Месец преди дебюта на облачната гейм платформа xCloud на Microsoft се разбра, защо тя няма да е налична за устройствата под операционната система iOS. Оказа се, че Apple не позволява регистрацията на подобни продукти в своя онлайн магазин App Store. Причината, xCloud и Stadia на Google нарушават общите условия.
По този начин, Apple реално забранява достъпа на конкурентни услуги, различни от нейната Apple Arcade на устройствата на технологичния гигант. Което се случва няколко седмици, след като главният изпълнителен директор на „ябълковата“ компания Тим Кук да се защитава точно от такива въпроси по време на изслушването на антимонополната комисия на Конгреса на САЩ.
За проблемите на Google и Microsoft в пускането на своите облачни гейм платформи в iOS се говори от близо година, но едва сега има официално потвърждение за точните причини. Още в началото на годината стана ясно, че xCloud се тества много ограничено в App Store, най-вече заради рестрикциите на Apple. Google официално пусна своята стрийминг услуга Stadia в края на миналата година, но само за устройства под Android. Тя не е налична за iOS.
Обяснението – невъзможност за индивидуално одобрение
Технологичният гигант обяви, че облачните гейм платформи на Google и Microsoft не отговарят на изискванията на общите условия. Разковничето е, че Apple настоява всяка една игра, която е или ще бъде включена в новите услуги, трябва да бъде одобрявана индивидуално от компанията.
Друго ключово изискване е те да могат да се включват в класациите за най-популярни, сваляни и доходоносни приложения. Което означава, че те трябва да се предлагат отделно, а не като част от само една услуга.
„Нашите потребители се наслаждават на милиони страхотни приложения и игри от милиони разработчици, които са достъпни в App Store, стига да отговарят на единните правила за публикуване, което включва индивидуалното им представяне за преглед и включването им в търсачката и класациите“, се посочва в официално изявление на Apple за Business Insider.
Нито Microsoft, нито Google предоставят такава възможност, като тяхната гледна точка е, че те позволяват стриймването на съдържание. Apple обаче разглежда този подход като нарушение на нейните общи условия. Реално обаче, така компанията от Купертино запазва изцяло достъпа до своята аналогична услуга за стрийминг на игри.
Apple Arcade беше пусната официално също в края на 2019 г. и реално само тя отговаря на условията на App Store. Причината е, че тя използва игри, които вече се достъпни до iOS устройства или се одобряват индивидуално от компанията.
Microsoft директно обвини правилата на Apple за App Store като основна причина да не могат да се пускат облачни гейм услуги от други доставчици, освен от самата компания. Тя допълни, че технологичният гигант третира по различен начин приложенията и игрите, особено, когато първите включват интерактивно съдържание.
„За съжаление, няма да може да пренесем нашата визия за облачен гейминг до играчите на iOS“, коментират от Microsoft, цитирани от TheVerge. „Apple остава единствената платформа, която лишава потребителите от облачния гейминг и услугите за абонамент на игри“.
Борба за приходи
Основната цел на Apple е да запази последната дума при разпределението на приходите от мобилни игри. В момента, те са значително перо в App Store-а и се генерират по два начина – от директни продажби или от такива на виртуални предмети вътре в самото заглавие.
Изнасянето на редица игри и вкарването на нови такива през едно приложение, в което тези постъпления ще останат за друга компания е сценарий, който Apple се опитва да избегне. Затова, по този начин технологичният гигант кара разработчиците да не разчитат на подобни услуги за достъп на гейм заглавия до iOS устройства, а да ги публикуват самостоятелно или в Apple Arcade.
Което повдига въпроси, дали прекалено стриктният контрол на Apple над App Store не се използва именно за разчистване на конкурентите на аналогичните приложения на компанията. Въпрос, който се повдига все повече от Европейската комисия и политиците в САЩ.