Samsung обяви, че е продала около един милион от сгъваемите си смартфони Galaxy Fold. За това се похвали президентът на компанията Юнг Сон, по време на конференцията TechCrunch Disrupt в Берлин. Екзотичният модел официално излезе на пазара през септември, като за месец постигна 500 хил. продажби. В периода от октомври до декември, Galaxy Fold добавя още толкова реализирани бройки.
„Ситуацията е такава, че ние продадохме милион от тези продукти“, коментира Сон. „Или един милион души са готови да платят 2 000 долара за подобен смартфон“.
Коментарът е направен в контекста на процедурите по които Samsung пуска даден продукт на пазара и определя дали пласирането му е успешно или не. Както и как се събира обратна връзка от потребителите. Той допълва, че ако държат подобни устройства в лабораториите си, те няма как да получат отзиви от клиентите дали идеята е добра или не.
Прекалено голямата обратна връзка
Galaxy Fold всъщност получи прекалено голяма обратна връзка още преди официално да излезе на пазара. Сгъваемият смартфон беше обявен по време на Световния мобилен конгрес в Барселона през февруари и трябваше да бъде пуснат в търговските мрежи през лятото.
Месец преди дебюта му, Samsung раздаде тестови бройки на подбрани журналисти и инфлуенсъри. Резултатите не бяха обещаващи. Оказа се, че екранът на Galaxy Fold много лесно може да се деформира и да бъде съсипан по няколко начина. Първият е ако потребителите отлепят защитния слой на дисплея. Някои от тестърите го объркват за предпазно фолио, което обикновено идва със смартфоните и се маха преди употреба.
Другият проблем е свързан с пантата, която осигурява сгъването на устройството. При нея лесно може да влязат чужди тела, като ситни камъчета или други малки боклуци, които в един момент да счупят механизма или да наранят екрана.
Samsung беше принуден да изтегли смартфона и да направи драстичен редизайн на защитното фолио и на пантата.
Втори живот
Големите усилия и допълнителните средства за всичко дават резултати. От една страна, тестовете на новите бройки за значително по-позитивни, като дори определят механизма за сгъване и разгъване Galaxy Fold за доста издръжлив. Отделно вече много трудно могат да влязат обекти под дисплея, които да го наранят него или пантата.
Това дава втори живот на Galaxy Fold, като един милион продажби за все още доста нишов продукт е доста силен резултат. Особено при цена от около 2 000 долара, което е близо двойно повече от традиционните нива на премиум флагманите. Последните изпитват затруднения за реализирането на добри продажби при надвишаване на 1 000 долара. Apple усетиха това с iPhone XS моделите и бяха принудени да направят дребна корекция надолу при дебюта на iPhone 11. Трябва да се отбележи, че Galaxy Fold се появи в определени пазари и при това в сравнително ограничени бройки.
Засилваща се конкуренция
Труден старт имаше и конкурента му – Mate X на Huawei. Той също трябваше да се появи на пазара през лятото. Фактори, като забавяне на оптимизацията на софтуера изместиха датата за есента. Това оказа негативен ефект, защото покрай санкциите на САЩ срещу Huawei, компанията не можеше да го пусне с услугите на Google.
Комбинацията от всичко това накара китайския гигант да отложи пазарния дебют на Mate X за средата на ноември. Той беше наличен само за Китай, като в рамките на минути са били изкупени всичките налични бройки. По неофициална информация месечния капацитет на производството на Huawei е за около 100 хил. бройки от Mate X. Няма данни колко точно са предложени по време на дебюта.
Сгъваемите смартфони се очертават като един от двата елемента, които да върнат пазара за умни телефони отново към растеж. Другият такъв е развитието на 5G и пускането на все повече устройства за тази технология. Motorola показаха малко по-различен подход при разработването на подобни устройства със завръщането на легендарния подбранд Razr. Доста е вероятно през 2020 г. да видим и други производители да пробват с такива модели.