Борбата с телефонните измамници е по-тежка и трудна за спечелване отколкото тази с фалшивите новини. Поне в България, въпреки, че този тип престъпления далеч не са единствено местен феномен. Телекомите, заедно с Министерството на вътрешните работи (МВР) от години се опитват да изкоренят проблема, като донякъде стриктната европейска регулация на предплатените SIM карти намали мащабите им.
Пандемията с новия щам коронавирус COVID-19, дава потенциални нови средства за въздействие на измамниците върху възрастните хора. Призивът за социална дистанция и различните доброволчески инициативи за помощ за тази уязвима група, може да се използва за удобно прикритие от тези престъпници. В стремеж да пресекат подобна порочна практика, A1 заедно с МВР разработи специално мобилно приложение, с което се дава възможност за контрол и по-висока проследимост на обажданията към възрастните хора.
Новото A1 Guard работи със смартфон абонати на всички телекоми. Само някои от функционалностите са налични единствено за клиентите на А1.
Пандемията и новите сценарии
Фантазията на българските телефонни измамници може да се развихри допълнително покрай пандемията и мерките взети срещу вируса COVID-19. Целта е проста – да се възползват от страха на хората, с което да извършат измами представяйки се за служебни лица, търсейки пари за лечение на близки или доброволци, които искат да помогнат. Това обявиха от МВР в прессъобщението на A1 за пускането на новото приложение.
„В периода на пандемията на COVID-19 е възможно да се появят нови сценарии за телефонни измами“ главен комисар Христо Терзийски, МВР
„В периода на пандемията на COVID-19 е възможно да се появят нови сценарии за телефонни измами – участниците в престъпните схеми могат да се представят за доброволци от групи за подкрепа, лекари, които търсят пари за лечение и изследвания, възползвайки се от страха на хората“, заяви директорът на Главна дирекция „Национална полиция“, главен комисар Христо Терзийски.
Той допълни, че е необходимо да се добави гъвкавост и иновативност в овладяването на този проблем. Като приложението A1 Guard е подходящ инструмент в тази посока.
„Предоставяме приложението A1 Guard напълно безвъзмездно за абонатите на трите мобилни оператора, защото всеки потребител има право да получи адекватна защита“ Александър Димитров, A1 България
„Предоставяме приложението A1 Guard напълно безвъзмездно за абонатите на трите мобилни оператора, защото считаме, че всеки потребител има право да получи адекватна защита, както и да осигури такава на близките си хора“, обяви Александър Димитров, главен изпълнителен директор на „А1 България“.
Според статистиката на МВР през последните три години са регистрирани 3 044 телефонни измами. Ситуацията с подобен тип престъпления е такава, че всеки четвърти познава човек, който е бил жертва или поне му е правен опит за подобен тип заблуда.
Как работи
При A1 Guard има два типа потребителя – единият е Управляващ, а другия е Защитен. Първият е хубаво да е някой от най-близките роднини, който да може да контролира входящите обаждания. Вторият е съответният възрастен човек, който може да бъде потенциален обект на телефонна измама.
В най-добрия сценарий, A1 Guard работи, когато и двата потребителя разполагат със смартфон и са инсталирали мобилното приложение. Тогава, Управляващия задава до 30 номера, които Защитения може да получава обаждане към тях. Ако има позвъняване от такъв, който е извън този списък, те могат да бъдат блокирани или приети от роднината на възрастния човек. В случай, че и двамата сте абонати на А1, тогава има опция за пренасочване на обаждането към Управляващия номер.
Другите екстри на A1 Guard са възможността за известяване със SMS, ако възрастния роднина получи позвъняване извън разрешения списък. В същото време, ако няма действие, на смартфона на Защитения потребител обажданията извън тези 30 номера звънят със специална предупредителна мелодия и визуализация на екрана.
A1 Guard работи със смартфони и таблети, базирани на платформите iOS и Android от страна на Управляващия. Защитеният (възрастен) потребител може да ползва и нормален мобилен или стационарен телефон, но само ако е абонат на A1. Причините за това са повече технически, тъй като ще се изисква включването на съответния им номер към приложението. Това става на безплатен номер за връзка 1441.