Болниците и докторите определено са най-важната част в борбата с коронавирус пандемията. След тях са различни професии и служители, които продължават да работят с хора, като служители в магазини за хранителни стоки, фармацевти, доставчици и много други. Първите, дори Google им благодари със специален doodle (анимирана илюстрация) на страницата на своята търсачка. Като, че ли забравяме, че има още една важна категория – служителите на всички комунални услуги, като електро, водо и топло снабдяване и телеком техници.
Предвид социалната изолация и прехвърлянето на цели бизнеси и образование в дистанционна виртуална среда, направи телекомуникационните мрежи по-важни от всякога. Дигиталната инфраструктура и услуги, буквално спасиха голяма част от икономиката в условията на извънредното положение, в което сме поставени в момента. Донякъде ги забравяме, защото вече толкова много сме свикнали на интернет връзката, че я смятаме за даденост.
Мрежите са изправени пред изпитания, защото намаляването на личните контакти на живо се пренасят в дигиталното пространство. Доста компании преминаха към видеоконферентни разговори, други се осъществяват по телефон или чат приложения. Nokia обяви преди 10 дни как расте интернет трафика в условията на пандемия. Сега, производителят на мрежово оборудване обнови данните си, за да имаме по-пълна картина. Към тях добавяме и информацията на Microsoft за това как растат техните услуги за видео връзка, както и мерките на Ирландия, обявени в понеделник за облекчаване на мобилните клетки.
Всички тези действия показват, колко ключова е телекомуникационната инфраструктура и, че колкото повече се дигитализира икономиката ни, толкова по-голям капацитет за интернет връзка ще ни е необходим.
Мрежи под напрежение
Nokia показа данните, които преминават за състоянието и трафика през изградените с нейно оборудване телеком мрежи. С помощта на своята платформа за анализ чрез изкуствен интелект (AI), финландският производител показа тенденциите преди започване на извънредните мерки, при налагането им и седмица по-късно. Статистиката сравнява тези преди налагането на ограниченията или от началото на февруари, спрямо тези през първите дни на затварянето на обществото (8 и 15 март) и как се развиват нещата седмица по-късно (22 март).
Изводите – трафикът се увеличава с между 30 и 50%, като до голяма степен това се дължи на видеострийминга. Най-засегнатите части на Европа допринасят доста силно в тази посока. Ръстът на видеоконферентните приложения е 300% в САЩ, а при гейминга е отчетено 400% увеличение спрямо нормалните дни.
Nokia обаче подчертава няколко детайла. Първият е, че като цяло телекомите и доставчиците на онлайн услуги успяват да оптимизират мрежите и продуктите си, така че да няма „тапи“. Това е състояние на крайно претоварване на връзката, при което в един момент до всички потребители стигат само част от пакетите, необходими за дадено действие. С което интернет свързаността „влачи“ или дори „замръзва“.
Вторият важен детайл е, че резкия скок през първите дни от социалната изолация, е последван от постепенно успокояване на увеличението на трафика. Той до голяма степен е комбинация между достигане на пика на потребление и вследствие на действията на операторите и доставчиците на услуги. Към последните се включва намаляването на качеството на видеострийминга в платформи като Netflix, Disney+ и др.
В последния доклад от април, Nokia подчертават, че пика на растежа на трафика е достигнат, но в същия момент се увеличават опитите за DDoS атаки. При тях, различни мрежи (обикновено от инфектирани устройства) се опитват да претоварят дадени сайтове или услуги с голямо количество заявки. Ръстът на DDoS се увеличава с 40% през март.
Ситуацията в България
В понеделник 13 април, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) публикува своите данни за увеличението на трафика в телекомуникационните мрежи в България. За периода от последния месец от обявяването на извънредното положение, те показват ръст на 25% на мобилните гласовите услуги спрямо стандартните седмици. Преноса на данни в клетъчните мрежи се увеличил със 17%, докато при фиксираните мрежи ръстът на интернет потреблението е 34%. Фиксираните телефонни услуги (които в повечето случаи вече преминават през интернет или мобилна мрежа) се увеличават с 19%.
