Site icon TechTrends България

Tencent – технологичната империя в сянка

Американският президент Доналд Тръмп подписа два указа на 6 август 2020 г. С първият забранява на щатски компании да работят с ByteDance, разработчикът на популярната социална мрежа TikTok, а с втория – Tencent. Те влизат в сила от 20 септември и ако първото китайско дружество е в медийния фокус през последната седмица, то второто дойде малко изненадващо.

Забраната на Tencent буквално хвърли в паника десетки западни компании от различни сектори, анализатори и донякъде финансовите пазари. За обикновения читател, името не означава много, но това е може би третият китайски технологичен гигант след Alibaba и Huawei. Той е водещ в гейм и развлекателната индустрии и акционер в десетки големи компании в още други сектори.

Указът на Тръмп за забраната на Tencent ще постави под въпрос съществуването на десетки хитови продукти, както и може да доведе до изтеглянето на ключови инвестиции в други. Тя ще доведе и до потенциални индиректни поражения, като например превръщането на смартфоните iPhone в непривлекателни устройства, заради липсата на ключови приложения. Последствията ще са не само големи за самия Tencent, но ще обхванат множество други американски и западни компании.

Причината за това апокалиптично развитие е начина по който китайският гигант формира своята технологична империя. За разлика от други подобни корпорации, той разчита на добре премерени и в повечето случаи миноритарни инвестиции в перспективни фирми. Които преливат в множество индустрии.

Общото спрямо останалите китайски гиганти е, че формира своята силна позиция първо на локалния пазар, а след това доста бързо започва международна експанзия. Освен финансово, тя е подкрепена и с обещания за достъп до Китай на дружествата в които инвестира. Така, в рамките на десетина година, компанията превзима бавно и незабелязано ключови активи.

Китайското начало и продукти

Tencent започва своя път към върха през 1998 г., като първият ѝ хитов продукт е чат приложението QICQ, което се преименува впоследствие на QQ, за да се избегне конфликт с популярния по това време ICQ. То става водеща комуникационна програма в Китай, като през 2014 г. надминава 645 млн. потребители. Може да се каже, че намигащото пингвинче, което е логото на QQ, е властелинът на дигиталните комуникации в страната.

На него стъпва социалната мрежа WeChat (в Китай позната като Weixin), която Tencent създава през 2011 г., като основата ѝ отново са най-вече чат функциите. Към 2019 г. се предполага, че разполага с над 1 млрд. потребители, 90% от които са от Китай и че обхваща около 78% от всички, които ползват интернет в страната.

Огромната популярност на социалните приложения на Tencent ѝ отварят вратите към гейминга. Първите стъпки в тази посока са през 2004 г., когато създават играта QQ Tang за вече едноименната чат платформа. Следва вълна от заглавия за QQ приложението, а впоследствие навлиза и при нормалните мобилни заглавия. Някои от най-популярните в Китай, са дело на Tencent.

През 2017 г. компанията пуска своята онлайн платформа за WeGame, която разполага с над 200 млн. потребители. За сравнение – Steam има около 125 млн. Две години по-късно тя е налична и за геймъри извън Китай, но популярността ѝ в условията на силна конкуренция не е толкова силна.

Формула за незабележим растеж

Натрупаните активи, средства и пазарно влияние в страната позволява на Tencent да се разшири по два начина. Първият е да бъде вратата към Китай за много западни компании, в областта на развлекателната и гейм индустрия, като се сключват ключови партньорства. Вторият е като инвестира в десетки ключови дружества, с обещание да ги развие на китайския пазар.

Последният подход се оказва изключително успешен и реално позволява на Tencent да се превърне в скрит гигант. Повечето инвестиции са миноритарни дялове (под 20%) и минават сравнително незабелязано от регулатори и анализатори. Дори, компаниите които напълно придобива, китайската корпорация позволява те да запазят своята автономност, име, бранд и продукти.

