НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Пазарът на таблети стагнира и през 2019 г.

Таблетите се превърнаха от едно от най-модерните и желани устройства, във второстепенна и дори третостепенна пазарна ниша. През 2019 г. продажбите им в световен мащаб стагнират, като спадат с минималните 1.5% на годишна база. Резултатите могат да се разгледат като позитивни, предвид постоянният спад, който се наблюдаваше през последните няколко години.

Данните на изследователската фирма IDC показват, че в момента единствено компаниите, които залагат изцяло на таблети и не предлагат хибридни устройства успяват да запазят някакъв растеж на пазара. И реално запазват позициите на таблетите. Apple продължава да е лидер с добър ръст на годишна база, подтикнат най-вече от свалянето на цените и предоставянето на редица аксесоари и възможности, които да повишат продуктивността на iPad.

Затихващи функции

Целият пазар за таблети се понижава от 146.2 млн. броя през 2018 г. на 144.1 млн. през изминалата година. Но нивата са далеч от пика на този сегмент, който беше през 2014 г. и тогава бяха отчетени малко над 232 млн. броя продажби. Добрата новина е, че през четвърто тримесечие на 2019 г. понижението е в рамките на статистическата грешка. Последните три месеца на всяка година движат силно целия пазар и от 2015 г. насам това е периодът с най-големи спадове.

Apple продължава да е лидер в сегмента с 34.6% пазарен дял или 49.9 млн. продадени таблета. Далеч, назад го следва историческия му конкурент Samsung с 21.7 млн. реализирани устройства или пазарен дял от 15.1%. Huawei е трети с пазарен дял от малко под 10%, а Amazon е четвърти с 9%. Петицата се допълва от Lenovo с 5.9%.

IDC-Tablet-market-2019

Любопитното е, че всички компании отчитат силни спадове на продажбите на таблети, без Apple и Amazon. Причината е, че всички тези производители все повече се ориентират или само към лаптопите (като Samsung или Huawei), или поставят повече фокуса върху хибридите (Lenovo например).

Apple и Amazon растат стабилно, най-вече заради усилията им да добавят повече стойност и възможности към таблетите. „Ябълковият“ гигант се опитва да превърне своите iPad в пълноценен конкурент на хибридите, като отдели тяхната операционна система и добави клавиатури, въпреки упоритата теза на покойния вече Стив Джобс, че тези устройства не се нуждаят от подобни. Освен това Apple понижава доста цените на таблелтите си, с което в момента е много по-евтино да вземеш базов iPad, отколкото последен модел iPhone. Факт, който също насърчава продажбите.

Проблемът на таблетите и нашествието на хибридите

ipados

Постепенният крах на таблетите не е нещо изненадващо или неочаквано събитие. Когато Стив Джобс показа първият iPad през 2011 г. мнението за новия тип устройства беше повече от противоречиво. От една страна, то реализираше мечтата на феновете на научната фантастика да разполагат с умна многофункционална джаджа с размерите на тетрадка. За други, таблетите бяха просто смартфони с голям екран. Дори някои модели, тогава разполагаха с дисплей, който в момента дори се счита за малък сред масово приетите умни телефони на пазара.

Но основният им проблем повече се криеше във факта, че всички таблети ползваха мобилна операционна система. Възможностите им за сериозна работа бяха ограничени до минимум и те повече се използваха като допълнително устройство за забавление.

Ситуацията се промени драстично след като се случиха няколко неща. Първото е адаптирането на Windows за сензори екрани, след няколко полу-успешни опита на Microsoft. Второт е развитието на технологиите, за да може x64 архитектурата  да се интегрира в подобно устройство. Крайният резултат е раждането на хибридите – комбинация между лаптопи и таблети, които съчетават полезността и функционалността на първите, но са компактни и лесни за ползване като вторите.

Това ефективно привлече голяма част от привържениците на устройства със сензорни екрани в компактна форма и реално доведе до началото на краха на таблетите. Компании, като Asus и Acer почти ефективно напуснаха пазара, а останалите поддържат присъствие, заради обслужването на определени групи потребители. Apple водят неравна борба, да направят своите iPad-и конкурентни на хибридите, но без да предоставят устройство, което да е базирано на MacOS. Стратегията дава резултат от гледна точка на пазарен дял, но надали това ще спаси целия сегмент.

Свързани статии

Back to top button