Почти четири години след като придоби платформата за стрийминг Mixer, Microsoft обяви, че се отказва от нея и така излиза от надпреварата в тази ниша, в която доминира Twitch на Amazon. Вместо това ще сключи партньорство с услугата на Facebook в ход, който може да доведе до много промени в бранша.
Microsoft придоби Mixer през 2016 г., когато услугата все още се казваше Beam. В последствие компанията я преименува и я интегрира към платформата Xbox. Софтуерният гигант започна много активно да я промотира и да инвестира в нея. За целта дори привлече в ексклузивни сделки някои от най-популярните стриймъри на Twitch. Сред тях беше и Ninja и Shroud, които миналата година преминаха към Mixer.
Тази седмица обаче софтуерният гигант изненадващо обяви, че закрива Mixer при това почти веднага. Считано от 22 юли 2020 г. сайтът и приложението на платформата ще започнат да пренасочват потребителите към… Facebook Gaming. Новината идва като гръм от ясно небе, без никакво предизвестие, но донякъде логиката за него може да се проследи в данните излезли през последните няколко месеца за пазара.
Липса на мащаб
В блога си Mixer обявява, че не може да осигури достатъчното бързо и голямо мащабиране на платформата си. Инвестициите на Microsoft доведоха до голямо количество на създадено съдържание, но много малък потребителски интерес. Данните на Streamlabs и Newzoo за 2019 г. показват как YouTube Gaming постига с почти двойно по-малко стриймвани часове, девет пъти повече гледания.
„Стана ясно, че времето, което е нужно за растежа на нашето общество до нужния мащаб не отговаря на визията и преживяванията, които Microsoft и Xbox искат да предоставят на геймърите сега“, казва компанията.
Mixer спира работа, тъй като практически не може да привлече и достатъчно потребители, които да гледат популярните лица, за които са инвестирани милиони. Междувременно тази година се очаква дебютът на новия Xbox Series X, както и на платформата за облачен гейминг xCloud. Очаквано, Microsoft иска да има максимално голяма аудитория за тези продукти. А тя не е при Mixer.
На ход е Facebook
Втората част от съобщението също има елемент на изненада. Mixer спира и веднага ще бъде заменен от Facebook Gaming. Сайтът и приложението на Mixer не само ще пренасочват към стрийминг платформата на социалната мрежа. Освен това потребителите на Mixer ще могат да използват профилите си и във Facebook. Ще има и нова страница, която да ги улесни да открият и последват каналите от Mixer във Facebook Gaming.
Mixer призовава потребителите да използват наличните си Embers и Sparks виртуални единици за любимите си канали до края на платформата. Ако и след това им останат още от тези единици (които се купуват с реални пари), те ще получат ваучер Xbox Gift Card в замяна.
Завоят на Microsoft за прехвърлянето на Mixer в посока Facebook Gaming е повече от любопитен. Стрийминг платформата на социалната мрежа все още не е достигнала мащабите на останалите три. Тоест Mixer отива при услуга, която на теория е по-малка от нея като показатели.
Зад решението има друга логика – Microsoft се опитва да насърчи третия играч на пазара в лицето на Facebook. Twitch е доминиращата платформа и е собственост на Amazon. YouTube Gaming е на Google, които са основен конкурент на Microsoft при облачния гейминг със своята Stadia. Поставен в такъв контекст изборът изглежда повече от логичен.
Какво означава това за стриймърите
Всички, които стриймват в Mixer в момента, ще могат да се прехвърлят към Facebook Gaming. Тези, които вече са и одобрени за програмата за монетизация на Mixer, ще получат прироритет и при активирането на еквивалентната Facebook Gaming Level UP. Това е стандартната платформа аза монетизация чрез реклами.
Статут Mixer Partner имат стриймърите, които са с ексклузивни договори за платформата. Те автоматично ще получат такъв статут и във Facebook Gaming с обещанието, че условията ще са максимално близки. Дали ще използват тази възможност обаче, зависи от тях.
Ексклузивните договори ще бъдат прекратени и всеки стриймър ще може да прецени самостоятелно дали да продължи с Facebook Gaming или с друга платформа, включително да се върне в Twitch или YouTube. Според неофициална информация, някои от стриймърите дори са получили парите за целия договор, въпреки че той няма да бъде завършен.
Според Род Бреслау, популярен консултант в сферата на електронните спортове, двете най-популярни фигури – Ninja и Shroud все още не са решили дали да се върнат в Twitch. Неговите източници твърдят, че Facebook им е предложила почти двойно повече пари спрямо Mixer. Пак според непотвърдени данни, договорът на Ninja в Mixer е бил за около 50 млн. долара.
Самите Ninja и Shroud все още не са обявили нищо официално. Те казват, че са благодарни на Mixer за възможността и ще обмислят следващите си стъпки. И докато за тях е по-лесно, много от по-малките стриймъри използваха по-малката аудитория на Mixer и големите имена, за да се опитат да изградят по-лесно своята фен база и популярност. Без Mixer ще трябва бързо да решат къде да се преместят и да се надяват, че зрителите им ще ги последват.