Huawei може да продаде смартфон бранда Honor
Докато примката на американските санкции се затягат около Huawei, китайският технологичен гигант трескаво работи върху алтернативни стратегии, за да осигури оцеляването си. Сред една от възможностите е да продаде смартфон бранда Honor. По неофициална информация на Reuters, компанията е в преговори с разпространителя Digital China Group, както и други потенциални купувачи за популярната марка достъпни умни телефони.
Източниците на агенцията съобщават, че разговорите са за потенциална сделка за 3.7 млрд. долара, но може да бъде и за двойно по-малка сума. В нея ще се включва марката, развойната дейност свързана директно с нея и дистрибуторската мрежа. Информацията не е потвърдена за момента, като Huawei отказва коментар по темата, както и липсва такъв от останалите потенциално замесени компании.
Тежка ситуация
Смартфон бизнеса на Huawei е в доста тежка ситуация след като САЩ затегнаха санкциите срещу тях. Белият дом блокира не само достъпа до лицензирана версия на Android и Google услугите за умните телефони на китайския гигант. От септември, американските власти ги лишиха от доставките на процесори от TSMC, които произвеждаха най-модерните Kirin процесори по 5nm архитектура.
Huawei активно се запасяваше с компоненти за своя смартфон бизнес, но разполагаше с малко време за това. По различна оценка, наличните процесори ще стигнат най-много до втората половина на 2021 г. ако няма размразяване на доставките.
Компанията търси местна, китайска алтернатива за производство на чипсети. Това е SMIC, които обаче също попаднаха под санкции през септември. Те обаче нямат индустриалния капацитет и ноу-хау за създаването на процесори по 7nm архитектура. Засега могат да правят компоненти с 14nm такава.
Ограничените бройки чипове ще направят невъзможна поддръжката на голямо портфолио от два бранда. Което прави потенциалното решение за продажбата на Honor доста логична.
Отделният бранд
Самата марка оперира доста независимо от Huawei. Тя разполага с напълно отделна дистрибуторска мрежа, маркетинг и дори някои елементи в развойната дейност. Проблемът е, че технологично, брандът разчита почти изцяло на Huawei. Чипове, хардуер, интерфейс – по-голямата част са дело на китайския гигант.
Освен това, Honor влиза в консолидираните резултати на своята компания-майка, което включва приходи и продадени бройки. В изследванията за смартфон пазара от второто тримесечие, когато Huawei излезе като глобален лидер, са включени реализираните смартфони от подбранда.
Honor се позиционира в по-достъпния сегмент устройства, като по-голямата част от портфолиото ѝ е обикновено на цена под 1 000 лева. Повечето модели варират около 500-600 лева. Като маркетинг, марката се насочва към по-младата аудитория, като през 2018 г. сключи партньорство с Red Bull.
Трудно могат да се оценят точните смартфон продажби на Honor само, тъй като те влизат в общите на Huawei. През 2019 г. отделният бранд беше доста силен в онлайн продажбите в Китай. Но да не забравяме, че голяма част от смартфоните се реализират през операторите, където Huawei би имал по-голямо предимство.
Потенциалните купувачи и предимства
Сред спряганите купувачи са Digital China Group, TCL и Xiaomi. Първата компания е настоящия основен дистрибутор на Honor, който ако поеме бранда ще трябва да се занимава и с изработването на смартфоните. TCL е китайски производител, който разполага с редица популярни марки, като телевизорите Philips и смартфоните Alcatel. Xiaomi пък се спряга за потенциален наследник на Huawei в развитието на потребителската електроника на Китай.
Продажбата може да е инициирана от самата Digital China Group. Покрай санкциите, бизнеса на Honor запада, заради техническите ограничения, които се налагат върху бранда. Отделно, Huawei се опитва да оптимизира портфолиото си и намаляването на пуснатите през годината модели под двете марки (основната и второстепенната) е нещо очаквано.
Ако такава сделка се осъществи, тя се очаква да бъде печеливша за всички страни. Huawei ще може по-лесно да си оптимизира портфолиото и ще получи свежи пари, които да инвестира в своята екосистема HarmonyOS. Излизането на Honor от групата, означава, че марката няма да бъде подчинена на американските санкции и ще може да избира свободно компоненти за своите смартфони. Както и, че ще може да определя по-лесно своето портфолио от модели.
Трите потенциални купувача ще получат разпознаваем бранд, който по принцип не се асоциира с Huawei от масовите потребители, освен от следящите изкъсо пазара. TCL и Xiaomi лесно ще го интегрират, тъй като разполагат с развити смартфон бизнеси. Но именно заради това, те могат да наложат ограничения в портфолиото, за да няма конкуренция със собствените им брандове. Digital China Group ще трябва да организира разработката на моделите и доставката на компонентите.
Във всички случаи, продажбата на Honor изглежда като логична стъпка предвид тежката обстановка, в която се намира Huawei. Ако санкциите и натискът на САЩ продължи и след президентските избори през ноември, китайският гигант няма да има друг избор в един момент.