Apple отчете нови рекордни резултати, но продължава да демонстрира силната зависимост на бизнеса си от продажбите на смартфоните iPhone. Технологичният гигант обяви най-големите си приходи в рамките на едно тримесечие в историята до момента. През периода октомври-декември 2019 г. те достигат 91.8 млрд. долара, което е с 9% ръст спрямо същия времеви интервал през предходната година.
Основната причина за силния резултат са високите продажби на смартфоните iPhone, особено последните модели, които компанията пусна в продажба в края на септември. В същия момент, приходите от услуги, които се очаква да бъдат основното перо за диверсификация на бизнеса на Apple не се увеличават с толкова впечатляващи темпове. Всичко това подкрепя идеята, че компанията все още е силно зависима от смартфон бизнеса си.
Тоест, когато продажбите на iPhone са в нагоре, тогава и резултатите са със стабилен растеж. Когато обаче смартфоните не се представят толкова добре, тогава и приходите стагнират. Бяхме свидетели на две такива тримесечия през изминалата 2019 г. Сега, компанията бере плодовете от ефективното сваляне на цените с новия iPhone 11 и привлекателните възможности на по-скъпите iPhone 11 Pro и Pro Max. С което, слуховете за пускането на нов по-достъпен междинен модел през март, изглеждат повече от логични.
Новите рекорди
Освен историческите обеми приходи, които Apple отчита през последното тримесечие за 2019 г. (компанията го води като първо счетоводно за 2020 г. – бел. ред.), тя отчита и рекордна печалба. През периода достига 22.2 млрд. долара или ръст от 12% спрямо предходната година, когато тя е била 19.9 млрд. долара.
По-голямата част от растежа на приходите идва по линия на продажбите на iPhone. Те се увеличават с около 5 млрд. долара на годишна база до малко под 56 млрд. долара. Както и те съставляват малко над 61% от общите постъпления. Второто по големина перо, което добавя са носимите устройства, домашните системи и аксесоарите. Продажбите се увеличават от 7.3 на 10 млрд. долара, като тук влизат различните модели Apple Watch, iHome устройства и др.
Услугите, в които идват продажбите на абонаменти и съдържание от AppStore, Apple TV+ и Apple Music, са третото перо, което допринася за растежа на компанията. Приходите при тях нарастват от 10.8 на 12.7 млрд. долара. Така, все още големите инвестиции на Apple в тази насока не могат да намерят достатъчно тежко изражение и да компенсират, потенциална нестабилност на смартфон бизнеса.
Позитивни очаквания и потенциални мерки
Технологичният гигант прогнозира доста положително развитие през първите три месеца на 2020 г. Apple очаква приходите да са между 63 и 67 млрд. долара, което във всички случаи ще е ръст спрямо предходната година, когато бяха едва 58 млрд. долара. Тогава, компанията беше изправена пред сериозен спад в продажбите на iPhone, породен от различни фактори, включително и високите цени на последните модели.
Сега, ситуацията явно е различна, защото Apple 9% и 15% ръст на приходите, спрямо предходната година. Което означава, че продажбите на iPhone 11 серията върви с пълна пара и тя не е изправена пред затруднения, както беше с iPhone XS. Тази тенденция може да се дължи на няколко фактора – като по-достъпната цена (за iPhone – бел. ред.) на евтиния модел, така и за редицата подобрения в камерите, които новите устройства получиха.
Проблемите на Apple могат да се появят през второто и третото календарно тримесечие, когато исторически компанията продава по-малко смартфони, породено от очакванията на феновете за новите модели за годината. „Ябълковият“ гигант установи традиция, в която представя новите си iPhone устройства през септември. Така продажбите в предходните месеци спадат значително.
Възможно е Apple да нарушат тази традиция и да се опитат да омекотят спада на продажбите с пускането на междинен модел iPhone, който да е и с по-ниска цена. Вече има достатъчно спекулации, че през март, компанията подготвя този ход. Който изглежда логичен на фона на усилията на гиганта от Купертино да не повтори стагнацията и първия от години спад на приходите, отчетен през април-юни 2019 г.