Китайската социална мрежа за споделяне на кратки видеоклипове TikTok доминира мобилния пазар през третото тримесечие на 2020 г. Тя е едноличен лидер по брой сваляния във всички основни платформи, а по приходи е на първо място в App Store на Apple и по общи. Данните са на изследователската фирма SensorTower.
Резултатите идват на фона на забраната на популярното приложение в Индия и заплахата от подобно развитие в САЩ. Натискът на Вашингтон в момента е насочен към враждебното придобиване на операциите на TikTok извън Китай, но за момента Пекин ги блокира. Доминацията на приложението на мобилния пазар засилва аргументите на двете сили в борбата за неговия контрол.
САЩ го прави в името на опазване на личните данни на американците, които го ползват все повече, включително и плащат за тях рекламодателите. Китай от своя страна се опитва да запази бизнеса на своята компания ByteDance (която е зад него), включително и да не позволи предаването на чувствителна технология. Такава се води алгоритмите, които с помощта на изкуствен интелект (AI) правят препоръки на потребителите какво да им се появява в приложението.
Цялостен растеж
Мобилният пазар е в много силен подем от началото на годината, който продължава и през третото тримесечие. Приходите достигат 29.3 млрд. долара или ръст от 32% на годишна база. Причините за това продължават да бъдат ефектите от коронавируса, както и ефектът на лавината при който повечето сваляния и ползване от времето на извънредните мерки водят и до по-голяма активна потребителска база.
App Store на Apple продължава да има близо двойно повече приходи спрямо Android, поради по-голямото количество платени приложения и по-високата платежоспособност на потребителите. Постъпленията в екосистемата на „ябълковата“ компания достигат 19 млрд. долара, което е ръст от 31% на годишна база. Тези в Google Play за Android се увеличават с 33.8% до 10.3 млрд. долара.
Както споменахме, TikTok е лидер по приходи в App Store и общо на целия пазар. Огромната популярност на китайското приложение води до увеличение на продажбите с 800% на годишна база. При общите приходи на втора позиция е YouTube, като тя заема същото място и при App Store. Приложението за онлайн запознанства Tinder е трети, а четвърти е друга китайска услуга – стрийминг платформата на Tencent. При Google Play лидер е Google One – облачната премиум услуга на интернет гиганта, следвана от Piccoma и Disney+. Последното отчита все по-голяма популярност, като едноименният медиен гигант увеличава все повече своя онлайн каталог в стрийминг платформата си.
Еднообразието при инсталациите
TikTok доминира навсякъде по брой инсталации, както при общите, така и в двете популярни екосистеми. Любопитното е, че според SensorTower, китайското приложение има три пъти повече нови сваляния за Android, отколкото за iOS през третото тримесечие на 2020 г. В същото време, това не се отплаща като паричен поток. Поне засега.
Второто място си оспорват Facebook и решението за видеоконферентна връзка Zoom. При App Store, YouTube е на трета позиция, но това се дължи на факта, че iOS устройствата не идват с фабрично инсталирано приложение, за разлика от тези за Android.
Силата на мобилните игри
Мобилните игри също продължават силното си развитие, въпреки отслабването на мерките по света срещу коронавируса. През третото тримесечие, те отчитат ръст от 26.7% на приходите на годишна база, които достигат 20.9 млрд. долара.
Apple App Store продължава да води и тук, като постъпления – 12.4 срещу 8.5 млрд. долара съответно. въпреки, че подобно на приложенията, темповете на увеличение са леко в полза на тези на Android – 24% срещу 30.8%.
Honor of Kings и PlayerUnknown’s: Battlegrounds (PUBG) водят за пореден период по постъпления. Двете игри са част от портфолиото на китайския гигант Tencent, друга компания, чието голямо влияние започва да привлича погледите на политиците във Вашингтон.
Новите инсталации при мобилните игри се увеличават с 28% на годишна база до 14.2 млрд. По-големият дял сваляния се падат на Google Play, като дори тези за App Store се свиват с минималните 4.2%. Последното се дължи на спада в нови инсталации в Китай.