IT БИЗНЕСPLAYНОВИНИ

Графичната платформа Unity се подготвя за битка с Epic Games и Unreal Engine

Софтуерният разработчик Unity Technologies се подготвя за излизане на борсата през есента, като така се надява да събере допълнително финансиране за развитие на своята технология. Компанията стои зад едноименния графичен енджин, който е сред един от най-достъпните и лесни за ползване инструменти в гейм средите.

Решението все още не е финализирано и няма подадени официални документи към финансовия регулатор в САЩ (SEC), като информацията е на източници на Bloomberg. Слуховете за потенциално първично-публично предлагане (IPO) варират още преди година и според тях, компанията вече трябваше да е на борсата. Явно коронавирус пандемията е ревизирала плановете ѝ.

Бизнес за милиарди

unity-engine

Unity може да се окаже бизнес за милиарди долари, като неофициалната пазарна оценка е за 6.3 млрд. долара. В средата на 2019 г., компанията успя да привлече допълнително финансиране от 150 млн. долара, както и подписа споразумение с инвеститори, което позволява на по-малките акционери да продадат своите дялове. Последната се оценява на около 525 млн. долара.

Unity все още не оповестява свите финансови резултати, но пред Bloomberg, главният изпълнителен директор Джон Рикитело обяви, че растежът на приходите е над 30%, докато брутният марж на печалбата надхвърля 80%. Това са доста високи показатели, дори за софтуерна компания. Повече конкретика ще имаме едва, когато Unity подаде документи към SEC за своето IPO.

Самият ѝ бизнес модел се базира както на приходи от лицензи за ползването на енджина ѝ, така и в редица услуги. Например, Unity чрез опцията за вграждане на мобилни реклами в игрите за смартфони и таблети, взима дял от тези транзакции.

Конкуренция на традиционния пазар

escape-from-tarkov-15

Енджинът е популярен сред независимите гейм студиа, но истинската му сила не е сред традиционните PC и конзолни игри. Той доминира при мобилните и най-вече при заглавията за виртуална реалност. Unity e по-популярната платформа поради простата причина, че позволява много бърза разработка на крос-платформени заглавия.

Основният ѝ конкурент е добрият-стар Unreal Engine на Epic Games. Той позволява по-фотореалистична и детайлна графика. Затова е по-предпочитан от независимите разработчици на PC и конзолни игри. Представеното демо на последната версия на Unreal Engine 5 през май показва огромен скок в детайлите и ползването на технологии, като микрополигонна геометрия. Броят на полигоните (минатюрните елементи, които формират 3D гарфичните обекти) скача от милиони в милиарди в един кадър.

Epic Games инвестираха огромните си печалби от хита Fortnite в две направления – едноименния си онлайн магазин за игри и енджина. Първият започва да дава своите плодове с доста ексклузивни и дори безплатни класики. Unreal Engine-ът ще започне да ги бере след около година, когато петата му версия стъпи на пазара.

Unity ще трябва да реагира, за да може да задържи своите позиции на мобилния и VR пазари, както и ако иска да направи по-големи пробиви в PC и конзолите. За момента са малко големите заглавия при последните платформи, които разчитат на техния енджин. Escape from Tarkov е едно такова изключение, но дори руските разработчици от BattleState се опитват да преодолеят различните технически препятствия, за да могат да направя играта си с отворен свят.

С други думи, битката между Unity и Unreal тепърва ще се развива през следващите години.

Началото – мощен инструмент на Apple

made-with-unity-cuphead

Unity стартира през 2005 г. като идеята е да се създаде графична платформа, която да се ползва бързо и лесно от разработчиците на мобилни игри. Първоначално е ексклузивна за компютрите Mac на Apple и е сред опитите на технологичния гигант да се отвори към геймърите. През 2008 г., когато стартира App Store-а за мобилната платформа iOS и смартфоните iPhone, Unity се преориентира в тази посока.

Ексклузивността не трае дълго и енджинът бързо се предлага за почти всяка дигитална система за гейминг. Към 2012 г. над милион разработчици ползват Unity за своите iOS, Android, PC и браузър игри.

Две години по-късно, за нея се смята, че разполага с около 60% пазарен дял при мобилните игри, Към 2018 г. според Unity, енджинът ѝ се ползва от близо половината заглавия в онлайна магазина Steam. Още по-категорична е ситуацията при виртуалната реалност, където 80-90% от съдържанието за най-популярните платформи на Samsung, Valve, HTC и Microsoft ползва графичната система.

Свързани статии

Back to top button