Продажбите на смартфони спаднаха с близо 12% от началото на 2020 г.
Продажбите на смартфони очаквано спаднаха с близо 12% от началото на 2020 г. Основната причина е най-вече свързана със затварянето на голяма част от китайския пазар, покрай коронавирус пандемията. В страната се продават най-много умни телефони през последната година и е нормално това да се отрази на цялостната обстановка. Според данните на IDC, понижението в Китай е между около 20%.
Като разгледаме ситуацията по производители, ситуацията също е интересна, но контекстът за всеки един от тях, сега е по-важен от всякога. Особено, при директното сравнение между водещите три компании. Важно е и друго уточнение – прогнозите на всички производители са, че второто тримесечие се очаква да бъде по-тежко. Което означава, че следващите месеци, има шанс да се отчете дори по-силен спад спрямо периода януари-март.
Лидерите Samsung и Huawei
Samsung продължава да е лидер на пазара през първите три месеца на 2020 г. Въпреки, това технологичният гигант отчита понижение от близо 19% на годишна база. Това са дължи на комбинация от фактори. Компанията не е зависима толкова от китайския пазар като продажби. Обстановката по-скоро е свързана с бързото пренасяне на коронавируса в Южна Корея и в Европа, с пускането на по-скъпите 5G смартфони от серията Galaxy S20 и др. Samsung Предупредиха, че спадът при умните телефони се очаква да продължи и дори да се задълбочи през следващото тримесечие.
При Huawei ситуацията е по-интересна. Китайският гигант обяви спад от 17% в доставките, но и тук имаме „букет“ от фактори. Компанията разчита все по-силно на местния пазар, който претърпя понижение, покрай пандемията. Към това добавяме и факта, че Huawei не може да ползва лицензираната версия на Android, което прави потребителите в Европа и другите пазари по-скептични към техните устройства.
Има още два фактора, които не са за пренебрегване. Първият е, че първото тримесечие на 2019 г. беше много силно за китайски гигант с огромен ръст спрямо предходната година. Тогава за първи път имаше свиване на разликата между Huawei и Samsung. Сега и двете компании отчитат спад на продажбите, което ги поставя в сходни изходни позиции. Последният фактор са активните мерки на Huawei в стремежа да насърчи продажбите на смартфони, най-вече с големи ценови промоции на устройства, които все още разполагат лицензиран Android, като P30 серията и Honor моделите.
Измамните данни за Apple
На пръв поглед от трите лидера, продажбите на Apple остават почти непроменени на годишна база. Изменението според IDC е само 0.4% спад. Това е изненадващо предвид факта, че технологичния гигант от Купертино затвори повечето си китайски магазини и той е силно зависим от производителните мощности в страната.
Погледнато в по-голям контекст, нещата не са никак розови. Първото тримесечие на 2019 г. беше катастрофално за Apple, с 30% спад на продажбите на годишна база. Това се дължеше донякъде между обтягането на отношенията между САЩ и Китай, но най-вече заради ценовия шок, който компанията обяви при обновеното си портфолио в края на 2018 г.
Казано с други думи Apple постига същите слаби резултати, както преди година. Това може да се сметне за изненада, защото компанията понижи цените на новите си iPhone 11 през септември миналата година. Което доведе до завръщане на втората позиция през последното тримесечие на 2019 г. Сега Apple „изтрива“ това постижение и вместо да консолидира силните си продажби на iPhone 11 и дори да ги подсили с бюджетния iPhone SE (2020), компанията се завръща в изходна позиция.
Целият този анализ се подкрепя от финансовите резултати на компанията. Apple обявява спад от под 7% на приходите си от смартфони през първите три месеца на 2020 г. на годишна база. Което кореспондира на същия обем iPhone продажби, но на по-ниски цени. Пускането на iPhone SE (2020) през април, може да омекоти потенциален нов спад, заради пандемията през второто тримесечие.
Възходът на другите „китайци“
Xioami и Vivo отчитат ръстове, като последната компания дори влиза в Топ 5 производители през това тримесечие. Тя е в ожесточен спор с Oppo за тази позиция през последните месеци. Xiaomi успява да грабне индийския пазар и диверсифицираните продажби на бюджетни устройства по света, не изглеждат засегнати от пандемията.
Данните на друга изследователска фирма – Counterpoint Research, дават представа за случващото се в Топ 10 сред производителите на смартфони. Тя дава пето място за Oppo и шесто за Vivo, но по-интересни са позициите след това. Realme леко набира скорост, въпреки, че е далеч от възможност за влизане в петицата. Lenovo, които притежават и бранда Motorola, изпитват понижение през първите три месеца. Сходна ситуация е LG, която държи някакви позиции при смартфоните след един неуспешен опит за излизане от пазара.
Nokia на HMD Global също не е в цветущо състояние, като се е върнала в категория „Други“. За кратко от завръщането си, популярния бранд се беше закрепил в традиционно силни пазари като Европа и Индия.
Всички компании залагат на 5G смартфоните, за да върнат пазара към положителна тенденция, поради факта, че той или стагнира или спада през последните няколко години.