Google и Microsoft навлязоха в края на 2019 г. в облачния гейминг и дадоха надежда, че тази концепция най-накрая ще може да се наложи на пазара. Проблемите са основно технически, като компаниите все още се опитват да осигурят надеждна и качествена услуга, която да работи без излишни усилия за потребителите. Първата достъпна за България платформа – GeForce Now на Nvidia, например изисква от геймърите да влязат в Steam акаунта си във виртуална машина, откъдето да инсталират и съответно да играят дадено заглавие.
Проблемите на Google и тяхната Stadia са по-скоро от друго естество. Още при обявяването на новата платформа на интернет гиганта имаше много въпросителни относно бизнес модела, на който залагат. Което е ключово за привличането на разработчици и издатели да вкарват своите продукти в Stadia. Това важи с двойна сила, когато говорим за ексклузивни заглавия.
Нежеланието на индитата
Независимите гейм студиа или индита (от indie – бел. ред.) в момента подминават новата платформа. Причината е тривиална – Google просто не предлага достатъчно стимули на един разработчик да интегрира своята игра. По думите на различни независими разработчици, цитирани от Business Insider, когато от Google са се свързали с тях, такива почти са липсвали.
„Обикновено, при подобни участия, платформите предлагат някакви стимули, за да се включиш към тях. В случая те почти отстътваха“, коментира инди разработчик, пожелал анонимност пред Business Insider.
„Обикновено, при подобни участия, платформите предлагат някакви стимули, за да се включиш към тях. В случая те почти отстътваха“ Indie разработчик
От щатското онлайн издание подчертават, че това мнение било повторено от всяко едно независимо студио, с което са се свързали.
„Просто няма достатъчно пари в Stadia“, коментира друг представител от инди студио. Той допълва, че самата оферта била доста ниска, като цялостно предложение.
„Просто няма достатъчно пари в Stadia“ Indie разработчик
Както във всеки бизнес и тук става дума основно за пари. Не изцяло, но в основата си, това е основната спирачка. За съжаление, материалът на Business Insider не дава много детайли относно дали става дума за качване на готови заглавия или за ексклузивни такива. Възможно е, ситуацията да е такава и за двата случая.
Големи разпространители, като Sony например, инвестират значителни суми за създаването на определени игри, които да са налични единствено за тяхната платформа. Epic Games направиха същото при пускането на своя онлайн магазин. Google явно не полага такива усилия и се опитва да мине с минимални вложения.
Бизнес модел и бъдеще под въпрос
До голяма степен това се дължи на бизнес модела, който интернет гигантът е избрал за развитие на Stadia. Той е разпределен по начин, по който може да заключим, че Google иска да минимализира напълно инвестициите в игри, като да концентрира своите усилия в техническата услуга, а да остави съдържанието на разработчиците. Платформата е достъпна срещу платен месечен или годишен абонамент от потребителите. Последните обаче трябва да закупят игрите отделно, независимо, дали вече ги притежават от други места или не.
Бизнес моделът е подложен на силна критика и скептицизъм, за това дали ще може да накара геймърите да изберат Stadia. Google все още няма изградена потребителска база в тази сфера, освен ако няма идея да привлече такава през други канали. Което за момента не е факт.
„Има платформи, които разполагат с много потребители, до които можеш да достигнеш – като Steam, Nintendo и на които ти трябва да присъстваш“ Indie разработчик
Липсата на аудитория е другата голяма спирачка пред гейм разработчиците, за да вкарат своите продукти в Stadia. Тъй като повечето други платформи, като Steam, PlayStation Network и Nintendo Switch имат огромна потребителка база, която може да купи техните заглавия.
„Има платформи, които разполагат с много потребители, до които можеш да достигнеш – като Steam, Nintendo и на които ти трябва да присъстваш“, коментира един от инди разработчиците пред Business Insider.
Друг голям страх на независимите студиа е непредсказуемата натура на Google. Интернет гигантът се слави с безкомпромисното си отношение към своите проекти. Ако някой не може да се реализира, няма потенциал и е в тежест на компанията, то Google няма да се посвени да го затвори. Интернет гигантът разполага с дълъг списък от услуги, идеи и платформи, които е „убил“ през годините.
Което представлява риск за всеки разработчик, който е избрал Stadia за основен канал за разпространение и популяризация на своите игри. Да не говорим за ексклузивните такива.
„Можеш ли да се представиш в дългосрочно партньорство с Google? Предвид тяхната история на развитие на проектите им, няма как да знам дали Stadia ще съществува догодина“ Indie разработчик
„Можеш ли да се представиш в дългосрочно партньорство с Google? Предвид тяхната история на развитие на проектите им, няма как да знам дали Stadia ще съществува догодина“, коментира един от разработчиците. Той допълва, че това „налудничаво“ поведение е нормално за Google.
„С Google на пръв поглед е лесно – все пак това е Google“, коментира друг разработчик. „Ако някой може да направи работещ облачен гейминг това са те. Но те са се проваляли в толкова много сфери и е нормално за тях бързо да се отказват“.
Засега само с големите
Коментарът от Google е, че разработчиците и разпространителите засега изразяват силна подкрепа към облачната платформа. Уловката е, че става дума за големите студиа и компании в гейм индустрията.
„Издателите и разработчиците с които поддържаме непрекъсната връзка подкрепят проекта и искат Stadia да успее“, коментира Патрик Сейболд от екипа на Stadia, цитиран от Business Insider. „Важно е да се отбележи, че не всеки издател е обявил игрите, които ще присъстват в платформата и тепърва ще има нови заглавия за нея през следващите месеци“.
„Издателите и разработчиците с които поддържаме непрекъсната връзка подкрепят проекта и искат Stadia да успее“ Патрик Сейболд, Google Stadia
Сейболд допълни, че Google работи с всички големи издатели, като EA, Bethesda, Ubisoft, 2K Games и Rockstar Games. Въпреки, че тестовете бяха направени с Assassin’s Creed: Odyssey на Ubisoft, а хитове като DooM: Eternal и Cyberpunk 2077 се очаква да излязат тази година, все още липсват доста силни франчайзи от тези издатели. Освен, това да не забравяме факта, че EA подготвят собствена стрийминг платформа, която може да влезе в директна конкуренция със Stadia.
Засега, дори големите компании подхождат предпазливо със Stadia и техните ААА заглавия. Какво остава за огромния брой инди студиа. Немалка част от успеха и от каталога на Steam се дължи именно на тях. Повечето обаче все още избягват Stadia. Което може да затвори един порочен кръг – липса на много игри и издатели – малко потребители – изтегляне на участващите разработчици. Още е ранно да се правят заключения, но засега индикациите не са в позитивна посока.