Данните като цяло следват европейските тенденции и дори съпоставени с тези на Nokia, поставят страната ни в долната графа по растеж.
КРС формира кризисен център, в който се следят данните от операторите и се определят съвместни мерки, в случай на претоварване на мрежите. От регулатора отбелязват, че качеството на връзките в страната не се е понижило и няма дълготрайни забавяния на достъпа до глобалната мрежа. КРС отчита и факта, че големите телекоми обявиха различни инициативи за предоставяне на допълнителен трафик, с който да се улесни работата на потребителите в състояние на пандемия.
Четирицифрен растеж
Приложението Zoom може да се обяви, като първоначален победител сред решенията за видеоконферентна връзка. То е първи избор на редица компании и доста образователни системи за дистанционно обучение по света. Zoom обаче е обсипан с критика, заради явни проблеми със сигурността, които включват заблуда за нивото на криптираност на връзката, опасност от фишинг атаки и неправомерно споделяне на лични данни.
Другият голям играч в сферата е Microsoft. Софтуерният гигант обяви 1 000% ръст на видеоразговорите в своята корпоративна услуга Microsoft Teams, в която са интегрирани Skype и елементи от Office пакета. По време на пандемията дневните минути, които потребителите прекарват в дигитални срещи се увеличава на 2.7 млрд., което е 200% увеличение спрямо първите дни на налагането на строгите мерки по света.
Държавите, в които се налагат по-строги ограничения за излизане, пътуване, съответно отчитат най-големи ръстове. Затова не е изненада, че към края на март, Италия и Испания доминират по процентно увеличение на ползване на Microsoft Teams, след като част от икономиката се пренася в дигиталното пространство.
Ключовата инфраструктура
Тези увеличения на трафика не засягат само фиксираните мрежи, както биха си помислили повечето хора. Висок растеж има и при мобилните, което поставя и клетъчната инфраструктура на изпитание. Тя е доста ключова не само за потребителите в отдалечени места, но и за различните служби и мобилни екипи, когато им трябва бърза интернет връзка. Мобилните мрежи са изключително зависими от радиочестотния спектър, с който разполагат. Той е кръвта, по която тече клетъчната връзка и дефицита му оказва влияние върху капацитета на инфраструктурата и преноса на данни.
Ситуацията е такава в Ирландия, че държавата реши да предостави допълнителни честоти на телекомите при доста символични цени. Правителството в Дъблин отпуска допълнителен спектър от 700MHz и 2.6GHz, както и променя условията за ползване на този в 2.1GHz. Идеята е операторите да имат допълнителен капацитет за преноса на данни през 4G мобилни мрежи. Временните лицензи важат за 3 месеца и ще струват по 100 евро, като не се уточнява дали цената е за MHz от лента или общо. Каквато и да е точно, тя във всички случаи е символична, на фона на традиционните търгове.
„Допълнителният спектър ще помогне на мобилните оператори да се справят с увеличеното потребление в техните мрежи“ Джереми Годфри, председател на ирландския телеком регулатор ComReg
„Допълнителният спектър ще помогне на мобилните оператори да се справят с увеличеното потребление в техните мрежи“, коментира Джереми Годфри, председател на ирландския телеком регулатор ComReg.
В същия момент, мобилните оператори и държавните власти по света са изправени и пред друго изпитание – масовата дезинформация за 5G мрежите. Конспиративни теории обвързаха новото поколение инфраструктура с разпространението на COVID-19 вируса, което подстрека потребители да запалят мачти на телекомите във Великобритания и Нидерландия.
Лондон осъди жестоко действията и предприе крути мерки за ограничаване на дезинформацията в социалните мрежи и медиите в страната. Зам.министър-председателят дори обяви конспиративните теории за „опасно безумие“ и „боклук“, който трябва да спре. Британските власти определиха мобилната инфраструктура за ключова и основна линия за комуникация между спешните и здравни служби в страната по време на пандемия. Най-голямата ирония е, че запаленото оборудване дори не е 5G, а съдържа 3G и 4G клетки, както и оптични и телефонни кабели.