Amazon се включи в надпреварата за облачни гейм платформи, като обяви своята нова услуга Luna. Тя предоставя възможността да се играе без да се налага да се сваля каквото и да е заглавие, като самото то се пуска от намиращия се наблизо център за данни. Технологичният гигант се присъединява към клуба с функциониращи подобни услуги, в които до момента са основно Google с техния Stadia, Microsoft с xCloud (част от Xbox Game Pass) и Nvidia с тяхната виртуална машина GeForce Now.
Навлизането на Amazon не е изненада поради много причини. От една страна, слухове за изграждането на подобна платформа циркулират от миналата година. От друга, компанията е най-големият доставчик на корпоративни облачни услуги, което е ключов фактор в изграждането на подобни услуги. Към това добавяме, че Amazon притежава най-голямата платформа за стрийминг на гейм видеа Twitch. Всичко това показва, че въпросът не е „дали“, а „кога“ ще се случи това. Което от днес е факт, макар и в доста ограничен все още формат.
Параметрите
Новата Amazon Luna ще е налична първоначално само за PC, Mac, Fire TV, iPhone и iPad. При последните две устройства няма да се осъществява директно с приложение, а ще се пускат игрите през браузър. Версия за Android се очаква в близко бъдеще. Самата слуга се намира във фаза „ранен достъп“ и ще е налична засега само за САЩ. Amazon още не е обявил точна пътна карта и плановете си за разширяване на регионите.
В рамките на ранния достъп, Amazon Luna ще струва по 5.99 долара на месец. Срещу това, геймърите имат неограничен достъп до всички налични игри, които ще могат да стриймват на до две устройства едновременно. За момента се поддържа резолюция от 1080p със скорост от 60fps, което е стандарт за настоящето поколение конзоли. Минималната интернет връзка е 10 Mbps, като Amazon уточняват, че колкото по-бърза и стабилна е тя – толкова по-добро ще е представянето на услугата.
Изискванията за геймърите са да разполагат с поддържаните за момента устройства, добра интернет връзка и съвместим контролер. Последният може да бъде такъв за Xbox One, PS4 или добрите стари клавиатура и мишка. Amazon Luna предлага и собствен контролер съвместим с услугата – Luna Controller. Той наподобява доста този на Stadia на Google и струва около 50 долара, но за момента е наличен само за поканени потребители.
Скромен каталог
Засега Amazon Luna стартират с доста скромен каталог от няколко десетки игри. Има няколко големи заглавия, които могат да грабнат окото на геймърите. Това са Metro Exodus, новия Assassin’s Creed: Valhalla и Control.
От големите гейм разпространители Amazon се е договорила с Ubisoft и Capcom. Като технологичният гигант дори планира специален абонаментен план свързан със заглавията на Ubisoft, но за момента е с надпис „Coming Soon“.
Скритото асо – Twitch
Amazon Luna има едно много силно асо скрито в ръкава. Това е специализираната гейм стрийминг платформата Twitch. Amazon реално прави това, което Google се опитва да направи между Stadia и YouTube – да интегрира двете услуги. Ако потребител гледа стриймър, който играе заглавие през Amazon Luna, той може с едно натискане на бутона на мишката или докосване на екрана да се включи в него.
Twitch е истински бехемот, когато става дума за гейминг видео съдържание и това ще е много силна карта при преговорите между Amazon и разработчиците на игри. Реално, технологичният гигант ще използва огромната потребителска база като стимул на отделните разпространители да включват свои заглавия в новата облачна платформа.
Amazon Luna ще е интересна алтернатива на Stadia и xCloud, като потенциално може да нажежи страстите и да предизвика нова война за сърцата на геймърите. Както отбелязахме в нашия материал за новото поколение конзоли, бойното поле съвсем скоро ще се измести от устройствата към услугите. Тепърва ще видим, дали Amazon ще обвържат Luna със своя Prime абонамент, нещо, което Apple направиха преди седмици. Както кои разработчици ще успее да привлече и кога ще бъде налична платформата в останалите части на света.