НОВИНИТЕЛЕКОМИ

Ще продава ли PPF Group „Теленор България“

Откакто „Теленор България“ е собственост на финансовия фонд PPF Group на чешкия милиардер Петр Келнер, редица въпроси седят във въздуха без отговор или само с намеци и предположения. Това продължава вече две години, като неизвестностите в един момент започват да пораждат слухове. Такъв е случаят и с поредната новина за предполагаема нова продажба на българския телеком.

Тя звучи доста правдоподобна, като предполага интереса на чужди инвеститори към бившите активи на Telenor в рамките на Централна и Източна Европа, които PPF Group придоби през 2018 г. Те включват едноименните оператори в България, Сърбия, Унгария и Черна гора. Потвърждение за нея няма, а в контекст аргументите „за“ и „против“ са доста равнопоставени.

Сделка или не

ppf-group-hq

Информацията за подобна сделка идва от източници на специализираната платформа Mergermarkets, цитирана от „Капитал“. В нея се предполага единствено, че PPF Group активно търси изход от тези свои активи, заради нарастващите разходи по предстоящото изграждане на 5G мобилните мрежи от техните звена в региона.

„Капитал“ допълва, че по техни източници, такава процедура по продажба няма, няма изпратени презентации или да се водят активни преговори. Изданието припомня, че неформален интерес към „Теленор България“ в миналото е имал американския фонд Providence Equity.


PPF_logo„PPF Telecom Group не е обсъждало или планира да продава, който и да е от своите телеком активи в Централна и Източна Европа“  PPF Telecom Group


Първоначално източници на TechTrends коментираха, че новината е чиста спекулация, която най-вероятно е генерирана около неизвестните планове на фонда относно развитието на телеком групата. Впоследствие от PPF Telecom Group (дъщерното звено на PPF Group, което е реалния собственик на операторите – бел. ред.) потвърдиха за TechTrends, че засега фондът няма намерения да продава своите телеком операции в региона.

„PPF Telecom Group не е обсъждало или планира да продава, който и да е от своите телеком активи в Централна и Източна Европа“, коментираха от PPF Telecom Group, за TechTrends. Те допълниха, че този отговор вече е изпратен и към Mergermarkets, откъдето тръгва новината за потенциалната продажба.

Аргументи „за“ продажба

Telenor-5G-speedtest

Погледнато в по-широк контекст могат да се намерят достатъчно убедителни доводи, както за продажбата, така и за запазването и дори развиването на телеком активите на PPF Group в региона.

Собственикът на „Теленор България“ все пак се води финансов инвеститор. Такъв тип акционери не са склонни да инвестират огромни суми в развитието на дадена компания, като разчитат на нейните оперативни приходи за подобни вложения. Класическото поведение на подобни собственици е оптимизиране на фирмата, умерено разширяване на портфолиото и „напудрянето“ на активите за евентуална препродажба.

По-големите аргументи „за“ продажбата са наистина предстоящите разходи, които предстоят на PPF Group за своите активи в Унгария, Сърбия, България и Черна гора. Тук има няколко големи пера.

Първото е споменатото в Mergermarkets предстояща модернизация към 5G. Тя ще бъде наложителна през следващата 2021 г., за да останат операторите конкурентоспособни на своите пазари. Норвежката Telenor Group подмени напълно мрежите в тези пазари, като по този начин спести много инвестиции при преминаването към 4.5G. Това е много добра основа, върху която PPF Group и „Теленор България“ в частност могат да стъпят за изграждането на 5G инфраструктура. Което не изключва необходимостта от допълнителни инвестиции и оборудване през следващите няколко години.

5G-Huawei-router

Пълната мрежова подмяна на Telenor Group идва с един голям недостатък. Това е, че абсолютно цялата инфраструктура е изградена от Huawei. Целта на норвежците беше да намалят значително разходите, като в България цената на подмяната беше сведена наполовина. Сега, този ход може да им излезе двойно или тройно по-скъп. Някои държави в Европа започват частично или пълно забраняване на оборудването на Huawei.

Ако се стигне до подобен сценарий в България, Унгария, Сърбия и Черна гора, в най-добрия случай означава, че PPF Group ще трябва да подмени цялата опорна мрежа и системите за управление (MANO). В най-лошият – пълна подмяна на цялостното оборудване. Засега, няма конкретни решения от страните, в които оперира чешкия фонд с бранда Telenor. Възможно е да не се стигне изобщо до подобен развой на събитията.

Последният голям разход, който PPF Group ще трябва да посрещне е потенциалния ребрандинг на своите звена, които в момента ползват името Telenor. Вариантите са да се направи нова марка, която да се наложи или да се продължи лиценза за ползването на тази на норвежката група. И двата включват инвестиции, като съществува вероятност вторият да му се вдигне цената, предвид важността на бранда.

… и аргументите „против“

United Group and PPF Group CEE Assets New

Отново погледнато в по-широк контекст може да открием доста сигнали, които не подкрепят подобно действие за продажба на телеком активите в региона. PPF Group полага големи усилия в изграждането на европейски оператор с фокус Балканите.

Освен придобиването през 2018 г. на Telenor звената в региона, фондът в момента се опитва да финализира друга голяма сделка – за медийната CME. Тя ще позволи изграждането на пълна конвергенция между съдържание и оператори в дългосрочен план. Което потвърждава първоначално заявените намерения на PPF Group, че ще се опита да подходи повече като стратегически, а не като финансов инвеститор.

По същия начин се разглежда опитът на фондът да разшири портфолиото си като добави и T-Mobile Romania. PPF Group са дали съвместна оферта заедно с United Group (новият собственик на „Виваком“ в България) за румънския оператор.

Продаването на телеком активите в региона, но запазване на CME, лишава чешките собственици от голямото предимство за потенциална конвергенция. Като бъде завършена, както и обединяването на брандовете ще позволи на PPF Group да създаде истинска паневропейска телеком група. Която ще може да максимализира приходите и печалбата по-лесно, както и да бъде по-апетитна хапка за придобиване от стратегически играч.

Дори да има финансови проблеми или затруднения в осигуряването на конкретни инвестиции PPF Group има доста силна мотивация да задържи своите активи в Централна и Източна Европа, в които попада и „Теленор България“.

Свързани статии

Back to top button