Gartner: Пазарът за смартфони се срива през април-юни 2020 г.
Коронавирус пандемията е сринала пазара за смартфони през второто тримесечие на 2020 г. Данните на изследователската фирма Gartner показват спад от 20% на годишна база. Те са с една идея по-позитивни от анализа на Canalys от края на юли, който показваше понижение от 30%.
Двете фирми се разминават и по отношение кой е лидер сред производителите. Gartner запазва първата позиция на Samsung, докато Canalys я дава на Huawei. Причината е в по-малкия спад, който първата фирма дава на южнокорейския гигант. Редно е да се отбележи, че разликата между Samsung и Huawei в данните на Gartner е от порядъка на 600 хил. бройки, което е доста в рамките на статистическата грешка (около 0.20% от целия пазар).
Познати фактори
Причините за спада на продажбите на смартфони са вече обширно дискутирани. Те се дължат на глобалното разпространение на коронавирус пандемията през второто тримесечие, свиването на разходите за нови устройства, ограниченията на пътуванията и др.
През същият период Китай излиза от тази неприятна здравословна ситуация и е единственото място, което не отчита значителен спад на продажбите. Понижение има дори в азиатската държава, което е 7% на годишна база, но е доста по-благоприятна ситуация от други страни. В Индия например, която наложи стриктни рестрикции за придвижване и мерки за ограничаване на вируса, продажбите през второто тримесечие се сриват с 46% на годишна база.
Най-малкият губещ
В тези тежки условия за пазара, компаниите с най-малки спадове или дори минимални ръстове са големите печеливши. Според Gartner всички производители отчитат понижение на продажбите си. От водещите пет, Apple е с минимална промяна на годишна база. Технологичният гигант е продала само с 0.4% по-малко iPhone-и спрямо предходното второ тримесечие на 2019 г., което ги оставя в рамките на 38 млн. бройки.
Gartner не отбелязват важен елемент в контекста на Apple. Компанията регистрира през първото и второ тримесечие на 2019 г. най-големите си спадове на продажбите на смартфони от години. Което в комбинация със силния модел iPhone 11 и новия достъпен iPhone SE 2020 прави сравнението на годишна база много по-благоприятно, заради по-ниските нива. Това е и една от причините, технологичният гигант да достигне 2 трлн. долара пазарна оценка през август тази година.
Huawei е следващият „печеливш“ при сравнение с най-малкия губещ. Технологичният гигант отчита сравнително ниско понижение от 6.8% или продадени 54.1 млн. смартфона. Може да се каже, че компанията избягва силен спад, заради възстановяването на китайския пазар, там тя постига 42% пазарен дял през третото тримесечие.
И най-големият губещ
Въпреки, че Gartner все още поставят Samsung като лидер, той отчита най-висок спад на продажбите. Реализираните смартфоните през април-юни се свиват с 27.1% до 54.7 млн. бройки, което за малко изпреварва Huawei. При данните на Canalys, южнокорейският гигант се срива с 30%, което поставя китайската компания с едни гърди напред.
Xiaomi също отчита доста силно негативно тримесечие. Понижението на смартфон продажбите при нея е 21% до 26 млн. бройки. Това става независимо от възстановяването в Китай. Компанията там все повече губи позиции спрямо Huawei и търси нови възможности в Европа. Старият континент от своя страна трябваше да замрази икономическата си активност, заради пандемията през април-юни.
Gartner не дават прогноза за развитията и тенденциите през настоящото трето тримесечие. Предвид възстановяването на пазарите е много вероятно да видим по-положителни новини през периода юли-септември.