Гледането на живо, как някой друг играе на компютър може да звучи налудничаво за доста хора, но реално представлява доста сериозен бизнес. Ако трябва да бъдем по-точни – около 5 млрд. долара приходи са генерирали през 2019 г., по изчисления на Superdata. Дам, внушителна сума, по-голямата част от нея се формира от спонсорства и сделки между компании, платформите за излъчване (стрийминг) и самите стриймъри. В този сектор, дългогодишен господар е Twitch – една от първите услуги специализирани в предаване на живо на игри.
Данните на Streamlabs и Newzoo показват, че платформата продължава да е на първо място по популярност сред почитателите на гейм забавленията. В нея, потребителите са прекарали общо близо 10 млрд. часа. Проблемът на Twitch е, че нейните показатели се свиват, заради засилената конкуренция.
Новите играчи
Платформата беше придобита от Amazon през 2014 г. за 970 млн. долара, но през последните години конкуренцията в сектора се увеличава. Google навлезе с YouTube Gaming, а през 2019 г. ударно се включи и Microsoft със своя Mixer. Facebook също се опитва да привлече парче от баницата, но все още услугата не е достигнала нивата на първите три.
YouTube Gaming е задържала потребителите с 46% повече през изминалата година, които са прекарали 2.8 млрд. часове в гледане на гейм стриймове. Microsoft удвояват този показател, но техния Mixer все още е с много ниска база, спрямо останалите две платформи. Потребителите прекарват „едва“ 357 млн. часа през 2019 г. За сметка на това Mixer превъзхожда YouTube Gaming по качено съдържание – 80 срещу 48 млн. часа. Twitch е безапелационен лидер по този показател с малко под 360 млн. часа.
Водещите игри
При най-популярните гейм заглавия при стрийминга има също размествания. Ако предполагате, че Fortnite продължава да доминира вниманието на зрителите в тези платформи, то сте в заблуда. League of Legends (LoL) отново си връща водещата позиция с малко под 1.1 млрд. гледани часове във всички платформи. Fortnite е веднага след това с малко над 1 млрд. часове. Доста зад тях е третият – Grand Theft Auto V (GTA V) с малко над 560 млн. часове.
Така двете най-популярни игри реално са безплатни по модела Free to Play. GTA V от своя страна вече е на доста години, предвид факта, че излезе през далечната 2013 г. Но поради липсата на силно продължение в нейния жанр, тя продължава да се радва на популярност. LoL е дори още по-стара – с дебют през 2009 г. но голямата геймърска база и силната професионална сцена поддържат интереса към нея.
Всичко това става за сметка на Fortnite, чиято инерция се оказа не толкова издръжлива в дългосрочен план, както тези две игри. През 2019 г. интересът към играта на Epic Games е намалял с малко над 28%.
Ексклузивните сделки
Пластовете при платформите за стрийминг на живо ще се разместват през следващите години. В стремеж да намали разликата между Mixer и първите две услуги, Microsoft инвестира милиони в ексклузивни сделки с някои от най-популярните стриймъри.
Така, във втората половина на 2019 г. Ричърд Блевинс, познат зад прякора Ninja, зарязва Twitch канала си и се пренася изцяло в Mixer. По различи оценки, сделката се предполага, че е за 100 млн. долара. Дали е за годишна база или общо за по-дълъг период от време няма потвърждение. Неговият ход позволява на други популярни стриймъри да си осигурят подобни споразумения с подценявани услуги за предаване на живо. Майкъл Shroud Грижезек го последва в Mixer, докато Джак CouRageJD Дънлоп отива в YouTube Gaming, а Джереми Disguised Toast Уанг се пренася изцяло във Facebook Gaming.
Ефектът засега не означава автоматично пренасяне на тяхната абонатна база от едната платформа в другата. Но постепенно може да прехвърли вниманието на потребителите от едната услуга към другата. Агресивната стратегия на Mixer довежда дотам, че в момента платформата разполага с почти равностоен брой канали в сравнение с Twitch. Но потребителите все още гледат много повече втората услуга.
Важно е да се отбележи, че след подписване на ексклузивен договор, стриймърите напускат само услугите с излъчване на живо. Тъй като Twitch е ориентирана изцяло към подобен тип съдържание, влогърите с подобни споразумения напускат платформата напълно. Това не ги задължава да правят същото с останалите възможности на YouTube и Facebook. Например, Ninja продължава да пуска на запис и обработени свои клипчета в канала си в YouTube, както и да поддържа собствена страница в социалната мрежа на Марк Зукърбърг.