Site icon TechTrends България

Технологичните гиганти спечелиха от пандемията, засега

microsoft-hq-1

Последните дни на април, донесоха не само мириса на пролетта и надежда за отхлабване на мерките, но и с финансовите резултати на водещите технологични компании. При нормални обстоятелства, съобщаването на милиарди долари печалба нямаше да предизвика изненада при специалистите, но ситуацията от началото на 2020 г. е малко по-специална. Извънредната ситуация по света, заради коронавирус пандемията се очаква да доведе до сериозни икономически последствия, които ще обхванат всички сектори.

Положителното представяне на гиганти като Microsoft, Google (нейният холдинг-майка Alphabet), Facebook и др. показва, че все пак има компании, които са имунизирани срещу подобни тежки сътресения. Резултатите на други, в комбинация с някои предварителни изследвания и прогнози, могат да ни дадат малко по-обективна представа, кои IT сегменти ще пострадат повече, кои по-малко. Както и, че истинските последствия най-вероятно ще се усетят през второто тримесечие.

Облачните услуги във възход

Тенденцията ясно очертава, че тези технологични гиганти, чиито основни дейности са в рамките на облачните и олнайн услуги, почти не са усетили COVID-19 пандемията. Някои от тях, дори показват точно обратното – повишено търсене към определени продукти и дори растеж на приходите и печалбите.

Microsoft отчита ръст на приходите от 15% на годишна база до 35 млрд. долара. Нетната печалба на софтуерния гигант скача с 22% до 13 млрд. долара. Компанията отчита ръстове на потребление и приходи по всички облачни сегменти, особено в корпоративните продукти. Облачният Office 365 расте с 25%, а потребителите му са малко под 40 млн. Професионалната социална мрежа LinkedIn отчита 21% увеличение, а корпоративните решения Dynamics 365 са с 47% нагоре. Облачната платформа Azure е недостижима с ръст от 59% на приходите.

Microsoft няма голям хардуерен бизнес, но той стагнира или спада през първото тримесечие. Тенденция, която може да се проследи и при другите компании. Surface и Xbox продуктите отчитат минимални ръстове от 1% и 2% съответно.

Подобна е ситуация и при Amazon. Въпреки, че онлайн гигантът разполага с десетки физически складове, той се опитва да запази работа в кризата. Те не са единствените източници на приходи. Amazon е водещ доставчик на облачни решения, посредством сървърната платформа AWS, както и разполага със собствени стрийминг услуги – Prime Video. Приходите на компанията се увеличават с около 26% през първото тримесечие до 75 млрд. долара. Основната част се пада на ръста на услуги, който е 32% и наближава като обем, приходите от онлайн продажби – 33 млрд. долара срещу 41.8 млрд. долара съответно. Последните се увеличават с по-скромните 22%.

Нетната печалба на Amazon се свива с над 28% от 3.5 на 2.5 млрд. долара. Това е свързано с по-големите разходи, за да осигуряване на безопасността на служителите на компанията в условията на пандемия. Отделно, Amazon никога не се е хвалила със силни печалби, като дълго време беше на оперативна загуба.

Facebook също е на положителна вълна – ръст на приходите с 18% на годишна база до 17.7 млрд. долара и удвояване на печалбата от 2.4 на 4.9 млрд. долара. Социалната мрежа отчита ръст на потреблението на всичките си онлайн продукти по време на обявяването на пандемията. Отделно тя спестява известни средства, от по-малкото пътувания на служители, поддръжка на офиси и намаляването на темпа на наемане на нови кадри.

Google и по-скоро нейния холдинг-майка Alphabet също отчита ръст на приходи и печалба. Първите се покачват с 13% на годишна база до 41.2 млрд. долара. Докато нетната печалба се увеличават с минимален темп от 6.6 на 6.8 млрд. долара. Всички сегменти са на ръст, най-силен е при облачната услуга Google Cloud, но тя е и на много ниска база като цяло.

Потребителската електроника в свободно падане

Ситуацията е диаметрално противоположна при производителите на потребителска електроника. Те понесоха доста тежко пандемията, особено, когато тя беше в пика си в Китай. Азиатската държава не само, че отговаря за голяма част от производствените мощности на устройства и компоненти, но вече е и голям потребителски пазар. Тези два фактора, в комбинация с факта, че първото тримесечие по принцип е слабо откъм продажби на електроника поставиха в затруднено положение доста компании.

Apple е най-силният пример като зависимост от Китай. Технологичният гигант отчете минимален ръст на приходите през януари-март от 0.5% на годишна база до 58.3 млрд. долара. Традиционно високите маржове на печалбата, с които компанията е световноизвестна не ѝ помагат да я задържи през този период. Нетната такава, спада с 2.7% до 11.2 млрд. долара.

