Умните часовници и носимите устройства отчитат ръст на продажбите през първите три месеца на 2020 г. Това показват данните на изследователската фирма IDC. Има логично обяснение, предвид пандемията от коронавирус, която обхвана първо Китай, а после и целия свят. Причината е комбинацията между силния ръст на продажбите на различните безжични слушалки и спадът на търсенето на умните гривни.
Решението на IDC да включва първия клас устройства е доста противоречива и донякъде изкривява статистиката при иначе специфичните умни и носими джаджи. Към тях има повишен интерес от началото на годината, който е до голяма степен вследствие на коронавирус пандемията. От IDC коментират, че търсенето на слушалки е скочило, не само заради необходимостта да се слуша повече музика вкъщи, но и заради нуждата им в дистанционната работа.
Целият сегмент се увеличава с 29.7% на годишна база през първото тримесечие на 2020 г. Доставени са над 72 млн. бройки устройства през периода.
Спад със закъснение
Анализаторите все пак очакват да има спад и пандемията да се отрази негативно и на този сегмент в потребителската електроника. За разлика от PC и смартфон доставките, които са с рекордни понижения през първите три месеца на 2020 г., при умните часовници подобна тенденция се очаква към втората половина на годината.
От IDC коментират, че това ще даде време на производителите да адаптират стратегиите и портфолиата си. Освен това, покрай пандемията хората все повече гледат за различни технологии, които да им помогнат да водят по-здравословен начин на живот. Нещо, което умните часовници и здравните приложения могат да предоставят.
Силната конкуренция
Apple продължава да доминира сегмента на носимите устройства, покрай големия успех на своите серии умни часовници и безжичните слушалки AirPods. Лоялните потребители на компанията обикновено разчитат основно на тях и затова тя разполага с доста стабилен пазарен дял от малко под 30%. Ръстът през първото тримесечие е малко под 60% на годишна база.
Технологичният гигант е с два пъти по-вече продажби пред втория – Xiaomi с 21.2 млн. бройки. Китайската компания поддържа позицията си с 14% пазарен дял, 10 млн. доставени устройства и ръст на годишна база от малко над 56%. Проблемът е, че двете други компания зад нея влизат в тежка конкуренция, както помежду си, така и намаляват разликата на Xiaomi.
Samsung отстъпва третата позиция с малко на Huawei, след като китайската компания фокусира силно на своите слушалки и часовници през втората половина на 2019 г. и особено от началото на 2020 г. Доста голяма част от маркетинг бюджетите в Европа бяха пренасочени към този тип продукти, поради загубата на лиценза за Android, покрай санкциите на САЩ. Допълнително, доста търговци започнаха да продават смартфоните на китайския гигант в комплект със слушалки или часовник, за да ги направят по-привлекателни за потребителите.
Така, Huawei отчита най-силния ръст от 71.7% с 8.6 млн. доставени бройки и 11.9% пазарен дял. Samsung им диша във врата с 8.1 млн. продажби и 11.9% пазарен дял. Южнокорейският гигант има годишен ръст от 62.2%. Въпреки загубата на третото място, Samsung и Huawei са големите печеливши през първото тримесечие и отчитат по-големи ръстове от лидерите в сегмента.
Големият губещ
На другия полюс е Fitbit, която от няколко години губи позиции след бавното преориентиране на компанията от умни гривни към смартчасовници. Първите продукти бяха супер популярни и поставиха компанията сред водещите, но вторите вече ги изтласкват като функции и възможности, а някои модели и като цена. Fitbit вече е част от Google, като стратегията за развитие там остава нестабилна. Компанията отчита спад от 26.1% на доставките с едва 2.2 млн. продажби и свиващ се пазарен дял от 5% на 3%.