Да доминираш пазара на игри

Използвайки тази стратегия, Tencent бавно и славно се трансформира в най-големият де факто разработчик на игри, по данни на Newzoo. Тя се оказва изключително успешна при разрастването ѝ отвъд Китай. Както и позволява на редица компании да навлязат на местния пазар чрез нея. Годишните приходи само от гейимнг се оценяват на 5.225 млрд. долара. Активите ѝ освен собствените заглавия включват още:

Напълно придобити гейм компании – Riot Games (разрабочикът на League of Legends и предстоящия Valorant), Funcom (Age of Conan, Anarchy Online и др.) и основаното през 2017 г. студио Sharkmob.

Мажоритарен дял в Grinding Gear Games (80%), които седят зад Path of Exile и в Supercell (84%) създателите на мобилните хитове Clash of Clans и Clash Royale.

По-важна е инвестицията на Tencent в Epic Games, които седят зад своя онлайн магазин Epic Store, енджина Unreal и гейм хита Fortnite. Китайците притежават 40% от акциите, а вложените пари може да се изплатят многократно през следващите години, поради добрата стратегия на компанията.

Tencent имат още над 20 инвестиции, които включват миноритарни дялове (под 20%). Някои от по-интересните са, в конкурентни гейм гиганти, като Activision Blizzard (5%), Ubisoft (5%), Paradox Interactive (5%) и в Bluehole (1.5%). Последният е разработчикът зад PlayerUnknown’s: Battlegrounds (PUBG), като така китайската компания има дялове в две основни игри от жанра Battle Royale.

Отвъд гейминга

Тази стратегия се репликира и в други сфери – музикална, филмова, автомобилна. Общо Tencent придобива 17 компании напълно и осъществява над 450 инвестиции в други. Похарчените средства за това начинание за последните 20 години се оценяват на над 21 млрд. долара.

Някои от най-значимите инвестиции в западни дружества извън гейминга са в областта на електромобилите и мобилните приложени. През 2017 г. Tencent придобива 5% от Tesla на Илон Мъск, като инвестицията идва в ключов момент, защото точно тогава започва предварителното производство за новия и по-достъпен Модел 3. Същата година, китайската компания придобива 12% дял в Snap, дружеството зад мобилното приложение Snapchat.

Tencent осъществява интересна сделка със Spotify, като двете компании си разменят по 10% дял, но скандинавската платформа получава не в групата, а в музикалния стрийминг бизнес на китайския гигант. Последният е подкрепен и от 10% дял от Universal Music Group, придобит през март 2020 г.

Последствията от решението на Тръмп

Указът на американския президент Доналд Тръмп за забраната за търговия с Tencent от щатски компании може да има няколко последствия. Най-голямото ще е в затварянето на китайския пазар за корпорациите от САЩ. Това е доста парадоксално, защото досегашните действия на администрацията в Белия дом се опитва да ограничи обратната посока – да ограничи китайските компании от дейност в страната и други развити държави.

Самостоятелните услуги и продукти, които са изцяло дело на Tencent, тепърва започнаха да излизат извън азиатската държава. Като за момента няма индикации, че набират инерция сред западните потребители. По-големият удар е в обратната посока. Tencent е основен проводник на гейм разработчици, производители на съдържание и др. в достъпа им до китайския пазар.

Технологичният гигант има редица сделки и споразумения, не само с фирми, в които има миноритарни или мажоритарни дялове, но и с такива, в които няма никакво участие. Такива например, са договорите със Sony, Warner и др.

Сериозни индиректни последствия може да има за Apple. Ако технологичният гигант от Купертино се наложи да извади WeChat, QQ и други приложения от регионалната си версия на App Store, това означава почти напълно загуба на китайския пазар. Или спад от около 30% на общите продажби на смартфони, каквито изчисления е направил анализаторът Минг-Чи Куо, публикувани от MacRumors.

Последните поражения от указа може да са за компаниите, в които Tencent е инвестирала. Неофициалните индикации от Белия дом са засега, че решението на Тръмп няма да повлияе върху тези сделки. Предвид агресивните действия от Вашингтон срещу китайските компании, включително и потенциално враждебно придобиване на американските операции на TikTok, няма да е изненадващо подобно действие в бъдеще. Или най-малкото да неутрализира бъдещи планове за експанзия на и без това немалката империя на Tencent.

Exit mobile version