Коронавирус пандемията затвори вратите за някои компании, но отвори за други. Пример от последните дни е шотландското IT дружество Skyscanner беше принудено да съкрати около 20% от служителите си и да затвори софийския си офис. На другия полюс се оказа българското приложение за доставка на свежи продукти Farmhopping.
През есента на 2019 г., то обяви, че спира онлайн платформата си и ще продължи да съществува под формата на физически магазин. Социалната изолация се оказа златна възможност за всички дигитални услуги за доставка на храна и продукти. Така през пролетта на 2020 г. в разгара на пандемията се появява нов инвеститор и Farmhopping възобновява своята дейност.
Ново начало
Тежката ситуация се променя, когато залязващият стартъп влиза в кооперативния съюз „SIS Кооп“. Това е съдружие от физически лица, чиято цел е да осигури различно подпомагане, включително и финансиране на своите членове. Стремежът е заедно да успеят да надградят и развият дейността си. „SIS Кооп“ е фокусирана основно към земеделски производители, животновъди и занаятчии.
Farmhopping е онлайн платформа, която се опитва да свърже малките селски производители с крайните потребители. Затова, компанията се хвали, че не разполага със складови наличности, като предлага директно свежа продукция.
Помощта на „SIS Кооп“ дава истинско ново начало за Farmhopping. Основното е в рестартирането на онлайн платформата и приложението за директна поръчка от малки фермери. Разширяването на спира дотук. Към физическия магазин на бул. „Витоша“ 137 до Южния парк в София е добавен втори в столицата, който се намира на бул. „Патриарх Евтимий“ 44.
Кооперацията също така дава достъп до редица контакт, като „SIS Кооп“ има 26 регионални представителства и над 40 съдружници. Първата информация за помощта е от февруари, когато организацията обявява, че е придобила онлайн активите на Farmhopping.
Без промяна в собствеността… засега
Видна промяна на собствеността към 27 юли няма. Единствената промяна, която е отразена в Търговския регистър за Farmhopping е смяната на управителя. Основателката Росица Митова отстъпва място на Боряна Центнер, като това се случва през май 2020 г. Последната не е свързана с други фирми.
Данните от регистъра до 27 юли не показват изменение на структурата на съдружниците, като Росица Митова запазва около 34% дял в компанията. Други инвеститори продължават да са Eleven, VT Investment (фонд на съоснователя на „Телерик“ Веселин Терзиев) и още редица други български и чуждестранни лица.
Оттеглянето на основателката на Farmhopping като управител не е непременно сигнал за смяна на собствеността. Все пак, нейната смяна се е случила сравнително скоро и тепърва трябва да видим, дали ще има други промени, особено при съдружниците. Които са общо 14 на брой.
Реакция на кризата
Макар и леко спекулативно, намесата на „SIS Кооп“ може да е реакция към коронавирус пандемията. Извънредните мерки затвориха фермерските пазари за известно време. В същия момент, онлайн заявките по платформи за доставка на хранителни продукти като eBag например избухнаха. Покрай извънредното положение, компанията е на път да утрои приходите си през 2020 г. спрямо предходната.
Примерът с eBag е показателен и заради още един потвърден факт. Българското дружество привлече силен чешки инвеститор, който наля 500 хил. евро за под 5% дял, с опция за още 500 хил. евро. Сделката е сключена през юли и показва интереса на стратегически инвеститори към подобни дигитални решения.
Затова съвпадението на намесата на „SIS Кооп“ във Farmhopping в разгара на коронавирус пандемията трудно може да е случайно. Платформата на компанията е един от най-лесните начини, независимите земеделски производители да се дигитализират. По същия начин постъпиха редица малки ресторанти по време на кризата с коронавирус в страната с платформи за онлайн доставки на храни като Foodpanda и Takeaway.