Site icon TechTrends България

Edge и Firefox в битка за второто място при интернет браузърите  

edge-browser

Надмощието на Google опира до много сфери от нашия дигитален живот. През интернет търсенето, мобилните операционни системи и онлайн рекламата. Компанията е безапелационен лидер и в една не толкова забележима сфера – браузърите. Нейният Chrome от години се ползва от близо две трети от потребителите по света. Дори, ако махнем мобилните устройства с Android, при които мобилната версия на браузъра е сложена по подразбиране, той отново разполага с голяма преднина пред останалите.

Последните данни на NetMarketShare показват сериозно разместване на пластовете на този пазар. Не при първото място – Chrome продължава да доминира, а при подгласниците. Новият браузър Edge на Microsoft успява да детронира Firefox на Mozilla. Софтуерният гигант полага сериозни усилия да наложи своя продукт и те на пръв поглед дават резултат.

На ръба

NetMarketShare поставя на второ място Edge със 7.5% потребление. Разликата с Firefox на Mozilla е минимална, тя е трета със 7.2%. Ако погледнем статистиката на друга изследователска фирма StatCounter ще видим съвсем различна картина. Firefox е твърдо на второ място с 9.2% пазарен дял, следвана от Safari на Apple с 8.9%. Едва на четвърто място е Edge с 4.5%. Двете агенции не се разминават единствено с това, колко е дела на лидера Chrome. NetMarket му дава 68.5% от пазара, а StatCounter – 68.1%.

Двете статистики все пак показват няколко тенденции. При сравнение на данните на годишна база ясно личи, че Firefox на Mozilla отчита спад, което не е добра новина за независимия браузър. Организацията разчита много на различни практики за борба с проследяването в интернет и за опазването на личните данни, като се надява това да ѝ спечели потребители. Засега реалностите показват съвсем различна картинка.

Другата тенденция, е в бързото развитие на Edge. Независимо коя статистика ползваме и дали е на второ или четвърто място, той във всички случаи вече е пред своя „легендарен“ предшественик Internet Explorer. За което си има и съответните причини. Microsoft просто започна да го скрива в своя Windows 10. При последните ъпдейти, единственият начин да го достъпите е да го потърсите в търсачката. Браузърът по подразбиране вече е Edge.

Троянският кон на Chrome

Google не печели само с доминацията на своята програма за достъп до мрежата. Интернет гигантът има интерес и от успеха на Edge. Причината е, че Microsoft премина изцяло към технологията Chromium за разработката на последните му версии. С други думи, Edge в момента е базиран почти изцяло на кода, който ползва Chrome.

Така се бетонира влияние на Google, докато големият губещ е Mozilla с нейния Firefox. Организацията на няколко пъти предупреди, че с преминаването на Edge към Chromium се получава монополизиране на технологиите за интернет достъп, което е лош знак. Европейската комисия веднъж глоби Google за агресивното налагане на Chrome като браузър по подразбиране в Android устройствата. Загубеното през 2018 г. антимонополно дело коства на компанията 4.34 млрд. евро.

Exit mobile version