Най-продаваният смартфон за 2019 г. отново е iPhone
Apple отново доминира първите две позиции при най-продавани модели смартфони за цялата 2019 г. Това е традиция за американския гигант, който пуска много малко на брой, като разновидности устройства,. Това контрастира на стратегията на другите големи производители, като Samsung и Huawei, които разполага с поне 10 модела всяка година.
Класацията на изследователската фирма Counterpoint Research обаче показва някои тенденции, за които можехме основно да предполагаме косвено чрез общите продажби и финансовите отчети на Apple, Samsung и Huawei. Това включва слабата реализация на iPhone моделите, представени през предходната 2018 г., търсенето на по-евтини нови смартфони на Apple, засилването на Samsung и регионализирането на пазарите вследствие на търговската война между САЩ и Китай.
Достъпната ябълка
Лидер за 2019 г. като модел с най-много продажби е достъпният iPhone XR. Той получава около 3% от всички реализирани бройки на пазара. „Евтиният“ вариант беше представен през септември 2018 г., но реално дебютира на по-висока цена от предшественика си. Като цяло Apple вдигна доста стойността на своите смартфони в края на 2018 г., което доведе до спад в продажбите.
Скъпата серия модели iPhone Xs, Xs Max и XR не се радваха на толкова висок интерес, без последния, чиято цена е под психологическия праг от 1 000 долара. Затова е и лидер за 2019 г.
Apple смениха стратегията и през септември миналата година представиха новите модели, като най-евтиния – iPhone 11 е с цена под тази на предшественика си iPhone XR. Това стимулира продажбите и само за три месеца, той се превърна във втория най-продаван смартфон в света.
Надценяването на потребителската база на Apple и грешката на гиганта, могат да се илюстрират много добре при сравнение с класацията за най-популярните умните телефони за 2018 г. Първите четири места са окупирани от модели iPhone. Лидер е флагманският модел представени през 2017 г. iPhone X, следван от другите два модела от същата година – iPhone 8 и 8 Plus. Представителят от 2016 г. на Apple – iPhone 7 е на четвърта позиция.
Всички изброени модели са на цена до 1 000 долара, което определено е психологическа граница за доста от феновете на „ябълковата“ компания. Представените скъпи модели през 2018 г. iPhone XS Max и iPhone XS са чак на седмо и осмо място.
Всички тези развития най-вероятно ще повлияят значително върху ценовата политика на Apple през настоящата година. Независимо дали компанията планира да пусне по-достъпен модел, по подобие на iPhone SE или ще разчита на поне едно устройство което да е на цена между 700 и 900 долара.
Регионализацията на пазара
Грешната крачка на Apple веднага е посрещната с отворени обятия от лидера по кумулативни продажби – Samsung. Компанията влиза в Топ 10 с цели три модела, два от които са на трета и четвърта позиция. Това са достъпните Galaxy A50 и А10. Samsung печели сърцата на потребителите в ценовите категории под 500 долара.
Южнокорейският гигант също така доминира напълно Африка и Близкия изток, почти изцяло Латинска Америка и донякъде Европа. Последният регион е до известна степен поделен между Apple и Samsung, с превес на втората компания. Данните на Counterpoint Research показват и ясната регионализация на пазарите. Най-контрастни са лидерите в САЩ и Китай.
Пазарът в Щатите е напълно доминиран от Apple, като всичките Топ 5 най-продавани модела са iPhone. Там, силно изпъква достъпния iPhone XR. В Китай ситуацията е по-шарена. Достъпните смартфони на Oppo и Vivo са окупирали челните четири места, докато флагманът на Huawei P30 заема петата позиция.
Най-голяма битка за разпределение на пазара ще бъде в Азия (без Китай), където всяка отделна държава натежава към дадени модели смартфони. Затова, класацията на Counterpoint Research тук е най-шарена, като лидер с малко е Oppo A5s.
Трябва да се направи едно уточнение – най-продавани модели, не означава най-много общи продавани бройки за съответните производители. Защото, в тази класация, лидер е Samsung, следван от Huawei и едва трети е Apple. Също така например, в Китай, лидер по кумулативни доставки е Huawei, но поради голямото портфолио, те се разпределят по малко за единична версия.
Във всички случаи, данните на Counterpoint Research допълват картината с тенденциите, които вече очертахме на базата на други данни, като общи продажби и финансови резултати.