Коронавирус пандемията се оказва благодатна за редица технологични гиганти, като може да видим ефектите и в още една подобна област. Социалната дистанция и извънредното положение по света насърчиха потреблението и купуването на мобилни приложения.
Така, този бизнес продължава тенденцията да е все по-доходоносен за основните играчи. Данните на компанията Sensor Tower за първото полугодие на 2020 г. показват, че приходите от мобилни приложения да прехвърлии 50 млрд. долара. Това е ръст с 23.4% спрямо първите шест месеца на 2019 г.
Темпото на ръста също се увеличава, като между 2018 г. и 2019 г. е 20%. Според Sensor Tower основната причина за това е пандемията. Ограничителните мерки накараха много хора да прекарат повече време у дома. Затова се отчита и по-голям ръст на купуване на приложения по време на ограничителните мерки.
Лидер е Apple App Store
Онлайн магазинът на Apple запазва традицията да генерира повече пари от Google Play Store. Притежателите на iPhone от много време се характеризират с по-големите си разходи за приложения. Това е особено видимо през първото полугодие на 2020 г.
Потребителите на Apple App Store са похарчили 32.8 млрд долара за приложения, абонаменти, игри и покупки вътре в приложенията и игрите. Това е с 24.7% повече спрямо същия период година по-рано. Сумата е и значително по-голяма от тази на Google Play Store – тя е 17.3 млрд. долара. Ръстът при Android приложенията е и по-малък – 21%.
Постижението на App Store е впечатляващо на фона на факта, че има значително по-малко изтегляния на приложения. Общо за първото полугодие потребителите са изтеглили и инсталирали приложения 71.5 млрд. пъти – 22.8% повече спрямо година по-рано. Потребителите на App Store са направили 18.3 млрд. инсталации, докато на Google Play – 53.2 млрд. Потребителската база на iPhone обаче традиционно е по-платежоспособна и затова се насочва по-често към платени приложения и игри спрямо по-многобройните потребители на Android.
Ситуацията при приложенията
Sensor Tower изчислява, че най-доходоносното приложение като цяло е Tinder с 433 млн. долара приходи общо от двата магазина – спад с 99 млн. долара спрямо миналата година. На второ място е YouTube с 431 млн. долара, а на трето – TikTok. В класацията влизат още Tencent Video, Netflix, Disney+, iQTI, Google One, BIGO LIVE и LINE Manga.
Донякъде изненадващо, най-доходоносното приложение само в Apple AppStore е… YouTube. То е следвано от TikTok, а Tinder е чак на трето място. Лидер в Google Play Store е Google One, следван от Tinder и Disney+.
Лидер по най-много изтегляния и в двата магазина е китайския хит TikTok с общо 626 млн. инсталации за първите шест месеца. Това прави китайската социална мрежа за кратки клипове сериозен претендент за една от най-популярните в света в краткосрочно бъдеще. В класацията са още WhatsApp, Zoom и останалите социални мрежи.
Игрите продължават развитието си
Мобилните игри вече са сериозен пазар и продължават традицията да заемат значителна част от приходите на приложенията за смартфони и таблети. Те са достигнали 36.6 млрд. долара приходи общо. И тук се запазва тенденцията потребителите на App Store да плащат повече – 22.2 млрд. долара приходи спрямо 14.4 млрд. от Google Play Store.
Най-доходоносната игра е PUBG Mobile с потенциални приходи в размер на 1.3 млрд. долара. На второ място е Honor of Kings, следвана от Monster Strike, Roblox и Coin Master. Всички игри на челните пет места вече са преминали 1 млрд. долара приходи от съществуването си досега.
Разликата между тегленията в App Store и Google Play тук е още по-голяма – 5.7 млрд. спрямо 22.8 млрд. Отново обаче потребителите на Android масово предпочитат безплатните игри.
Все пак, лидерите са PUBG Mobile, Garena Free Fire, Hunger Assassin, Brain Out, Gardenscapers. Очаквано, игрите бележат по-голям ръст на инсталациите по време на ограничителните мерки. Тенденция, за която беше загатнато още през пролетта. Това е особено видимо през второто тримесечие на годината и то е едно от най-активните от към инсталации и приходи досега с нетипично голям затази част на годината оборот.
Прогнозата за следващото тримесечие и второто полугодие остава доста трудна. Развоят на пандемията ще е от решаващо значение. Евентуални нови ограничителни мерки през есента този път може да не доведат до ръст и на харченето за приложения, особено ако проблемите с икономиката са по-сериозни и потребителите преценят да са по-пестеливи.