Платформата за споделено ползване на електромобили Spark предприе мащабно разширение в два от основните си пазара – София и Букурещ. Основаната в Литва компания, но с български инвеститори обяви в рамките на десетина дни три нови попълнения в тези градове. Освен това, Spark продължава с плановете си за добавянето на нов, все още необявен пазар.
Промените за платформата не свършват само с новите електромобили. Spark обяви още увеличение на цените за дневен наем в София, както и, че поетапно ще премахва зареждащите кабели от електрическите си коли.
Новите софийски попълнения
Първото разширение това лято в българската столица беше обявено на 3 август. Тогава беше разкрито, че компанията прибавя 30 нови Volkswagen e-UP. С този модел, Spark навлезе на българския пазар в края на 2017 г. и е един от най-многобройните по софийските улици. Има една малка разлика, новият e-UP е с 36.8 kWh батерия спрямо досегашните коли, които са с 16 kWh батерия. Това удвоява максималния пробег на колата от 120-140 км на 265 км.
Десет дни по-късно, на 13 август, Spark обявиха и вкарването на нов градски модел електромобил, който ще бъде достъпен за българските потребители. Това е електрическата Skoda CITIGOe iV, която е с 36.7 kWh батерия и пробег от 265 км. Онлайн платформата ще добави нови 100 коли от този модел.
Чешкият производител е под шапката на Volkswagen, така че може да очакваме сходни възможности и оборудване спрямо e-UP-а. Както и това е подновяване на партньорството между Spark и местното представителство на германския концерн.
С новите попълнения, автопаркът на компанията в България е над 350 електромобила. Spark оперира в София с Volkswagen e-UP (с 16 kWh и 36.8 kWh батерия), електрически джипове Hyundai Kona, седани Nissan Leaf 40 и 24 (разликата и тук е в батерията и пробега), Hyundai IONIQ 30, луксозната BMW i3, товарен и пътнически минивани Nissan eNV 200.
Няма информация колко от старите коли са извадени от експлоатация или колко от тях ще бъдат заменени от новите. Възможно е, само част от добавените модели да заместят вече амортизирани или проблемни стари коли, а останалите да надградят автопарка.
Промените в столицата
Новите електромобили не са единствената промяна, която прави Spark в София. От 13 август влизат в сила нови цени за дневен наем на автомобилите. Увеличението за взимане на кола от платформата за 24 часа е с близо 30%, което може да шокира някои потребители. Трябва да се отбележи, че това е връщане към първоначалните дневни наеми от преди коронавирус пандемията.
Заради извънредното положение, Spark обяви драстични намаления на цените за 24-часово ползване на електромобилите си, за да стимулира потреблението. Новите цени, всъщност са старите, които бяха в сила до средата на март месец тази година. За да смекчи малко потенциалното недоволство, компанията увеличава включения дневен пробег на 200 км. Досега той беше 150 км.
Друга промяна ще се осъществи през следващите месеци. От пускането на Spark в България, всяка кола идва в комплект от зареждащ кабел, който се съхранява в багажника. Той е един от най-честите обекти на кражба в електромобилите и компанията е намерила решение на проблема. Това ще стане с поетапното им прибиране от колите. Основният партньор на Spark в България, която преодставя за безплатно ползване веригата си от зарядни станции – Eldrive – е започнала монтаж на фиксирани кабели в своята инфраструктура.
Румънското разширение и отложените планове
Също в първите дни на август, платформата за споделено ползване на електормобили обяви мащабно разширяване на своя автопарк в Букурещ. Добавени са 400 нови електрически градски коли Renault Zoe, с което общия им брой в румънската столица достига 550. Spark навлезе в северната ни съседка в началото на 2020 г. първо с 50 електромобила, после добави нови 100, а сега още 400. Ползват се още коли като Skoda CITIGOe iV, Nissan Leaf и BMW i3.
Компанията е основана в Литва, като от 2020 г. тя вече оперира основно в три града – Вилнюс, София и Букурещ. Притежава над 1 300 електромобила и над 150 хил. регистрирани потребители. Към нея се присъединяват и български инвеститори. В нашата страна тя оперира в много тясно сътрудничество с Eldrive, както и с някои от основните официални представители на Volkswagen и Hyundai.
Spark има големи амбиции да продължава мащабното си разширяване на пазарите, на които оперира. За София например плановете са, автопаркът да достигне 800-1 000, но коронавирус пандемията ги отлага за 2021 г. Това означава почти утрояване на колите, които се намират в експлоатация в момента в столицата. Отделно, компанията планира да добавя и нови пазари, но засега няма информация кои точно.