PLAY

Ролята на Half-Life: Alyx за игрите във виртуална реалност

Игрите във виртуална реалност (VR) – най-пенливият сегмент в Силициевата долина в момента. Никой не я разбира, но всеки я иска. Ако идиот влезе в стая пълна с инвеститори и спомене двете букви V и R, ще бъде засипан с пари. Докато те разберат, че продуктът е само на хартия, ще е вече твърде късно“.

Цитатът е на измисления герой Ерлих Бахман от сериала „Силициевата долина“ на HBO, който обрисува по перфектен начин как се гледаше на технологията преди 3-4 години в технологичните и инвеститорски среди. Виртуалната реалност пленява фантазиите на ентусиасти, програмисти, геймъри и фантасти от десетилетия. Експериментите също варират от много време, но технологията никога не се оказва достатъчно напреднала, за да представи такова истинско VR преживяване.

Дългогодишното преследване на мечтите

stck-vr-soldier

От повече от пет години, Facebook, HTC, Steam, Sony, Microsoft и много други правят опити за изчистване на концепцията за масов продукт. Прогресът обаче е много по-бавен отколкото ентусиазма на хората, които се интересуват от технологията. Очилата са тежки, с доста проблеми, като недостатъчна разделителна способност и опресняване, че да щадят очите. Също така изискват и мощен хардуер, който едва през последната година-две започва да се оптимизира за подобен тип продукти.

Затова и игрите във виртуална реалност се делят на два типа – прости концепции, създадени изцяло за VR, които по-скоро се ползват за демонстратори на технологията. Идеалният пример е Beat Saber. Вторият са адаптирани нормални заглавия за виртуална реалност, чийто интерфейс, управление и геймплей не са достатъчно оптимизирани за новата среда.

Valve реши да хвърли ръкавицата и да представи първата истинска AAA игра, която е направена изцяло за VR. Основателят на компанията Гейб Нюел отдавна желае това, но чак сега е преценил, че технологията вече е готова за тази нова стъпка. За да има истински ефект върху гейм индустрията, Valve залагат на франчайза, който ги постави на златен пиедестал – Half-Life. За добро или лошо това не е третата част на поредицата, която има митологичен статус от слухове и очаквания. Нюел решава да пробва водите първо с по-малко заглавие в същата вселена. Така се ражда Half-Life: Alyx.

Какво е Half-Life: Alyx

half-life-alyx

Новата игра на Valve дебютира през март и се развива малко преди действията от Half-Life 2. Поемате ролята на Аликс, момичето от съпротивата от втората част, която е неизменна помощница в борбата на Гордън Фриймън срещу извънземните нашественици от Комбайна. Заглавието ползва новия енджин на Valve, но по-важното е, че е направено само и единствено за VR.

Half-Life Alyx е по-скоро експеримент за различните възможности на виртуалната среда, интерфейса и геймплея. Кое от големите AAA заглавия работи в нея и кое трябва да бъде преработено, за да може да функционира нормално. Играта е къса по стандартите на поредицата (около десетина часа геймплей), но надминава някои от претенциозните серии от последните години.

Изключително бедния набор от оръжия е компенсиран от гравитационни ръкавици, които ви позволяват да взаимодействате от разстояние с различни предмети. Това е не само хитър похват за справяне с проблема за интерактивността с околната среда във VR, но и пасва доста добре като по-слаба версия на гравитационната пушка от Half-Life 2.

Силна страна на поредицата е възможността за сравнително реалистично взаимодействие с предмети, машини и други. Още първата игра се опитваше да пресъздаде някаква реалистична физика (плаващи кашони, уязвими сандъци, експлозивни варели и др.). Двойката премина с още по-детайлно възпроизвеждане на водни повърхности, гравитация и др.

В Half-Life: Alyx можете да правите почти каквото си искате с предметите около вас. В YouTube дори набра висока популярност на клип на учител, който в играта преподава урок по физика, като вместо ученическа дъска пише с маркер върху стъклата на прозорец във VR. Възможностите за взаимодействия са многократно повече от която и да е игра. Особено във виртуална реалност.

Постигна ли целите

half-life_alyx_8

Half-Life: Alyx имаше две прости цели – да популяризира VR заглавията и възможностите им в онлайн платформата Steam, както и да покаже, че може да се разработи пълнокръвно заглавие в тази среда с настоящите технологии. Постигна ли ги? Според анализа на специализирания сайт Road to VR – да.

Играта на Valve почти е удвоила потребителите на VR в Steam в рамките на един месец, показват техните данни. Тя е добавила близо 1 млн. играчи, които са ползвали шлемове за виртуална реалност. Точно, колко е продало заглавието няма официална информация, но няма да е изненада, ако всичките около 2 млн. VR потребители в платформата да са го пускали през април месец.

С други думи, Half-Life: Alyx е удвоила потребителската база в Steam само с излизането си. Резултат, който може да бъде ключов за развитието на тази прохождаща технология.

Значението на Half-Life: Alyx

half-life_alyx_11

Дали финансово ще е успешен Half-Life: Alyx не е от голямо значение. Играта постига и друга цел – да демонстрира, че разработването на изцяло AAA заглавие във VR не само е възможно, но и ще предизвика положителна реакция. За момента ревютата, професионални и потребителски, са изключително позитивни, а оценките я поставят сред хитовете на 2020 г.

Тук идва истинската роля на Half-Life: Alyx – да насърчи и разработчиците да вкарват повече ресурси в новата технология. При това ще знаят, че ако се справят усилията им ще бъдат възнаградени. Индикации, че VR игрите все повече могат да постигнат финансови резултати идват и по друга линия.

Отново по данни на Road to VR, броят на заглавията във виртуална реалност, които са постигнали 1 млн. продажби е надминал 100 през януари 2020 г. Това са два месеца преди дебюта на Half-Life: Alyx и е още едно доказателство за потенциала на технологията и пазара покрай нея. За сравнение – през ноември 2018 г. едва 50 игри са постигнали 1 млн. продажби.

Това е ключов индикатор, който може да покаже дали едно заглавие оправдава ресурсите вложени в неговото разработване. Което ще накара все повече гейм студиа да експериментират в тази посока. Valve просто направи първата по-смела крачка, като се надява с примера си, да бъде последвана от още много други големи имена в индустрията.

Свързани статии

Back to top button