloud достъпен доста по-масово.

Изтрезняващ скептицизъм

Stadia трябваше да стартира с почти пълни възможности през ноември. Вместо това, Google реално предложи по-разширена и достъпна бета версия. Компанията направи тестове в началото на 2019 г., но изграждането на богат и съвместим каталог от заглавия отнема доста време.

Microsoft от своя страна не крие, че все още изпробва технологията, като xCloud в момента се води в подобна фаза, която Stadia беше преди година. Въпреки, това платформата разполага с доста функционалности. От гейм индустрията също виждат големия потенциал на стрийминга, но отчитат трезво и големите предизвикателства, пред които той е изправен в момента.


„Стриймингът е бъдещето на гейминга, но то няма да се случи сега и веднага, както обещават Microsoft и Google“ Танко Шокеров, Gameloft Bulgaria


„Стриймингът е бъдещето на гейминга“, коментира Танко Шокеров, студио мениджър на „Геймлофт България“. „Но то няма да се случи сега и веднага, както обещават Microsoft и Google“, допълва той.

Истината е, че двете услуги, все още не може да се каже, че са финални продукти, предназначени за крайни потребители. Или чакането на завършена и безупречно работеща стрийминг гейм платформа ще продължи още известно време.

„Проблемите с наличната инфраструктура още не са преодолени, въпреки, че концепцията съществува вече повече от десетилетие“, допълва Шокеров. „Другото предизвикателство е как ще се намери баланса между собствениците на тези платформи, разработчиците и потребителите“.


„Другото предизвикателство е как ще се намери баланса между собствениците на тези платформи, разработчиците и потребителите“ Танко Шокеров, Gameloft Bulgaria


Според Шокеров от „Геймлофт България“ подходът на Google не е много практичен, защото натоварва геймърите да плащат не само абонамент, но и да закупуват отделно заглавията. Той допълва, че като цяло балансирането на всички страни е пипкав процес. Който ще е също толкова ключов, колкото техническите предизвикателства на гейм стрийминга.

Exit mobile version