Допреди година-две сред дигиталния маркетинг и чат платформите беше истинска надпревара за интегрирането на автоматични програми за интеракция с потребителите. Познати повече като чатботове, повечето от тях разчитаха на псевдо изкуствен интелект (AI) за комуникация. Известно време бяха определяни като бъдещето на взаимодействието между бизнеса и хората в социалните мрежи.
Сега, Facebook реално ги скрива и най-вероятно ще принуди компаниите, които доскоро разчитаха на тях постепенно да ги изоставят. Причините не са толкова в самата функционалност и полезност на чатботовете, колкото в опитите на социалната мрежа да опрости и изчисти максимално Messenger.
Косвена жертва
В основата на всичко стои идеята за премахване на всички странични елементи и вътрешни приложения, като игри, бизнес възможности и др. Т.нар. Discover секция отпада, като остават единствено чатовете и историите от Facebook.
Реално това няма да доведе до пълното премахване на чатботовете, като по-скоро говорим за тяхното скриване от полезрението на потребителите. За да могат компаниите да ги върнат на видимо място те трябва да ги рекламират в списъка с чатове. Което, де факто ги прави платени, но не за потребителите, а за бизнеса. Подобен подход в момента се прави с постовете в социалната мрежа, където публикациите в страниците нямат голям обхват, освен ако не се спонсорират.
Отказ от китайския подход
Премахването на Discover секцията е пълен отказ на Facebook от т.нар. китайски подход. Едно от най-популярните чат приложения в азиатската държава WeChat, ползва подобна секция, в която потребителите могат да извършват много разнообразни действия. От викане на такси, през мобилни и онлайн разплащания, пазаруване и други.
Концепцията е известна и като Super App – супер приложение, което вече не е специализирано само в една конкретна област, а предлага максимално широки възможности. Другият елемент от него е тясната интеграция между социални мрежи и онлайн пазаруване, нещо, което по принцип Facebook обяви през 2019 г. като бъдещ приоритет. Дали премахването на Discover секцията ще се отразят на плановете за внедряване на е-търговия в Messenger тепърва ще разберем.
Българският потребител няма да бъде засегнат много от промените. Поради факта, че Discover секцията не беше толкова застъпена и развита. Бизнесът се ориентира повече към интеграцията на чатботове във Viber, който има силно корпоративно присъствие в страната.
Краят на ботовете?
Ефективното премахване на чат-ботовете слага край на една ера за Facebook. Те бяха един от основните инструменти, които технологичният гигант се опитваше да привлече бизнеса в Messenger. Доста дигитални маркетинг агенции и дори стартъпи ориентираха своите ресурси в разработването им.
За много стартиращи компании, това беше един от най-лесните начини да обявят, че работят с AI технологии. Въпреки, че повечето реално не използваха такива инструменти, което доведе до доста противоречиви резултати. Много от чатботовете можеха да поддържат адекватен разговор само с ограничен брой конкретни въпроси и изречения, което води до създаването на различни комични ситуации.
Подобни негативни примери отказаха не малко потребители. Както и доведоха до зарязване на плановете на Facebook, да изгради AI асистент, който да бъде интегриран в Messenger.
Това не означава, че ще бъде сложен край на автоматизираната комуникация между компании и потребители. Google продължава развитието на тези възможности на гласовия си асистент Google Assistant. Viber също залага силно на чатботове, като един от основните си елементи в бизнес стратегията си.