Apple се върна на водещата позиция при производителите на смартфоните през последните три месеца на 2019 г. Но тази победа се оказва пирова, защото компанията отчита понижение на общите си продажби на умни телефони през цялата изминала година. Samsung и Huawei имат леко забавяне през последното тримесечие на 2019 г., но за цялата година отчитат умерен растеж.
Това са част от основните заключения, които може да направим от резултатите на изследователската фирма Strategy Analytics за пазара на смартфони през изминалите 12 месеца. Данните поставят няколко ключови въпроса, които ще диктуват тенденциите през настоящата 2020 г. Основният е дали има пряка връзка между несигурната ситуация около Huawei и ръста на продажбите на Apple? Ако такава има, то най-вероятно американският гигант ще остане на върха или поне ще се изравни със Samsung по реализирани смартфони през първото тримесечие на новата година.
Обрат на финалната права
Apple зае лидерската позиция при смартфон производителите за периода октомври-декември 2019 г. Тя е доставила малко над 70 млн. броя iPhone през това време, докато двата ѝ основни конкурента Huawei и Samsung – съответно по 56 и 68.8 млн. броя. Последните две компании реално отчитат минимален спад на продажбите, като той е малко по-голям при китайското дружество – 6.6%.
За тяхна сметка, Apple отбелязва ръст от 7% на годишна база. Преките фактори за доброто представяне на технологичния гигант са няколко. Основният е в по-ниската начална цена на която се предоставят новите модели iPhone 11. През 2018 г. Apple направи поредната корекция нагоре на стойността на последните си смартфони, което вече премина невидимата граница сред потребителите. Компанията отчиташе спад на продажбите на годишна база, който продължи до известна степен до средата на 2019 г. При това въпреки опитите на Apple пост фактум да привлекат клиенти с различни намаления.
Също така iPhone 11 и Pro версиите му, срещнаха по-малка конкуренция. Основно тя дойде от Samsung Galaxy Note 10, докато Huawei беше принудена да отложи дебюта на техния премиум флагман Mate 30 Pro в Европа до края на декември. Едва тогава, започна постепенното му пускане в „лимитирана серия“ на Стария континент, като продажбите в България стартираха едва в последните дни на януари. При това в ограничени 100 бройки, предлагани от пет дистрибутора (трите телекома, заедно с „Технополис“ и „Техномаркет“).
Третият фактор е, доста по-силния модел и значителен ъпгрейд, който предлага iPhone 11 спрямо предходните модели. Неговия предшественик iPhone XS получи силна критика, че единственото, което е подобрил е цената, при това нагоре.
Добрите резултати се отразиха на приходите на Apple, като компанията продължава да е силно зависима от смартфон бизнеса си. Данните на Strategy Analytics излизат буквално ден след като американската компания обяви поредното си „историческо“ и „рекордно“ тримесечие. Продажбите на iPhone са основната причина за тези постижения. Затова, лидерската позиция на Apple при доставките на смартфони за този период, не идват като голяма изненада.
По годината изпращат
Ръководството на „ябълковия“ гигант не трябва да се отпуска, защото в продажбите за цялата 2019 г. той остава на трето място. Samsung води с 295 млн. доставени смартфона. Следван е от Huawei с 240 млн., а Apple е с малко под 100 млн. зад лидера или 197 млн. смартфона.
Цялата 2019 г. беше слаба за американската компания, като тя отчита спад от 4.3% на годишна база. През предходната година, Apple е доставила 206 млн. смартфона. За сметка на това, Samsung отчита минимално повишение от около 4 млн. броя умни телефони, а Huawei малко под 35 млн. броя ръст. Това, при положение, че китайската компания попадна под икономическите санкции на САЩ и реално през последните четири месеца не може да пуска нови модели смартфони, които да ползват услугите на Google.
Цялостният пазар за умни телефони стагнира и дори ако трябва да сме пунктоални – през изминалата година има лек спад от 19 млн. броя – от 1.431 млрд. на 1412 млрд. Затова борбата все повече е между съществуващи клиенти, които се оглеждат за алтернативи, отколкото за изцяло нови такива.
Рязката смяна, осъществена през последното тримесечие може да е или сбор от различни фактори, или потенциална нова тенденция, която ще се прояви през 2020 г. През следващите месеци ще се покаже дали има връзка между продажбите на Huawei и Apple. Както и как ще се възприемат усилията на китайския гигант да установи собствена екосистема, с която да продава смартфоните си без задръжки в Европа. Също, ще се проследят дали слуховете, че Apple се подготвя да пусне междинен и достъпен модел iPhone през март.