Премиум смартфонът Huawei Mate 30 Pro все пак ще се появи в България, макар и четири месеца след официалната му премиера. Причината за това са санкциите на САЩ, които се затегнаха в края на август и не позволяват на китайския производител да използва пълния пакет услуги на Google в новите си модели. Така, най-добрият смартфон на компанията беше пуснат в продажба основно в Китай, а от декември започна да навлиза в Европа под формата на „лимитирана версия“.
Такъв е случаят и с Huawei Mate 30 Pro в България. Той ще се появи от 30 януари в само пет дистрибутора – трите мобилни оператора и двата най-големи магазини за потребителска електроника. Физически ще бъде изложен само в по един обект на A1, „Теленор“, „Виваком“, „Технополис“ и „Техномаркет“. Истинската уловка е, че ще бъдат пуснати само 100 бройки в продажба.
Huawei акцентира върху идеята за „лимитирана“ серия, като подслажда офертата, като включва в комплекта безжичните си тапи (или buds – бел. ред.) FreeBuds 3, както и специално Premium Service обслужване. Последното представлява по-добра гаранционна и следгаранционна поддръжка на устройството. Всичко това идва на препоръчителна цена от само 1 993 лева на свободна продажба.
Голямата уловка
Има конкретна причина, Huawei да пуска едно от най-добрите устройства на 2019 г. с такова закъснение и с толкова ограничени бройки. Mate 30 Pro идва с една голяма уловка и тя е, че няма да може да се възползвате от всички услуги на Google, които идват с лицензираните Android смартфони. Няма да имате достъп до Google Maps, Gmail, Google Calendar, Google Translate и пр. Ползването на онлайн магазина за мобилни приложения Google Play също ще е блокирано за притежателите на тази „лимитирана“ серия.
Последното означава, че за любимите си апликации сега и в бъдеще ще трябва да разчитате изцяло на усилията на Huawei да ги достави. Което ще бъде голямото предизвикателство пред китайския гигант. Той вече работи усилено в тази посока. Новият Huawei Mobile Services (или HMS) ще трябва да замени Google и неговата екосистема. Това е основното послание, което отправя китайския гигант в прессъобщението си за „лимитираната“ серия на Mate 30 Pro.
„Освен с изключителния си хардуер, Mate 30 Pro се отличава и с това, че е първият флагман, с който Huawei подава заявка за промяна на статуквото на мобилния пазар“ Huawei България
„Освен с изключителния си хардуер, Mate 30 Pro се отличава и с това, че е първият флагман, с който Huawei подава заявка за промяна на статуквото на мобилния пазар“, пишат от Huawei. Те поясняват, че смартфонът е първият изцяло базиран на отворената версия на Android 10, без услугите на Google, надграден с интерфейса EMUI 10 на Huawei и със собствения си магазин за приложения AppGallery.
Все още без Google, подобни устройства са непродаваеми на масовия пазар в Европа. Пускането на „лимитирана“ серия ще даде по-висока стойност (макар и фиктивна) на смартфоните и ще гарантира, че всички бройки ще се продадат, без да има залежаване по складовете. Дори е под въпрос, дали 100 телефона ще стигнат за технологичните ентусиасти и колекционери в България. Подобна стратегия, макар и в различни мащаби и начин, прилагаше едно време Apple, като изкуствено занижаваше доставките в първите месеци, за да има недостиг и да стимулира желанието на потребителите да си купят последните iPhone-и.
Амбициозни планове
За някои от услугите, Huawei вече имат готови заместители. Приложението за камерата, управление на снимките и галериите, софтуер за здравословен начин ан живот и др. Тези, които компанията не е разработила сама през последните няколко години, тя ще търси партньори. Така, холандското дружество TomTom, специализирано в навигационните решения, ще прави приложението за карти и навигация на Huawei. Споразумението беше обявено преди няколко дни.
Китайският гигант прави огромни усилия да вкара разработчиците на приложения в своя AppGallery. Huawei твърди, че до момента над 1.3 млн. компании са се съгласили на този ход и вече има над 50 хил. интегрирани програми в новия магазин. Самият AppGallery посочва, че има над 180 млн. сваляния през изминалата година.
Проблемът е, че за момента повечето приложения и сваляния са направени за и в Китай. Втората по големина икономика отдавна е забранила използването на услугите на Google и местните потребители са принудени да търсят заместители. Това е истинският стимул на разработчиците да правят софтуер за Huawei – достъп до иначе трудния китайски пазар.
Покрай него, Huawei се надява те да правят и такъв за глобалните потребители и по този начин да могат да предоставят адекватна алтернатива на Google. Това е и основния коз на китайския гигант, с който другите компании в предходните опити за детрониране на Android не разполагаха.
Временните решения
Huawei развива специална техника за заобикаляне на санкциите на САЩ. Компанията интегрира модели предназначени за конкретни пазари за световен дебют или прехвърля такива от един регион в друг. Тази тактика достига нови висоти, с пускането в определени държави на Huawei P30 Lite New Edition.
Това е традиционната Lite версия на миналогодишния флагман, но с подобрен хардуер. Повече RAM, място за съхранение в старата опаковка. Huawei може просто да взима дизайните от миналата година, да надгражда имената им и да подменя хардуера. Тази стратегия може да работи поне до средата на годината. Всички тези устройства ще имат достъп до услугите на Google, защото технически се водят модели, показани преди пълната забрана за търговия на САЩ. Което ще позволи на Huawei технически да продава нови смартфони.
Тази тактика ще бъде в сила поне докато новата HMS екосистема бъде изградена, така че да не предизвика гнева на потребителите, а „лимитираните“ серии изчерпат потенциала си. Но това е прекалено временна мярка и тя няма да може да работи повече от шест-седем месеца. Другият недостатък е, че потребителите на компанията ще разберат как се чувстват феновете на Apple. Когато анализирахме амбициите на Huawei, че искат да „влязат в обувките“ на технологичния гигант от Купертино, не сме си представяли, че ще се стигнат и до такива паралели.