Това ли е краят на американския интернет
Едно от най-върховите постижения на XX век, което и в момента стимулира развитието на съвременното общество е интернетът. Концепцията се ражда в САЩ – като разработка на военните, които искат да позволят обмяната на информация в реално време между различни компютри през 60-те години. Десетилетие по-късно е създадена мрежата ARPANET, която е основната система за връзка между военни и учебни институции в рамките на Щатите.
Правени са опити за свързване на международни системи, но чак през 80-те години на XX век интернет излиза наистина от границите на САЩ. Като постепенно се разпростира в Европа, Австралия, Япония и Нова Зеландия. Цялата първоначална технология е дело на американците. Техни компании я развиват и десетилетия наред диктуват правилата в глобалната мрежа. Дори голяма част от регулациите и реални контрол над нея първоначално са под крилото на Вашингтон.
Затова не е преувеличено да се каже, че интернет е американски. Досега. Защото той вече не е. Това е тезата на Бенедикт Еванс – дългогодишен консултант и анализатор на мобилния пазар, която той описва в своята страница.
Азиатският фокус
Основната му теза е, че интернет потребителите вече не са основно американци или европейци. Еванс взима предвид само ползвателите на смартфони – устройството, което вече е доста масово и основен прозорец към глобалната мрежа, за много хора.
Близо 80-90% от тях се намират извън САЩ. Китай има повече ползватели на глобалната мрежа отколкото в Северна Америка и Западна Европа заедно. По данни, които Еванс е извадил от Apple, Google и CNNIC, малко под 1 млрд. души ползват интернет в азиатската държава. В Северна Америка и Западна Европа те са около 600 мил. Индия е вторият голям регион, към който се пренасочват потребителите. Според Еванс, говорим за около 400 мил. души.
Тази теза на Еванс, обаче не взима предвид останалите възможни устройства, през които може да бъде достъпна информацията в интернет – като лаптопи, PC-та и други.
Връзката с рисковия капитал
Втората взаимовръзка за твърдението му, че САЩ вече нямат контрол върху глобалната мрежа е рисковият капитал, с който се финансират иновационни компании. Според извадените от него данни, Щатите доминират в този метод за насърчаване на технологичния напредък до 2018 г. Тогава за първи път, глобалния рисков капитал надвишава по обем американския. През 2019 г. има спад в първия, но нивата са изравнени.
С други думи, иновациите, особено във високите технологии, където са характерни рискови инвестиции вече не са привилегия само за щатски компании. Практиката се възприема все по-силно в останалата част от света, включително в Европа и България.
Тук Еванс не взима предвид, другите начини за насърчаване на инвестициите. Като например различните механизми, които китайската държава предоставя за финансиране или за развитие на продуктите на местния пазар. Това е един от ключовете за успеха на компании като TikTok, Huawei, Xiaomi и др.
Американците в ролята на европейците
Еванс прави ключово заключение – онлайн продуктите и тенденциите вече не се правят в САЩ и съответно не по мярка на американците. С което анализаторът се опитва да обясни агресивната политика на Вашингтон спрямо нашумялата китайска социална мрежа TikTok. Разработчикът ByteDance я е създал първоначално за пзара в Китай, местните регулаторни и потребителски специфики. Които той впоследствие адаптира за останалия свят.
Това не се нрави на управляващите в САЩ, въпреки, че потребителите по света и дори техните собствени харесват TikTok, след като социалната мрежа доминира всички мобилни платформи през тази година.
„TikTok запознава американците с дилемата, с която европейците се сблъскват от 20 години насам – много от техните граждани ползват интернет платформа създадена някъде навън, която изобщо не се съобразява с културните или законови норми, с които те са свикнали“ Бенедикт Еванс
Еванс прави и много добро сравнение – сега американците ще разберат как се чувстват всички останали от 1994 г. досега. Когато интернет и услугите около него се правеха изцяло в САЩ за местните потребители.
„TikTok запознава американците с дилемата, с която европейците се сблъскват от 20 години насам – много от твоите граждани ползват интернет платформа създадена някъде навън, която изобщо не се съобразява с културните или законови норми, с които те са свикнали“, коментира Еванс.
Регулациите на помощ
Според него, именно загубата на контрола над интернет, в момента кара американските политици да се опитват да регулират пазара. Причината е, че вече останалите го правят. Пекин изгради Великата китайска интернет стена, като цялото онлайн съдържание в страната трябва да отговаря на определени изисквания, в противен случай се филтрира и не допуска до пазара.
Европейският съюз прави леки опити, които ще се задълбочат през следващите години. Русия и Индия също. Ред е на САЩ, като Вашингтон вече взе на прицел своите собствени технологични гиганти. Проблем обаче ще е, ако с бъдещите мерки не отреже допълнително конкурентоспособността си, вместо да я насърчи.