Ноември 2019 г. Google обяви, че придобива производителя на фитнес гривни, умни часовници и софтуерната платформа Fitbit за 2.1 млрд. долара. Сделката дава на интернет гиганта не само безценно ноу-хау в тези три сфери, но и голяма база данни на потребителите на устройствата от доскоро популярната марка.
Силното присъствие на Fitbit в Западна Европа накара Европейската комисия (ЕК) да започне задълбочено разследване за начина по който ще се използва тази информация. Антимонополните власти в Брюксел ще разгледат дали Google няма да се изкуши да злоупотреби с новопридобития океан от здравни данни на европейци.
Действията на ЕК идват по-малко от седмица, след като главният изпълнителен директор Сундар Пичай беше изслушван от антимонополната комисия на Конгреса на САЩ по теми свързани с господстващо положение на пазара за онлайн услуги. С което се засилва регулаторния натиск около Google. Това не е и първото активно разследване, което води Брюксел, срещу щатската компания.
Нетипичен случай
Опасенията на ЕК не са безпочвени, като интернет гигантът използва всякаква информация за различните потребители, за да може да доставя насочена реклама. Именно това са и опасенията на европейските антимонополни органи. Казусът е повече от интересен, защото не е често явление, ЕК да разследва сливане между две компании базирани в САЩ.
„Нашето разследване има за цел да се увери, че контролът на Google на тази информация няма да подкопае конкуренцията“Маргрет Вестагер, Европейска комисия
Зам.-председателката на ЕК и еврокомисар по конкуренцията Маргарет Вестагер обяви, че употребата на подобни носими устройства ще се увеличава на Стария континент. Както и експоненциално ще расте информацията, която те генерират.
„Тези данни, съдържат ключови детайли относно здравното състояние и активността на потребителите на подобни устройства“, коментира еврокомисар Вестагер. „Нашето разследване има за цел да се увери, че контролът на Google на тази информация няма да подкопае конкуренцията“.
Доминиращият играч
Основните опасения на Брюксел са, че интернет гигантът ще използва новопридобитите данни за подсилване на своя рекламен бизнес. В редица европейски държави и в САЩ, Google и Facebook държат около 60% от онлайн рекламата. Вкарването на допълнителна потребителска информация, може да увеличи предимствата на компанията от Маунтиън Вю в този сегмент.
Заключенията на ЕК са, че Google е с доминиращ дял в интернет търсенето в целия Европейски съюз. Компанията е със силна пазарна позиция в дигиталната реклама и подобни платформи в рамките на ЕС. Освен това Брюксел ще разследва дали сливането на данните на Google и Fitbit ще повлияе на конкуренцията в дигитализирането на здравеопазването – процес, който тепърва започва в Европа. Както и дали компанията ще може да навреди на своите конкуренти, чрез господстващото си влияние чрез мобилната платформа Android.
Google отрича подобни намерения
Google отговаря в кратък блог пост, че сделката е сключена с цел придобиване на ноу-хау и портфолиото за устройствата на Fitbit, а не за данните. Като интернет гигантът не възнамерява да ги използва в своите рекламни платформи.
Щатската компания допълва, че са предложили на ЕК добавянето на обвързваща клауза, която да засегне начина по който се ползва тази информация. Както и, че Google ще даде възможност на потребителите на Fitbit дали да запазват, изтриват, прехвърлят и пр. техните данни.
Към всичко това, интернет гигантът добавя, че конкуренцията в предоставянето на подобни услуги от носими устройства, като умни часовници и фитнес гривни, е повече от „разнообразна“. Google изброява част от производителите на този пазар, като Apple, Samsung, Garmin, Fossil, Huawei, Xiaomi и др.