Site icon TechTrends България

Мобилната мрежа на „Теленор“ беше отличена от Umlaut

Umlaut-Bulgaria

Теленор България“ получи сертификат за най-добра мобилна мрежа в страната от консултантската фирма Umlaut. Тя е провела тестове на качеството на услугите в шест категории, като използва крайни потребителски устройства и реални клиенти на телекомите. Германската компания не е започнала своите изследвания в България по покана на някой от операторите, като те дори не са знаели за това. Това обяви главният изпълнителен директор на Umlaut Хакан Екмен, по време на пресконференция, организирана съвместно с „Теленор“.

Въпреки, че звучи екзотично, Umlaut не е нов играч при консултантските компании. Тя е доскорошното звено за телеком оператори и авиационни компании на германската група P3. През 2019 г. последната решава окончателно да раздели своя бизнес на две дружества. Първото е фокусирано върху автомобилния и софтуерен сектори, като запазва името си P3. Второто е, вече споменатото звено, ребрандирано като Umlaut.


„През 2019 г. положихме много усилия с нашите технически екипи за подобряване на мрежата на „Теленор““ Джейсън Кинг, „Теленор“


„През 2019 г. положихме много усилия с нашите технически екипи за подобряване на мрежата на „Теленор“ и връзката ни с клиентите“, коментира Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на „Теленор България“. „Резултатът от всичко това е, че получихме сертификат Best in Test от Umlaut, които са бившите P3 Group. Много малко оператори взимат P3 награди“.

Методологията

За своите тестове, Umlaut ползват шест критерия – покритие на гласовите услуги и на преноса на данни, 4G покритие, скорост на сваляне и на качване на данни и наличност на мобилен интернет. Германската компания твърди, че е използвала информация от над 18 хил. потребители в България, но от тях само седем хиляди са предоставили релевантна такава.


„Тестовете продължават и в момента, като правим оценка на операторите на всяко тримесечие“ Хакан Екмен, Umlaut


Тестовете са осъществени през втората половина на 2019 г. Те са покрили малко над 94% от населението на страната и около половината от територията ѝ. Според Umlaut, „Теленор“ се справя най-добре от трите основни телекома в четири от категориите – в покритие за пренос на данни, глас и на 4G, както и в най-добри скорости за сваляне. От германската фирма не пожелаха да коментират как са се справили останалите два оператора. В техните документи, „Теленор“ е сравняван с британския Vodafone и австралийския Optus.

„Тестовете продължават и в момента, като правим оценка на операторите на всяко тримесечие“, коментира Хакан Екмен от Umlaut. Това означава, че може някой от другите телекоми може да получи подобно отличие през следващите месеци или години. Екмен допълни единствено, че разликата „между първия и втория в България е значителна“.

Модернизацията

Теленор“ се възползваха от възможността да дадат своеобразен отчет за състоянието и модернизацията на мрежата си. Той беше доста по-малко изчерпателен от този на A1, който австрийското звено в България изпрати до медиите през декември. Главният технически директор на „Теленор“ Владимир Радойчич обяви, че през 2019 г. са обновени над 1 000 базови станции в страната, а в 600 населени места са добавени към 4G покритието на телекома.

Джейсън Кинг не пожела да назове точните инвестиции, които операторът е вложил през изминалата година в тази дейност, като единствено обяви, че те са „около 60-70% по-високи от тези през 2018 г.“. Посочената година обаче е сравнително слаба откъм инвестиции, доуточни той. Последните конкретни данни по този показател са от първата половина на 2018 г. Тогава, компанията е вложила едва 19 млн. лева за първите шест месеца на годината. След това PPF Group придобиват „Теленор“ и престават да изнасят данни по това перо.

Наследството

Темпът на модернизация на базовите станции, привидно изглежда два пъти по-бавен от този на A1. Най-големият по брой абонати оператор е обновил 1 900 базови станции през 2019 г. Причината за това разминаване се дължи в доброто наследство, което PPF Group получават с покупката на „Теленор“ в България.

Когато норвежката група Telenor придобива „Глобул“ през 2013 г., тя предприема пълна подмяна на мрежата на оператора. Процесът е извършен в периода между 2014 и 2015 г. Цялото оборудване е сменено, като голяма част от новото, по думите на „Теленор“ по това време е изцяло съвместимо с 4G. Затова модернизацията на оператора в годините след това минава в три посоки – доработване на опорната мрежа, развиване на 4.5G и надграждане на инфраструктурата в по-отдалечените места. При A1 процесът на преминаване от 3G към 4G и 4.5G е по-плавен и разпределен във времето.

Затова и част от добрите резултати на втория по големина мобилен оператор в момента се дължат доста на ударните инвестиции, които Telenor беше осъществил преди около шест години. Това наследство може да се окаже и нож с две остриета, като след пълната подмяна, „Теленор“ разчита само на един доставчик на оборудване – Huawei. Тенденцията, сред част от операторите в Европа е да започват диверсифициране към поне два вендора, какъвто е и първоначалния извод от доклада на Европейския съюз по темата за 5G и сигурността.

Exit mobile version