НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Браузърът Brave тайно преправя линковете на сайтове, за да печели пари

Криптовалутите предлагат изкушаващо лесни начини за печелене на доходи, макар и съвсем малки в повечето случаи. В комбинация с т.нар. афилиейт линкове (при тях се печели комисионна при определени условия за свързване и препращане), обаче могат да станат по-доходоносен източник. Стига да се прави със знанието и съгласието на потребителите.

Последното е убягнало на интернет браузъра Brave, който беше уличен в злоупотреба с доверието на потребителите, съобщава Decrypt.co. Оказва се, че при определени условия браузърът е презареждал сайтове, които потребителите посещават и променят линковете в тях, като добавят афилиейт код. По този начин известният като „криптоприятелски“ браузър, който поставя неприкосновеността на личните данни на първо място, е подкопал доверието на потребителите. Той разполага с около 15 млн. месечни потребители, което може да е нищо в сравнение с тези на Chrome или Firefox, но все пак е добро постижение за специализирано приложение.

Бредан Айх, изпълнителният директор на компанията Brave, която стои и зад едноименния браузър, се е извинил за случилото се в Twitter. “Извинявайте за грешката. Тя вече е поправена. Никога повече няма да преправяме въведените домейни, обещавам“, пише Айх.

Естеството на проблема

brave-browser-kv-1

В края на миналата седмица потребител на Twitter обяви, че е открил странно поведение на браузъра Brave. Оказва се, че когато потребителят търси определени думи и посещава дадени сайтове, Brave автоматично ги презарежда и променя линковете от оригиналните в такива, към които има афилиейт код. Така Brave печели, когато потребителите посещават тези сайтове и си купуват стоки или услуги от тях.

В това не би имало нищо нередно, ако потребителите знаеха за практиката. Официално Brave е без реклами, но всеки потребител може да активира такива, чрез изрично съгласие в менюто на браузъра. В замяна, той ще получава малък дял от спечелените пари под формата на криптовалута.

Brave обаче не е направил същото за афилиейт линковете и тяхното автоматично преправяне. Потребителите не са били уведомени за тази практика. Друг ключов проблем за браузъра е, че създателите го промотират като сигурен, надежден и опазващ личните данни на хората, които го ползват. С подобна практика доста лесно се руши доверието на потребителите, които го ползват, именно с целта да не бъдат проследявани онлайн от рекламодатели. Brave не са единствените, като се оказа, че Google прави подобна заблуда в поверителния (Incognito) режим в своя Chrome.

В търсене на разумен бизнес модел

stck-brave-browser-bitcoin

Откритието на Twitter потребителя Яник Екъл е от края на миналата седмица и засяга сайта на криптокомпанията Binance. Тя отскоро има партньорство с Brave, като дори нейният изпълнителен директор Шангпенг Жао обяви подкрепата си за браузъра.

В последствие бяха открити още такива линкове за Ledge, Trezor и Coinbase. Публикациите бяха в отговор на твърдението на Айх, че става дума за грешка.

В отговор на новите обвинения Айх отговори, че Brave се оптива да изгради устойчив бизнес. Според него за целта е нужно да се изградят още източници на доходи, включително чрез афилиейт и уиджети, „както правят всички големи браузъри“.

Айх казва още, че афилиейт линквете не са предавали никакви данни за потребителите и са спазвали останалите принципи на Brave. Кодът за Binance например е еднакъв и универсален за всички потребители на Brave и идентифицира само браузъра, а не хората, казва Айх.

Реалният проблем

Критиците продължават, че Brave се извинява само, защото е хваната. Обяснението на Айх, че всичко това е в кода на браузъра и е достъпно от месеци, също не изглежда приемливо.

Основният проблем не е в това, че Brave търси повече доходи. Проблемът е в подхода към потребителите. За браузър, който гарантира неприкосновеността на данните на потребителите, компанията е пропуснала важен елемент към тази гаранция – прозрачността.

За истинската неприкосновеност не е достатъчно само да предпазваш информацията и да нея споделяш. Важно е и да информираш потребителите си за всичко, което се случва. Ако от Brave бяха уведомили предварително потребителите, че някои линкове ще са с афилиейт код, който не предава лични данни, то най-вероятно нямаше да има никакви проблеми с тази идея и тя щеше да бъде приета от хората.

Свързани статии

Back to top button