Site icon TechTrends България

Nokia показа как расте трафика във време на пандемия

nokia_networks_robustness_center_for_core_network

Социалното дистанциране в условията на пандемия оказва влияние на интернет трафика по целия свят. Всеки един от нас вече е усещал, временни забавяния във връзката или краткотрайни понижения на качеството на онлайн стрийминг услуги, като Netflix, YouTube или HBO Go. Дори в България се наблюдава подобни явления, въпреки, че страната ни разполага със сравнително модерна мобилна и фиксирана мрежа.

Какво точно се случва през последните десетина дни по света, как се движи трафика, кои са основните тенденции и как се справя инфраструктурата? На всички тези въпроси, се опитва да намери отговор Nokia, един от водещите доставчици на мрежово оборудване. Компанията анализира данните, които преминават през нейната инфраструктура и като разчита на собствената си платформа за изкуствен интелект (AI). Като изводите са повече от интересни.

Към тях ще добавим и малко извадки от Google и Brand New Vision за тенденциите в България за онлайн търсенето през последния месец и ползването на определен тип приложения.

Стабилизация на пика

През първите дни на засилените мерки в Северна Америка и САЩ, Nokia отчитат рязък скок с около 40-50% на онлайн трафика. След което нивата се стабилизират и се изравняват. Тоест остават високи, спрямо преди пандемията, но вече няма резки движения нагоре и надолу. Което изключва опасност от внезапно блокиране на връзката.

Любопитно, но и логично е часовото разпределение, кога се ползва най-много глобалната мрежа. Високите стойности са в работно време, като от Nokia коментират, че това се дължи, най-вече на ползването на различните приложения за видеоконферентна връзка. Почивните дни също има повишение на трафика, като интересът се премества към услугите за видео стрийминг, като Netflix, HBO Go и Disney+.

Видеото и избягването на „тапи“

Очаквано, основната причина за големия ръст в онлайн трафика идва от видео съдържание. Двата основни типа приложения, които отчитат повишен интерес по време на пандемията са видеоконферентните разговори и стрийминг услугите. Първите отчитат огромен ръст, като за пример е даден Zoom със 700% през март спрямо февруари, коментират от Nokia. Тя доста съвпада с данните, на Microsoft за повишения интерес към нейните конферетните услуги Teams (в които влиза и Skype) в Италия. Както и с информацията на AppAnnie за бумът на сваляния на подобни приложения, сред които са Zoom и Homeparty.

При видеострийминга ръстът не е толкова впечатляващ, като Nokia не предоставят конкретни данни. Те коментират, че това се дължи на действията на самите платформи в намаляването на качеството в пикови моменти. В някои части на Европа, това понижение надминава 20%, но в САЩ остава сравнително непроменено засега.

Тези действия като цяло облекчават трафика и предотвратяват сривове или „тапи“ на връзката. В по-натоварените дни, качеството на съдържанието е понижено, но това се дължи на намалените скорости, а не на претоварване на мрежата, допълват от Nokia. С други думи, мерките на платформите, сред призива на Европейската комисия дават резултат.

Освен мрежите, облачната инфраструктура помага доста. Консистентното представяне на платформите като Netflix в САЩ и Европа, показват, че компанията разполага с достатъчно сървъри и капацитет, с който да разпредели трафика по региони. По същия начин стоят и приложенията за видеоконферентна връзка, които разчитат на облачни услуги с добре разпределена инфраструктура.

Друга мярка, която предприемат стрийминг платформите, като Netflix, е да разположат значителна част от съдържанието си в центрове за данни на самите оператори. Разликата се усеща значително при сравняване на данните седмица преди и веднага след налагането на извънредните мерки в САЩ.

Оскъдните данни в България

Конкретни данни за България не предоставя Nokia, като единствено, единият от операторите „Виваком“ обяви ръст на трафика между 20 и 30% след обявяването на извънредното положение. Все пак може да намерим индиректни данни за потреблението на българите онлайн. Един от тях са резултатите от онлайн търсачката на Google за страната, а другите са от изследване за ползване на определени мобилни приложения.

Най-много българинът е търсил стандартни неща, ключови думи като „новини“, „времето“, “facebook” и др. В Топ 5 очаквано попада „коронавирус“. По-интересното е, че заради наложеното дистанционно обучение, думите „shkolo“, „уча се“ и “classroom” са влезли в Топ 25, като основни инструменти за подобен тип дейност.

Ситуацията се променя драстично, ако отворим секцията за най-бързо нарастващи теми, които българите издирват. Ръст от 4 500% отбелязва Google Classroom, с 3 900% този на Zoom и 3 300% на Microsoft Teams. В Топ 25 попадат и още подобни приложения за дистанционна продуктивност или обучение. Microsoft 365 се увеличава с 600%, образователната платформа Ucha.se отчита 500% ръст, покрай публикуването на учебниците онлайн на издателската къща „Просвета“, интересът към нея също се увеличава с 400%.

Google пусна и друга информация, в която показва какъв е спада на посещаемост на различни обществени места като барове, ресторанти, хотели, паркове, офиси и транспортни центрове. За нея е използван трафика от Google Maps. В България спада с 66% посещаването на ресторанти, кафенета, търговски центрове, музеи, кина и др. С 36% намалява интереса към хранителните магазини, фермерските пазари и аптеките. Забраната в парковете е намалила посетителите там с 32%, а призивът за работа дистанционно е намалил трафика към транспортните центрове като метра, спирки на градски трансфпорт, жп и авто гари с 58%. Към офисите, пътникопотокът се е понижил с 29%, докато към жилищните сгради се е увеличил с 11%.

Рекламната агенция Brand New Vision e направила проучване как се е увеличило ползването на мобилни приложения за онлайн банкиране, застраховане и поръчки на храна по време на извънредното положение в България. Данните показват засилен интерес към последните и умерен такъв към финансовите услуги.

Платформата Takeaway е лидер с ръст от 34.92%, като се сравнява ползването му през първата половина на март, спрямо втората, когато са въведени извънредните мерки в страната. Foodpanda е втора с 28.14%, следвана от онлайн магазина еMag с 19.24%.

Exit mobile version