НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Apple продължава да е зависима от iPhone продажбите

Apple отчете нови рекордни резултати, но продължава да демонстрира силната зависимост на бизнеса си от продажбите на смартфоните iPhone. Технологичният гигант обяви най-големите си приходи в рамките на едно тримесечие в историята до момента. През периода октомври-декември 2019 г. те достигат 91.8 млрд. долара, което е с 9% ръст спрямо същия времеви интервал през предходната година.

Основната причина за силния резултат са високите продажби на смартфоните iPhone, особено последните модели, които компанията пусна в продажба в края на септември. В същия момент, приходите от услуги, които се очаква да бъдат основното перо за диверсификация на бизнеса на Apple не се увеличават с толкова впечатляващи темпове. Всичко това подкрепя идеята, че компанията все още е силно зависима от смартфон бизнеса си.

Тоест, когато продажбите на iPhone са в нагоре, тогава и резултатите са със стабилен растеж. Когато обаче смартфоните не се представят толкова добре, тогава и приходите стагнират. Бяхме свидетели на две такива тримесечия през изминалата 2019 г. Сега, компанията бере плодовете от ефективното сваляне на цените с новия iPhone 11 и привлекателните възможности на по-скъпите iPhone 11 Pro и Pro Max. С което, слуховете за пускането на нов по-достъпен междинен модел през март, изглеждат повече от логични.

Новите рекорди

Apple-11-debut-nyc

Освен историческите обеми приходи, които Apple отчита през последното тримесечие за 2019 г. (компанията го води като първо счетоводно за 2020 г. – бел. ред.), тя отчита и рекордна печалба. През периода достига 22.2 млрд. долара или ръст от 12% спрямо предходната година, когато тя е била 19.9 млрд. долара.

По-голямата част от растежа на приходите идва по линия на продажбите на iPhone. Те се увеличават с около 5 млрд. долара на годишна база до малко под 56 млрд. долара. Както и те съставляват малко над 61% от общите постъпления. Второто по големина перо, което добавя са носимите устройства, домашните системи и аксесоарите. Продажбите се увеличават от 7.3 на 10 млрд. долара, като тук влизат различните модели Apple Watch, iHome устройства и др.

Услугите, в които идват продажбите на абонаменти и съдържание от AppStore, Apple TV+ и Apple Music, са третото перо, което допринася за растежа на компанията. Приходите при тях нарастват от 10.8 на 12.7 млрд. долара. Така, все още големите инвестиции на Apple в тази насока не могат да намерят достатъчно тежко изражение и да компенсират, потенциална нестабилност на смартфон бизнеса.

Позитивни очаквания и потенциални мерки

Apple-Watch-5-1

Технологичният гигант прогнозира доста положително развитие през първите три месеца на 2020 г. Apple очаква приходите да са между 63 и 67 млрд. долара, което във всички случаи ще е ръст спрямо предходната година, когато бяха едва 58 млрд. долара. Тогава, компанията беше изправена пред сериозен спад в продажбите на iPhone, породен от различни фактори, включително и високите цени на последните модели.

Сега, ситуацията явно е различна, защото Apple 9% и 15% ръст на приходите, спрямо предходната година. Което означава, че продажбите на iPhone 11 серията върви с пълна пара и тя не е изправена пред затруднения, както беше с iPhone XS. Тази тенденция може да се дължи на няколко фактора – като по-достъпната цена (за iPhone – бел. ред.) на евтиния модел, така и за редицата подобрения в камерите, които новите устройства получиха.

Apple-Store-fifth-avenue-new-york

Проблемите на Apple могат да се появят през второто и третото календарно тримесечие, когато исторически компанията продава по-малко смартфони, породено от очакванията на феновете за новите модели за годината. „Ябълковият“ гигант установи традиция, в която представя новите си iPhone устройства през септември. Така продажбите в предходните месеци спадат значително.

Възможно е Apple да нарушат тази традиция и да се опитат да омекотят спада на продажбите с пускането на междинен модел iPhone, който да е и с по-ниска цена. Вече има достатъчно спекулации, че през март, компанията подготвя този ход. Който изглежда логичен на фона на усилията на гиганта от Купертино да не повтори стагнацията и първия от години спад на приходите, отчетен през април-юни 2019 г.

Свързани статии

Back to top button