Site icon TechTrends България

A1 през 2019 г.: Основната движеща сила на Telekom Austria Group

A1_Bulgaria-hq-2020

За големите международни компании, българските звена обикновено се водят второ и дори третостепенни по важност и споменаване. Във финансовите отчети, много често се срещат основно като бележки под линията. Много добър пример беше „Теленор“, които след обявяването на продажбата, норвежката група бързо сложи техните резултати в категория „Други“.

Дълги години по такъв начин можеше да се възприема българското звено на Telekom Austria Group (TAG). През това време, във финансовите отчети на групата, за местната компания се използваше почти един и същи параграф. Той обобщаваше следните изводи – „предизвикателен мобилен пазар“, „спадащ пазарен дял“ и „бавно нарастващи фиксирани услуги“.

През 2019 г. A1 България преобърна тенденцията и накара авторите на финансовия доклад на TAG да приложат повече творчество, вместо да копират с дребни корекции едно и също всеки път. Говори се за постоянен и последователен растеж в двата основни сегмента и увеличение по почти всички показатели.

Има и добра причина за това – A1 България успя да развие силна дългосрочна стратегия в трансформирането си като конвергентен оператор в страната. Отделно, компанията в момента има лукса да е единствената, зад която да седи напълно стратегически собственик. За „Виваком“ 2019 г. беше изпълнена с неизвестни, които кулминираха с обявената продажба на дружеството към United Group. „Теленор“ използват максимално натрупаната инерция от времената на норвежкото ръководство, докато новият им чешки финансов собственик реши как да действа и дали да ребрандира компанията.

Основният конкурент при ТВ пазара – „Булсатком“ тепърва започва да излиза от изпаднали преди две години финансов колапс. А в края на 2018 г. официално фалира потенциалния четвърти мобилен оператор.

В тази благоприятна среда, A1 България се възползва максимално добре, за което говорят и силните финансови резултати през 2019 г. Представянето на българската компания е толкова добро, че тя е сред двигателите на растеж на приходите и печалбата на TAG. Ситуация, в която операторът рядко попада, особено при годишни отчети. Колко точно добра беше годината за A1 България, ще разберем в следващите редове.

Българският двигател на Австрия

TAG отчита ръст от около 2.9% на приходите и около 0.8% на печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA). За позитивния резултат, доста голяма роля има българското звено. A1 България обявява ръст на приходите от 9.2% през 2019 г. спрямо предходната или покачване до 486.2 млн. евро. EBITDA-та се увеличава през същия период с 12.5% до 179.4 млн. евро. През всичките четири тримесечия местното звено отчита позитивни резултати, като темпът на растеж достига двуцифрени числа.

България, Беларус и Сърбия са основните източници на увеличение на приходите през 2019 г. за цялата TAG, докато двете балкански държави натежават най-много за нарастването на EBITDA-та на компанията.

Австрийската група коментира, че ситуацията на българския пазар е във възходяща тенденция. A1 България отчита ръст във всички сегменти, както в мобилните, така и във фиксираните услуги. Вторите са подсилени от ексклузивното спортно съдържание в собствените канали на оператора и разнообразните решения за корпоративни клиенти. За разлика от предишни години, мобилният сегмента за A1 България вече е стабилен пазар, като компанията успява да продава допълнителни услуги на вече съществуващата си абонатна база.

Тези тенденции са подкрепени не само от ръста на приходите, но и от увеличението на средномесечния приход от абонат (ARPU). Този ключов за телеком индустрията показател нараства с 9.3% до 5.6 евро. Стойността беше достигната още в средата на 2019 г. и е поддържана стабилно до края ѝ. Същият показател, но за фиксирани услуги ARPL се увеличава с 6.1% до 13.3 евро.

По отношение на абонатите, мобилните клиенти на A1 България продължават да се свиват като бройка. Към края на 2019 г. те вече са 3.824 млн., което е понижение с 2.8%, което се дължи на премахване на неактивни SIM карти в началото на годината. За сметка на това потребителите на интернет и телевизия растат, първите достигат 464 хил., а вторите са 530 хил. абоната. Т.нар. Churn rate или процент на отказали се клиенти също намалява до 1.8% през 2019 г. По традиция, доскоро A1 България поддържаше високи стойности по този показател.

