Ще бъде меко да кажем, че началото на 2020 г. беше „турбулентна“. Коронавирус пандемията все още не е отшумяла, въпреки разхлабването на мерките, а опасността за нови вълни ще надвисват над света поне през следващите няколко месеца. Пазарът на смартфони беше един от секторите, който беше засегнат от всички тези проблеми. През първите три месеца на 2020 г. доставките на умни телефони се понижиха между 12% и 13%. Първите данни за Западна Европа на изследователската фирма Canalys показват доста интересни тенденции.
Трите водещи марки – Samsung, Huawei и Apple буквално потъват, като първите две изброени с между 21% и 40% съответно. В същото време Xiaomi превзима пазарния дял в развитата част на Европа. Китайската компания заема 10% от доставките през първите три месеца на 2020 г. и разполага с ръст от 79% на годишна база. HMD Global, които стоят зад бранда Nokia, остават пети, но с 19% спад, бъдещето им в Западна Европа остава несигурно.
Трансформацията в Испания и Италия
Според полуофициалните данни (разпространени са от Canalys през китайската социална мрежа Weibo – бел. ред.) показват и класирането за периода в двете най-засегнати в първите месеци на COVID-19 пандемията европейки държави – Испания и Италия. Първата страна като цяло винаги е давала предпочитания на по-евтините марки и там Xiaomi е лидер с 28% пазарен дял и 46% ръст. По-интересното е влизането на друг достъпен китайски бранд – Oppo, който взима 3%, но с феноменалният ръст от 1 024% на годишна база.
В Италия ситуацията е малко по-различна, но ако се запази тенденцията, може да се повторят резултатите от Испания. На „Ботуша“ Samsung продължава да е лидер с 38% пазарен дял, но и с 24% спад на доставките. Huawei е втори с 27% дял и същия процент спад на годишна база. Трети излиза Xiaomi с 16% контрол на пазара, но и 306% растеж. Apple потъва със 70% на годишна база и само 5% дял. Oppo отново изненадва с 4% дял и 1 502% увеличение на доставките.
Ако посоката на развитие се запази, двете достъпни китайски марки смартфони ще овладеят два от големите пазари в Западна Европа. Има и съответната специфика – потребителите в Испания и Италия винаги са се ориентирали към по-евтини модели. Това бяха и част от новите бастиони на Nokia, както и изключителна популярност имаше достъпния iPhone 5C преди години. Новият „бюджетен“ iPhone SE (2020) на Apple също може да върне позициите на технологичния гигант в тези две държави. В страни като Германия, Франция или тези от Скандинавия ситуацията най-вероятно е съвсем друга, заради предпочитанията към премиум марките.
Битката за Стария континент
Тази информация включва единствено пазарите от Западна Европа и Гърция. Източната част на континента има съвсем други потребителски нагласи, като обикновено тя дори е още по-чувствителна към цената. Въпреки това е все по-виден факта, че бюджетни (до момента) марки като Xiaomi и Oppo успяват доста бързо да навлязат в този важен пазар.
Отлив има към установените марки в региона – Samsung, Huawei и Apple. Обясненията за всяка една от тях може да са различни. Huawei например търпи негативния ефект от липсата на нови устройства с лицензиран Android, което доведе до пускането на смартфони с тяхната екосистема HMS или на обновени стари модели, които могат да ползват услугите на Google. Отлив на клиенти е нормално явление в Европа, тъй като потребителите са доста зависими от приложенията на интернет гиганта.
Samsung започна да пуска новите си модели смартфони за 2020 г. с 5G чипсети и връзка, което повиши осезаемо цената им. Подобно явление може би ще наблюдаваме и при други производители през второто тримесечие, като OnePlus и дори Xiaomi. Като цяло, конкуренцията в средния ценови сегмент стана много ожесточена и Samsung се насочиха към по-високите класове, за да стабилизира маржа си на печалба.
При Apple имаме два потенциални фактора. Първият е силната зависимост на компанията от китайското производство, тъй като азиатската страна беше реално под карантина през първите три месеца на 2020 г. Вторият бяха слуховете за новия достъпен модел, който е разубедил по-прагматичните европейци да не бързат със смяната на смартфона си, докато не той не излезе.
Мрачните прогнози за второто тримесечие
Пренасянето на пандемията и блокирането на производства, търговия и потребители за няколко месеца по целия свят се очаква да се отрази още по-негативно за пазара на умни телефони през второто тримесечие. Прогнозите на всички производители са за спад, с колко точно – никой засега не се наема да се ангажира.
Стремежът на компаниите да пускат все повече 5G модели в продажба също може да им изиграе лоша шега. Поне в краткосрочен плна. Причината е, че покрай пандемията и извънредните мерки, потребителите стават още по-чувствителни на тема скъпи поръчки. Вдигането на цените, заради 5G технологията може да ги накара да не избързат с покупката на нов смартфон. Поне докато няма малко повече яснота относно икономическата перспектива. Дори бюджетни компании, като Xiaomi и OnePlus, които са познати с отлично съотношение между цена и качество обявиха новите си модели за 2020 г. на цени като премиум флагмани. В същия момент по-достъпните смартфони, които показаха, дават все по-големи компромиси по отношение на качеството. Така, ножицата между цената и качеството се разтваря все повече.