Site icon TechTrends България

Гръм в „ябълковия“ рай на Apple

epic-vs-apple

Най-голямата иновация на Apple в смартфон бизнеса не е самият iPhone, който компанията представи през 2007 г. Тя идва година по-късно – с пускането на онлайн магазина App Store, който преобръща представите за консумиране на съдържание през мобилен телефон. Мобилните приложения решават един от най-фундаменталните проблеми по това време – бавната интернет връзка.

Чрез инсталиране на част от съдържанието на телефона, преносът на данни се използва само за ъпдейтване на информацията, но основните компоненти, като дизайн, бази данни и други се съхраняват на самия смартфон. Въвеждането на тази иновация позволява на Apple да установи и успешния бизнес модел за подобни онлайн магазини.

App Store предоставя 70% от всички генерирани приходи на разработчиците, като технологичният гигант задържа останалите 30%. Условието е, че Apple контролира целия процес, като създава една затворена екосистема. С други думи – технологичният гигант от Купертино е създал истински софтуерен рай, когато става дума за приходи.

Съдебният спор между Epic Games и Apple внася смут в спокойствието на „ябълковата“ компания. Възможните последици са няколко. В момента, основната цел на Epic Games е да привлекат регулаторите и съда в САЩ на своя страна. Това може да сложи прецедент, от който да се възползват много други компании, които предлагат приложения през App Store. Дори и да не се случи, ситуацията може да доведе други разработчици и издатели да натиснат Apple за промяна на условията.

Възможно е, двете последици да се случват с различно темпо паралелно. Във всички случаи, развоят на събитията ще е от ключово значение за развитието на дигиталните екосистеми. Google копират модела за Android почти едно към едно. Настоящият Google Store също има 30% такса за разработчиците и редица условия за публикуване. Подобна е таксата и в Steam на Valve.

Пъкленият план на Epic Games

Epic Games води от години тиха битка с Apple и Google срещу високите такси в мобилните онлайн магазини за приложения. В резултат на което, тя пуска своя хит Fortnite за iOS с известно закъснение през 2018 г., а за Android го пуска отделно извън Google Play. Една от причините, компанията да създаде Epic Game Store е частично своеобразен бунт срещу условията на пазара, а от друга – добра инвестиция в потенциален бизнес.

Въпреки това за мобилни устройства тя не може вечно да заобикаля Apple и Google. Вместо да се примири с условията на водещите технологични компании, Epic Games вкарва в своя хит Fortnite опция за използването на външни плащания, които не са част от системата на Google и Apple. С което ефективно да прескочи таксите на двата магазина.

През август, компанията решава да активира тази функция, а незабавната реакция на Apple и Google е да блокират Fortntie напълно. Аргументите е, че със заобикалянето на техните разплащателни системи се нарушават общите правила на платформите.

Също толкова светкавичен е отговора на Epic Games – те завеждат почти моментално дела за злоупотреба с монопол от страна на Apple и Google. Целта е да се привлече вниманието на регулаторите в САЩ и Европейския съюз относно практиките на гигантите. Apple и Google от години са в полезрението на Брюксел за потенциално потискане на конкуренцията. Отскоро по подобен начин започнаха да гледат и политиците във Вашингтон.

Блокирането на Fortnite идва десетина дни след изслушването на четирите основни технологични гиганти – Apple, Google, Amazon и Facebook пред антимонополната комисия на Конгреса на САЩ. Сред ключовите въпроси, които бяха задавани към главния изпълнителен директор на гигант от Купертино Тим Кук бяха насочени именно към методите на работа на App Store.

Ключово решение

След антимонополната жалба, Apple реши да действа максимално строго към Epic Games. „Ябълковата“ компания директно изтри профила на разработчика, което постави под въпрос бъдещето развитие на нейния Unreal Engine в приложенията за iOS. Без достъп до последните развития в платформата на Apple, Epic няма как да оптимизира своята графична система за продуктите на „ябълковата“ компания.

