НОВИНИТЕЛЕКОМИ

PPF Group завърши сделката за CME Group и bTV в България

Инвестиционният фонд PPF Group на чешкия милиардер Петр Келнер ще приключи сделката за медийната CME Group на 13 октомври. В нея влизат всичките канали под шапката на националната и ефирна телевизия bTV в България, но и още 24 канала в Чехия, Румъния, Словения и Словакия. Новината беше потвърдена от европейските регулатори и от самите CME Group.

По този начин PPF Group ще може да изгради истински регионален гигант, след като в повечето от тези страни, фондът разполага и с телекоми. В България, това е „Теленор“, а в Чехия и Словакия е 02. Междувременно в Румъния, PPF Group се опитва да придобие местния T-Mobile от гръцката OTE, като предложението е направено съвместно с United Group – новият собственик на „Виваком“.

Сделката за bTV

bTV-Bulgaria-news

Чешкият фонд на Петр Келнер обяви през 2019 г., че ще придобие CME Group, като стойността на сделката е за 1.9 млрд. евро. Тя трябваше да премине през регулаторно одобрение от антимонополните институции на Европейския съюз и САЩ. Причината е, че компанията оперира в редица държави, листната е на фондовата борса в Ню Йорк (NASDAQ), както и основният акционер е щатската Time Warner (с близо 50% дял).

След като последната беше придобита от телеком гиганта AT&T беше достигнато за решение за продажбата на тези активи на PPF Group. Американският оператор трябва да получи минимум 1.15 млрд. евро в брой. От съобщението на CME Group става ясно, че компанията ще слезе от фондовата борса, като всеки акционер ще получи по 4.58 долара за акция.

Имаше опасения, че сделката може да не получи регулаторно разрешение. Но не от българския антимонополен орган, а по-скоро пречка можеше да се създаде от американския. Причината са, опасенията за връзки на Петр Келнер и неговия фонд с Китай, които са породени от значителни инвестиции на чешкия милиардер в недвижими имоти и кредитни институции в азиатската държава.

CME Group явно не се е явила стратегически актив за регулаторите в САЩ и затова сделката е била одобрена. Сложният процес обаче я забавя с няколко месеца, като тя се очакваше да се затвори до края на лятото на 2020 г.

С добавянето на CME Group PPF Group ще разполага с широко портфолио от ТВ и медийни продукти в региона на Източна Европа. В България, това са телевизионните канали под шапката на bTV – bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и спортния Ring. В Румъния, CME притежава тези под бранда PRO – PRO TV, PRO 2, PRO X, PRO GOLD, PRO CINEMA, PRO TV International и PRO TV Chisinau. В Словения и Словакия броят на каналите е по-малък – четири и пет съответно.

Дългогодишни (вече) амбиции

PPF Group CEE Assets News

Амбициите на Петр Келнер за силно медийно присъствие са видими още от края на 2018 г. когато, чешкият милиардер сключи сделка за „Нова Броудкастинг Груп“, в която влизат освен каналите на „Нова“, така и мажоритарен дял в онлайн групата на „Нетинфо“. Тогава трансакцията беше блокирана от антимонополния регулатор в лицето на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Впоследствие, българските бизнесмени Кирил и Георги Домусчиеви придобиха телевизията.

PPF Group беше принудена да се откаже от много силно медийно и онлайн присъствие в България, за сметка на по-широко ТВ такова в региона. CME предлага медийно покритие в цели пет държави, но с по-малко влияние в интернет. Въпреки всичко, в три от тях чешкият фонд вече разполага с телеком активи и възможността за комбинация между оператор и медийна група е повече от апетитна конвергенция.

„A1 България“ налагат подобна политика от 2016 г., когато пуснаха собствени ТВ канали, което засили техните фиксирани предложения. Как точно ще се отрази това на „Теленор“ в България и другите пазари на PPF Group тепърва ще разберем. Проблемът е, че българският оператор не разполага с фиксирана мрежа и разчита само на мобилни клиенти. Както и на предоставянето на стрийминг и други дигитални услуги, които могат да бъдат разширени от подобно партньорство.

Работата на PPF Group в България ще се ръководи реално от три дружества – bTV, „Теленор“ и CETIN. Последното беше отделено от телекома през лятото, за да може да развива самостоятелно мобилната мрежа. Както технически, така и търговски.

Свързани статии

Back to top button