Това става въпреки факта, че последната серия смартфони iPhone 11 се възприеха много силно от потребителите. Apple се очаква да е най-засегната от производителите на умни телефони, заради силната ѝ зависимост от Китай. Както като доставчик, така и като ключов пазар за компанията. Освен това, Apple затвори почти веднага своите магазини в Китай. В общи линии целият пазар за смартфони отчита силни темпове на спад през първите три месеца на годината.

Технологичният гигант спря да обявява колко точно бройки е продала в своите финансови отчети, но спадът е очевиден по друг показател. Приходите от iPhone, които са водещи за Apple, спадат с 6.7% до 28.9 млрд. долара. По данни на IDC, продажбите като бройки се запазват, но предвид по-ниските цени на последната серия iPhone 11 спрямо тези миналата година, това понижение е повече от логично. Приходите от компютри Mac спадат с около 160 млн. долара, а на iPad – с над 500 млн. долара.

Apple компенсира големия спад при продуктите с увеличение на приходите при онлайн услугите. Те нарастват с 16.6% до рекордните за този сегмент 13.3 млрд. долара. Тук влизат редица стрийминг услуги, сред които Apple Music и Apple TV+. Тези сегменти помагат на Amazon да получи повече постъпления, както и до бурното развитие на Netflix през последното тримесечие.

Samsung отчита рязко понижение на смартфон продажбите през първото тримесечие, без да коментира конкретни числа. Консолидираните приходи на групата за потребителска електроника на южнокорейския гигант, отчита спад от 7.6% на продажбите до 55.33 трлн. вона (45 млрд. долара). Оперативната печалба се понижава минимално със 160 млн. долара до 5.26 млрд. долара.

Технологичният гигант компенсира спада на продажбите на техника и доставката на екрани с повишените поръчки за различни компоненти – памети, чипове, мрежово оборудване и др.

LG е в сходна ситуация – приходите се свиват, а печалбата се увеличава макар и с малко на годишна база. Компанията полага доста усилия да си върне пазарни позиции в различни сегменти и да компенсира историческото свиване на мобилното си звено. Резултатите са доста положителни до края на февруари, след което южнокорейския гигант отчита рязко забавяне. Основните звена, които движат резултатите са домашната бяла и черна техника и бизнес решенията. Смартфоните са в положителна тенденция, но минимална, а автомобилните системи са надолу, покрай затварянето на заводите.

Страх през второто тримесечие

Първото тримесечие обаче не обхваща реалните мащаби на пандемията. Те покриват пика ѝ в Китай и от януари, февруари и март, само последния попада в обхвата на световната пандемия. Истинските ефекти от нея ще се усетят през второто тримесечие. Всички изброени компании предупреждават, че очакват забавяне и допълнителни спадове на приходите и продажбите през април-юни.

Samsung правят най-голямото предупреждение в тази посока. Южнокорейският гигант обяви, че очаква допълнително понижение на търсенето, продажбите и съответно на приходите през второто тримесечие. Голям удар за телевизионния бизнес е отмяната на Европейското първенство по футбол и Летните олимпийски игри, като двете спортни събития движат силно продажбите на ТВ приемници. Мобилните системи от пето поколение (5G) ще трябва да компенсират търсенето, както на смартфони, така и на компоненти и оборудване през следващите месеци, допълват от Samsung.

LG споделя същите опасения, но възлага по-голяма надежда, че ще успее да неутрализира ефектите чрез подобряване на управлението на процеса на продажбите и други разходи. 5G тенденциите при смартфоните също са надежда за втората южнокорейска компания.

Apple директно посочва, че COVID-19 пандемията я е засегнала всички бизнес операции и това може да продължи и през следващите периоди. Повече конкретика, компанията не предоставя. Тя може и да омекоти удара, покрай пускането в продажба на бюджетния модел iPhone SE (2020) през април.

Подобни подробности не предоставят и останалите технологични гиганти, като Facebook, Google и Amazon. Първите две може да бъдат засегнати при продължително развиване на пандемията, заради свиване на рекламните бюджети на компаниите. Онлайн рекламата съставлява основна част от постъпленията на двата интернет гиганта, които кумулативно контролират около 60% от този онлайн сектор в САЩ и Западна Европа.

Microsoft все още не е предоставила прогнози за потенциалното си представяне през настоящето тримесечие. Софтуерният гигант може да се окаже с най-малко пострадал бизнес, поради обвързаността ѝ с дистанционното обучение, работа и образование, а всички те са ключови по време на пандемията.

Различни държави се очаква да либерализират мерките през май, като през юни може да има частично нормализиране на бизнеса. Или поне в тези сегменти, които пряко оказват влияние върху технологичните компании. Което дава известен лъч надежда, за IT гигантите, че може да не пострадат толкова тежко от пандемията през следващите месеци.

Exit mobile version