Гейм разработчикът все пак успя да получи решение на съда, с което се възстановява макар и временно профила ѝ в iOS. Epic Games настоява магистратите да задължат Apple да направи същото и с Fortnite, което за момента не се случва.

Антимонополните дела в САЩ тепърва ще се развиват, като за момента всички решения са временни. Ключова ще е окончателната присъда на съда. Ако решението е в полза на Apple (и Google), то ще попари опитите на други компании да се противопоставят на условията в екосистемата на компанията. Присъда в полза на Epic ще постигне напълно противоположния ефект – ще отвори вратите за по-масово недоволство и подобни искания от страна на други разработчици в App Store и Google Play.

Самото дело може да натежи и в контекста на политическите разговори за регулации на технологичните гиганти. Затова моментът не е избран случайно от Epic Games, като само десетина дни след изслушването от антимонополната комисия на Конгреса на САЩ, те избират да активират ъпдейта. Което кара Apple да вземат незабавни и очаквани мерки.

Коалицията на недоволните

Epic Games получи почти веднага подкрепа от компании, които имат проблеми с условията или претенции към таксите на Apple. Почти естествен съюзник се оказва Microsoft. Софтуерният гигант получи забрана за пускане на своята облачна гейм услуга xCloud в App Store, поради същите рестриктивни общи условия на Apple.

В подобна ситуация е Spotify, като европейската компания вече ескалира своя проблем с публикуването на своето музикално стрийминг приложение пред антимонополните институции на ЕС.

По-интересни са групата на издателите DCN, които влизат водещите щатски издания, като New York Times, Washington Post и др. Те настояват Apple да намали таксите за медиите от 30% на 15%. Каквато е практиката в онлайн магазина на Amazon. Подобни бяха исканията и на Epic Games преди няколко години. В своя Epic Games Store тя е между 12% и 15%.

При решение на съда срещу Apple, тази своеобразна коалиция от разработчици може да се увеличи с геометрична прогресия. Ако магистратите отсъдят в полза на технологичния гигант ефектът ще е обратен, защото няма да има съдебен прецедент, на който да стъпят при евентуален спор.

Екосистеми в екосистемата

Apple няма избор – отстъпи ли пред Epic Games, това означава преформатиране на бизнес модела на App Store. Това ще дойде в момент, в който технологичният гигант разчита все повече на приходите си от услуги, а не от устройства.

Това поведение може да се проследи със силното навлизане на технологичния гигант в стрийминга – видео и музикален. Последният стана след придобиването на Beats, а първият е факт от миналата година след пускането на Apple TV+. Поради тази причина е и спора между Spotify и щатската компания. Apple дълго време не одобряваше различни промени в приложението за музика. Аргументите бяха, че то не отговаря на общите условия. Spotify предполага, че целта всъщност е да се постави Apple Music в по-изгодна позиция и така собствената услуга да бъде предпочитана от потребителите.

В същият момент, Apple трябва да се бори със засилващата се тенденция, компаниите да създават софтуерни продукти, като платформи със собствена екосистема и онлайн пазар, което в момента е почти неприложимо според общите условия на App Store. Причината е очевидна – технологичният гигант иска да има пълен контрол над всички елементи, затова и подобни комплексни услуги се развиват само от Купертино.

Тази тенденция ще налага все по-силно с пускането на мобилните мрежи от пето поколение (5G) ще предостави изключително бързи интернет скорости, които ще изкарат на преден план именно такива слобни софтуерни решения.

Точно заради това, технологичният гигант изгради истинска стена пред Microsoft в пускането на своята облачна гейм платформа xCloud. Просто в приложението, потребителите ще могат да купуват и играят заглавия, които се придобиват във външна за Apple система. По подобен начин, компанията от Купертино ще започне да изпуска контрола.

Отстъпването само пред един от тях ще даде възможност на всички останали да опитат същото. С което App Store на Apple вече няма да е същия. Въпросът все повече клони повече към „кога“, а не към „дали“. Натискът ще бъде както пазарен, така и регулаторен. Когато се случи, това може да бъде голям удар върху двутрилионната Apple.

Exit mobile version