5G и мрежови инвестиции

Изминалата 2019 г. беше белязана от две големи събития, когато става дума за мобилните мрежи на българските оператори. Първото е, че и трите основни телекома започнаха интензивни тестове на 5G услуги. Държавният регулатор отпусна временно честоти в 3.6GHz за целта, както и допълнителен времене ресурс в 2GHz за подсилване на 4G инфраструктурата. През втората половина на годината и трите оператора осъществиха тестове с 5G, като A1 България успя да се похвали, че е първата, която започна изпитанията.

Телекомът също така обяви готовността си да пусне мобилна услуга от пето поколение при условие, че бъдат отпуснати за постоянно ползване съответните честоти, но на приемливи цени. Очакванията са, че в периода май-юли тази година регулаторът ще направи търгове за тях. Комисията за регулиране на съобщенията е издала нови разрешителни за временно ползване на тези ленти на трите оператора до средата на годината.

Второто голямо събитие е навлизането на операторите в последната фаза по модернизация на вече изградената 4G мрежа. A1 България отново се похвали с добри темпове към преминаване на по-бързия LTE Advanced стандарт и обяви, че е инвестирала 200 млн. лева от 2016 г. насам за тази цел.

Финансовият отчет на TAG показва нещо любопитно – вложените средства (CAPEX) през 2019 г. са по-малко от тези през 2018 г. 78.5 млн. евро срещу 86.5 млн. евро съответно. Това може да се обясни, че процесът по модернизация към 4.5G достига своя пик не през изминалата година, а 12 месеца по-рано. Дали инвестициите през настоящата 2020 г. ще се увеличат, заради 5G е трудно да се каже. Причината е, че тепърва трябва да видим, с какъв мащаб планира A1 България да разгърне подобни услуги през годината.

Засилване на телевизията

Изминалата 2019 г. беляза поредните нови усилия в развитието на фиксираните услуги на компанията. Още през първите месеци тя обяви пускането на допълнителен собствен спортен ТВ канал, с който общата им бройка достигна пет. Те бяха подсилени и по един индиректен начин – със собствено мобилно приложение за спортни резултати Max Score. Неговата цел е да дава допълнителна информация за феновете и да се опитва да „привлича“ нови клиенти за тях.

В последните месеци, A1 България показа и собствена платформа A1 Xplore TV, която комбинира в себе си интерактивна телевизия и гледане на видео на поискване в едно. Тя позволява интеграцията на различни стрийминг услуги, като HBO GO, VOYO и други. Но по-голямото ѝ предимство се крие в предлагането на 4K ТВ канали. Досега, основните доставчици на телевизия нямаха подобно съдържание в портфолиото си и българските потребители разчитаха на чуждестранните платформи за подобен формат филми и програми.

Фокус върху услугите, иновации и ексклузивитет

Бизнес услугите попадат все повече във фокуса на компанията. A1 България и „Виваком“ са единствените конвергентни оператори, които се опитват да предложат пълния спектър от телеком услуги в страната. Въпреки, че доста от новите неща са добре забравени стари (като застраховките например – бел. ред.) има и някои изключения, като например предлагането на електронни винетки.

A1 България продължава развитието си на различни дигитални услуги, като мобилен портфейл, хостинг възможности, управление на WiFi мрежи, колокация и много други. Чрез тях се предлагат все по-големи пакети на различни клиенти и така се увеилчават приходите, които компанията може да вземе от един потребител (бизнес или краен). Този подход е и в основата на не малка част от ръста на приходите през последните тримесечия.

A1 България се възползва доста добре от факта, че вече е единственият оператор в страната, който е собственост на стратегически инвеститор и част от телеком група. Само тя в момента предлага електронни сим карти (т.нар. eSIM), което ѝ отвори врати за ексклузивната продажба на сгъваемия смартфон на Motorola Razr, например.

За разлика от дебюта на 4G мобилните мрежи, когато агресивната стратегия на „Теленор“ ги остави втори, A1 България в момента могат много по-спокойно да действат при разгръщането на 5G услуги. Затова и демонстрацията на първата самостоятелна мрежа от пето поколение в страната (или познатия повече като SA стандарт) дава крачка преднина на телекома в това отношение. Именно по този спокоен и уверен начин навлиза A1 България в настоящата 2020 г.

Exit mobile version