Тенденцията, че автомобилните производители все повече трябва да се превърнат в технологични не е от днес, нито от вчера. Иновации, като електрическо задвижване, автоматизация, автономно управление и непрекъсната свързаност, играят ключова роля не само в бъдещето, но и в настоящето развитие на сектора. Затова не е изненада, че някои технологични компании и предприемачи се оглеждат как да променят тази, доскоро застинала в консерватизъм индустрия. Илон Мъск и неговата Tesla са може би най-яркият пример затова, като поведоха електрическата революция при автомобилите.
Докато всички очакват със затаен дъх, Apple да навлезе в този сектор, като така той да се превърне в първия технологичен гигант, който да посегне на тази индустрия. След като от производител на компютри, тя успя да преобърне пазара на мобилни телефони и да наложи смартфоните, защо да не го направи и с автономните коли? Иронично, но короната за първия такъв опит ще отиде към японската Sony. По време на технологичното изложение Consumers Electronics Show (CES) в Лас Вегас, тя демонстрира своя концептуален модел за автономен електромобил. Това е Sony Vision-S
От хола до зад волана
Малко странно е, компания, която е позната повече със своите телевизори Bravia, смартфоните Xperia или гейм конзолите PlayStation да излезе на най-голямото технологично изложение със собствен електромобил. Sony не навлязоха в подробности относно бъдещето на Vision-S, затова въпросите започнаха да се натрупват – каква е ролята на колата, ще има ли производствена версия и др.
Създаването на един автомобил не е прост процес, а масовото му производство е още по-сложна задача. В това с пълна сила се убеди Tesla. За направата на новия Vision-S, Sony опира до помощта на множество партньори. Елементи на софтуера и хардуера са разработени от водещи индустриални компании като Bosch, Continental и др. BlackBerry и Nvidia са други големи партньори в разработването ѝ. Основната част по изработката на шасито и цялостната система за задвижване пада върху плещите на автомобилния производител Magna.
Всъщност компанията проектира цялостна платформа за електромобили, която на модулен принцип може да се използва за широк спектър от модели – от градски хечбеци, през седани, до SUV-та. Върху нея имаме дизайн, който наподобява доста извивките и линиите на основните коли на Porsche. Колата притежава 33 различни сензора, които следят обстановката вътре и извън нея. Редица огромни екрани дават различна информация или служат за развлечение, които се допълват от 360-градусово озвучение. Самият електромобил позволява да бъде непрекъснато свързан с глобалната мрежа.
Ролята на Vision-S
Този прототип съхранява нашата роля в изграждането на бъдещето на мобилността“, обяви главният изпълнителен директор на Sony, Кеничиро Йошида, при пресконференцията на компанията на CES в Лас Вегас. С което изчерпа до голяма степен ролята и плановете на технологичния гигант за колата.
По принцип японските технологични компании са известни със своите налудничави експерименти в нетипични за тях сегменти. В случая Vision-S може да има съвсем друга и то доста по-практична роля. Електромобилът може да бъде от полза на Sony по няколко начина. От една страна той е идеален демонстратор за потенциалните технологични решения на компанията, които тя ще предлага на автомобилния пазар. Било от под формата на софтуер, интеграцията на конзолата PlayStation или услугата PlayStation Now, стрийминг платформи, непрекъсната свързаност и др.
От друга, някои прогнозират, че силното развитие на технологиите, огромните масиви от данни и денонощната връзка с интернет ще доведе до размиване на границите между физическите и дигиталните услуги. Както и на отделните сектори. Тоест, в един момент, на компании като Sony ще им се наложи да предлагат автономни електромобили, било от като част от голяма дигитална услуга или поради друга причина. Да не забравяме, че Uber инвестира милиарди в тази сфера и дори посочва, че единственият начин бизнес моделът ѝ да стане печеливш, е ако се преориентира към предоставянето на автономни коли по заявка.