Седмица след като собственика на „Теленор България“ влезе в CME и пое телевизионните и дигитални активи на bTV е възможно и другата голяма ефирна и интернет група в страната да се окаже в ръцете на телеком. По информация на „Капитал“, в момента текат предварителни разговори за продажбата на „Нова броудкастинг груп“.
Основният кандидат е United Group, който финализира това лято придобиването на „Виваком“. Ако двете страни достигнат до сделка, може да се стигне до ситуация, в която най-големият по приходи телеком и най-голямата медийна група в България се озоват под една шапка.
При реализирането на този сценарий всеки един от трите големи оператора, реално ще разполага със собствена телевизия. Като „A1 България“ ще бъде в най-неизгодна позиция, поради факта, че в момента разполага само с пет собствени ТВ канала. За сметка на това, другите два телекома ще си разпределят двете най-големи телевизионни ефирни медии в страната. Това може да доведе до огромно разместване и на рекламния пазар, както и до нови практики в разпространението на съдържанието, включително и до евентуално потискане на конкуренцията в лицето на по-малките ТВ и интернет доставчици.
Какво се знае до момента
Източниците на „Капитал“ за момента говорят само за преговори и течаща процедура по дю дилиджънс (одит на активите и финансовото състояние – бел. ред.) от страна на United Group в „Нова броудкастинг груп“. Тепърва предстоят преговорите за конкретната цена на компанията и параметрите по евентуалната сделка. Очаква се, тези детайли да бъдат изчистени преди края на годината и да се вземе решение дали да се сключва такава или не.
Прогнозите са, цената да бъде сходна, като при предходната продажба на „Нова броудкастинг груп“ – 185 млн. евро. Сделката тогава беше обявена в началото на 2019 г. и през пролетта на същата година беше финализирана след одобрение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Във владение влязоха българските бизнесмени Кирил и Георги Домусчиеви, чрез тяхната Advance Media Group (AMG).
Първоначално с медийната компания вървеше и частичен дял онлайн гиганта „Нетинфо“, в чието портфолио влизат някои от най-големите сайтове в страната. Сред тях са vesti.bg, abv.bg, gong.bg, sinoptik.bg, видеоплатформата vbox7 и др. През февруари 2020 г. братята придобиха пълния контрол върху фирмата и започнаха постепенна конвергенция. В рамките на настоящата година направиха още едно окрупняване на медийния пазар, като добавиха по-малките ТВ канали под шапката на „Канал 3“ – The Voice, Magic TB и радиата „Веселина“, „Витоша“ и др. Сделката беше окончателно финализирана през първите дни на октомври.
Предвид контекста за евентуална продажба на „Нова броудкастинг груп“ последната трансакция може да се разглежда като „подсладяване“ на сделката и засилване на стойността на активите.
Причини за продажбата
Потенциалната продажба на най-голямата медийна група в страната от AMG може да се обясни по доста лесен начин. Причините са изцяло финансови. „Нова броудкастинг груп“ имаше силна 2019 г., като годишният ѝ отчет показа оперативна печалба от 56.7 млн. лева. През 2020 г. AMG разпределят дивидент на братя Домусчиеви от 39 млн. лева, които са най-вероятно с цел за поетапно покриване на разходите за придобиването.
Проблемът е, че през настоящата година се случиха две неща – правителството национализира „Националната лотария“, която беше най-големия рекламодател на „Нова броудкастинг груп“. Вследствие на което бяха отписани едни сигурни около 20 млн. лева приходи. Покрай коронавирус пандемията се свиха рязко рекламните бюджети на всички компании, което допълнително е намалило постъпленията на медийната група. Тези две неща са направили инвестицията от печеливша и бърза възвращаемост – в трудна за поддържане. Което прави търсенето на нов купувач логична стъпка.
Логичен купувач
United Group е повече от логичен кандидат за „Нова броудкастинг груп“. Балканската телеком група разполага, както с бизнеси в доставката на интернет и телевизия, така и в медийния сектор, под бранда United Media. Последните фигурират във всички пазари, на които компанията оперира, без България. Навлизането в медийния бизнес на United Group в страната, след придобиването на „Виваком“ е с въпрос „кога“, а не „дали“.
Вариантите за това са два – изграждане от нулата на медийна група или на придобиването на местна такава. Вторият подход е доста по-лесен за изпълнение. „Нова броудкастинг груп“ ще пасне повече от отлично на United Group.
Опасните последствия
Подобна сделка има шанса да трансформира напълно медийния и телеком пазар. Придобиването на CME и bTV от PPF Group също ще доведе до размествания, но не толкова значителни. Причината е, че „Теленор България“ няма развит бизнес и мрежа с фиксирани услуги – ТВ и интернет. Бъдещето разгръщане на 5G мрежи ще позволи предоставянето на подобни пакети за крайните потребители, но това ще стане поне след няколко години. Отделно, bTV притежава много по-малко онлайн активи, отколкото комбинацията между „Нова“ и „Нетинфо“.
United Group притежава „Виваком“, който е лидер по абонати в доставката на фиксиран интернет, трети по предоставянето на платена телевизия (отново фикс услуга) и трети мобилен оператор. Телекомът предлага пълния набор ТВ разпространение – IPTV (през интернет кабели), DTH (сателитна) и през мобилно приложение.
Конвергенцията между най-голямата медийна група и най-големият (по общи приходи) оператор може да бъде опасна практика от гледна точка на конкуренцията. Потенциалното партньорство между двете компании може да включва ексклузивни канали, предимство при договаряне на права за излъчване, приоритет при рекламните бюджети и др.
Регулаторна рулетка
КЗК не разреши на Петр Келнер и PPF Group да придобие „Нова броудкастинг груп“, заради сделката с „Теленор България“ и опасението, че медийната група има прекалено голямо пазарно влияние. Което накара чешкият милиардер да се ориентира към CME, които имат регионално присъствие и съответно одобрението за сделката премина през Европейската комисия и САЩ.
Възможно е КЗК да спре потенциална такава между United Group и „Нова броудкастинг груп“. Съществува и сценария, в който регулатора постави специални условия за сделката, така че конвергенцията между телекома и медийната група да не се отрази прекалено негативно на конкуренцията. Все пак КЗК разреши допълнителната консолидация на ТВ активите, като позволи „Нова броудкастинг груп“ да придобие активите на „Канал 3“.
Разпределение на териториите
Последиците за пазара няма да се ограничат само до поведението на „Нова броудкастинг груп“ и „Виваком“, но и до реакцията на останалите оператори. По информация на „Капитал“, заради сделката между bTV и „Теленор България“, „A1 България“ и „Виваком“ са изтеглили рекламите си от медийната група. Ако такова реципрочно действие има и при сделка за „Нова броудкастинг груп“, то ще има разпределение на териториите.
От което, най-големият губещ ще е „A1 България“, като операторът ще си ограничи достъпа до двете най-големи ефирни телевизии в страната. Съществува сценарий и за договорка между трите играча, кой и как да може да ползва ТВ времето и правата. Допълнително, спортните канали на телекома поне доскоро бяха оперирани с помощта на ресурси на „Нова броудкастинг груп“. Възможно е през последните години да са отделени от групата, но това все още не е потвърдено.
Така, ако сделката между United Group и „Нова броудкастинг груп“ бъде осъществени, в България ТВ пазарът ще бъде де факто поделен между най-големите телекоми в страната.