НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Microsoft ще се опита да преоткрие смартфоните с два екрана чрез Surface Duo

Есента на 2019 г. Microsoft обяви потенциалното си дългоочаквано завръщане в света на смартфоните. За щастие не с нова операционна система, а с любопитни сгъваеми умни телефони с два екрана. Моделът беше представен като Surface Duo и е базиран на популярната платформа Android на Google. Софтуерният гигант планираше да ги пусне на пазара в края на 2020 г., но през пролетта се появи информация, че инициативата може би е минала на заден план.

В крайна сметка Microsoft ще изведе в продажба новият Surface Duo през септември. Това е дори с една идея по-рано, тъй като те се очакваха през ноември или декември, за да могат да съвпаднат с коледните и новогодишни празници.

Новият опит в смартфоните

huawei-mate-xs-1

Новото устройство ще се опита да преоткрие възможностите на сгъваемите смартфони с два екрана. При това напук на настоящите опити на водещите компании на пазара Huawei и Samsung, които изпробват с подобни модели, но само с един гъвкав OLED дисплей. Вторият обикновено е разположен от външната страна, за да се ползва като нормален смартфон в сгънато положение.

Сгъваемите смартфони с два дисплея не са нещо ново на пазара, но досега не са печелили благоразположението на потребителите. Причините са няколко, от такива свързани с дизайна, през оптимизацията на софтуера. Microsoft си поставя за цел да ги преодолее.

Компанията вече има един успешен пример в тази посока на „преоткриване“ и налагане на определени дизайни сред мобилните устройства. Това е серията хибриди 2 в 1 Surface. Дали ще повтори това постижение или Surface Duo ще остане в историята, като поредния провал на Microsoft при смартфоните, ще е повече от интересно да се проследи. Независимо, дали устройството ще се появи на българския пазар или не.

Историята на Microsoft в света на смартфоните е изпълнен с динамика и нереализирани амбиции. Все пак софтуерният гигант инвестира милиарди долари в придобиването на мобилното звено на Nokia през 2013 г. и пускането на серията умни телефони Lumia, базирани на тяхната Windows Phone платформа. Последната не успя да се наложи и дори в пика си не успя да заеме повече от едноцифрен пазарен дял. Това е и причината, да има много скептици относно Surface Duo.

Два екрана са повече от един?

LG V50 DualScreen
LG V50 DualScreen

Концепцията зад новия смартфон на Microsoft е сравнително проста – да се реши проблема с продуктивността на умните телефони. Samsung от години се опитват да наложат като решение своите фаблети със стилус, които се установиха като Galaxy Note серията. Отделно южнокорейският гигант прави няколко опита със сгъваемите смартфони с гъвкави OLED екрани (Fold серията). Huawei разчита основно на последния вариант със своята серия Mate X.

Microsoft избират съвсем друг подход, който в миналото са експериментирали не една или две компании. Това е двойният екран, при който устройството се разтваря и може да се трансформира от смартфон към таблет. LG, ZTE и други са пробвали идеята през годините. Крайният резултат е все едно сте залепили два смартфона в едно устройство. Което го прави дебело в сгънато положение и тежко.

Друг проблем, с който се сблъсква всеки опит за двойни екрани (независимо дали са един до друг или от двете страни на умния телефон) е работата с тях. По-конкретно – колко добре операционната система и приложенията се адаптират към различните варианти. Надеждата на Microsoft тук е в Google – интернет гиганта трябва да е оптимизирал своя Android за подобни действия. Софтуерният гигант от Редмънд от своя страна ще интегрира своите приложения за продуктивност (Office пакета най-вече), които трябва да работят качествено на двата екрана.

Самият Surface Duo

Surface-Duo-Infographic

Surface Duo разполага с два 5.6-инчови AMOLED дисплея по 1 350×1 800, които в разгънато състояние заемат 2 700×1 800 пиксела разделителна способност и разгънат площ от 8.1 инча. С което трансформират смартфона в компактен таблет.

