Първият месец от наложената по света социална дистанцираност и сравнително масово извънредно положение в развитите държави се отрази като цяло негативно за световната икономика. Това, може да се проследи най-явно с колабирането на цените на петрола, заради свръхзапаси, вследствие на срива на потреблението му. Не всички сектори, обаче отчитат подобни понижения, покрай коронавирус пандемията.
Напротив, някои, като дигиталната развлекателна и гейм индустриите засега може да спечелят доста повече, отколкото ако ситуацията беше нормална по света. Вече описахме, как се отразява социалната изолация на търсенето и приходите при мобилните игри.
Най-яркият пример при развлекателната индустрия е Netflix, чиито бизнес модел е 99% дигитален и изолацията се отразява повече от плодотворно за компанията. На 21 април, тя публикува своите финансови резултати за първото тримесечие на 2020 г. Онлайн платформата за видео стрийминг отчита много рязък растеж по всички показатели. Последвалите анализи на експертите прогнозират и много по-силно увеличение на абонатите на Netflix през 2020 г., спрямо предходните очаквания.
Растеж по всички показатели
Първото тримесечие на годината, компанията отчита приходи от 5.76 млрд. долара, което е ръст от 27% спрямо същия период през 2019 г. Изненадата при тях няма, защото постъпленията на Netflix периодично се увеличават с около 30% на годишна база през последната година, година и нещо. Нещата не са такива при нетната печалба. Там, Netflix отбелязва удвояване от 344 млн. долара на 710 млн. долара през периода януари-март. Традиционно, по този показател за 2018 и 2019 г., компанията отчита около 50% ръст.
Друг ключов индикатор са броя абонати, с които Netflix разполага. Последната официална информация на компанията е, че те са достигнали 183 млн., като услугата е достъпна в 190 държави. Платформата, вече е задминала прогнозите на специалистите, че през 2020 г. ще разполага със 176 млн. потребителя. Към края на 2019 г. те бяха 167 млн., а техния растеж беше забавен, заради силната конкуренция от нови стрийминг услуги, като Disney+ и оттегляне на ключово видео съдържание. Поради това, прогнозата за достигане на 176 млн. през настоящата година беше повече от реалистична.
Ситуацията се е променила драстично, защото Netflix отчита рязко увеличение по този показател и само в рамките на първите четири месеца, вече е надминала тези очаквания. Сега, експертите от BTIG, коментират, че достигането на 200 млн. потребители е напълно възможно да се случи в рамките на 2020 г.
Възход или падение на стрийминга
Последните данни на Netflix потвърждават възхода на стрийминг услугите, за който досега имахме само индиректна информация в тази насока. Първата дойде в края на март през консултантската фирма Antenna, която разглежда най-вече абонатите на Disney+ и тяхното утрояване, заради приетите извънредни мерки в развитите държави по света. Втората индикация идва от Nokia, която изнесе данни за ръстът на потреблението на стрийминг услугите в интернет мрежите, покрай коронавирус пандемията.
Информацията на Netflix, както за абонатите, така и финансовите показатели, затвърждават тази теза. От компанията дори обявиха, че при вдигане на извънредните мерки, те очакват понижение на потреблението на техните услуги, както и забавяне на ръста на нови зрители. Друг проблем е, спирането на снимачните продукции в САЩ, което ще се отрази и върху количеството от ново съдържание – самостоятелно за Netflix или лицензирано – през лятото. Това е другият голям фактор, който движи интереса към отделните стрийминг платформи. Като коронавирус пандемията няма да има дългосрочен положителен ефект върху сектора.