Основният проблем, с който ще се сблъска Microsoft може да не се окаже толкова нетрадиционната конфигурация. Спирачка ще са самите характеристики и позиционирането на Surface Duo на пазара. Цената му ще е 1 399 долара за 128GB версия, което го поставя в най-премиум класа.

Уловката е, че хардуерът малко изостава в това отношение. Процесорът е флагмански Snapdragon 855, но нормалната версия от миналата 2019 г. по 7nm архитектура. Оперативната памет е 6GB, което е в долната граница при подобен тип устройства. Вариантите за място за съхранение са 128GB и 256GB.

Батерията е 3 577 mAh, което може да се окаже недостатъчно за два AMOLED екрана. Предвид капацитета на предходната, липсата на 5G връзка, може да е и добра новина. От камерите също не трябва да очакваме чудеса, като те са с повече от една година назад в тенденциите. Имаме една-единствена 11MP за основна.

Microsoft държат, че идеята зад Surface Duo е да бъде смартфон за продуктивност. В същото време го позиционират като премиум такова, но с хардуер, който в най-добрия случай е с една година назад. Тясното сътрудничество с Google може да спаси донякъде ситуацията с производителността, но Microsoft ще имат доста да убеждават потребителите, че Surface Duo е добра покупка.

Един Surface наум

Surface-Pro-Gen-1

Предвид изброените по-горе неща, повечето анализатори обявиха, че новият продукт на софтуерния гигант е „мъртъв преди да се появи на пазара“. На пръв поглед изглеждат повече от прави. Но е хубаво да припомним, какво се случи и какво постигна първият хибрид Surface Pro през 2013 г.

Чрез него Microsoft се опита да покаже как могат таблетите да се превърнат в истински продуктивни устройства, а не да са просто по-големи смартфони (каквито реално са iPad-ите и Android клонингите от това време). Софтуерният гигант направи тази рискова крачка в хардуера, само и само да покаже какви са възможностите на подобни системи. Както и евентуално да промотира новата си платформа Windows 8, която трябваше да бъде по-удобна за работа със сензорни екрани.

Microsoft Surface Pro и Lenovo Yoga показаха на целия пазар, че подобни хибридни устройства 2 в 1 (комбинация между лаптоп и таблет) имат не само смисъл, но и са много по-практични от самостоятелните категории. Двете компании не само че доказаха, но създадената от тях нова подкатегория устройства доведе до намаляването на популярността на таблетите.

ipad-pro-apple

Някои решения на Microsoft за първия Surface Pro, впоследствие бяха многократно копирани. Не само от традиционните производители на PC, но и от Apple. „Ябълковият“ гигант след години на спад на традиционния бизнес на таблети, реши да пусне модел ориентиран към продуктивност. Това беше iPad Pro, който освен името, изкопира клавиатурата, която се закача в долната част и играе ролята и на предпазващ екрана калъф.

Чрез Surface Pro, Microsoft преобърнаха пазара за таблети, създадоха такъв за хибриди и развиха своя Windows, да може да се използва от сензорни екрани. Софтуерният гигант го пуснаха изцяло да „насочат“ производителите в „правилната посока“ и да покажат как може да се трансформират таблетите в устройства за повишена продуктивност. Преди и в началото на пускане на първия модел, експертите го обявяваха за налудничав и мъртвороден проект. Звучи познато, нали?

Паралелите между Surface Pro и Duo са налице, но все пак имаме доста по-различен контекст. През 2013 г. нямахме глобална пандемия, потенциална икономическа криза и изключително динамичен откъм тенденции смартфон пазар. Surface Duo ще е наличен първоначално само за пазара в САЩ, но се надяваме подобно на Surface Pro, да започне да се предлага и в други държави. Във всички случаи, това може да е устройството, което ще бетонира или закопае напълно концепцията за сгъваеми смартфони с отделни екрани.

Свързани статии

Back to top button