Apple разработва собствена интернет търсачка
Apple разработва собствена интернет търсачка, която да бъде алтернатива на Google. Тя вече дори се намира в тестова фаза в последната версия на мобилната операционна система iOS 14 на технологичния гигант от Купертино. Промяната не беше обявена публично от Apple, но беше забелязана от екипа на Financial Times.
„Ябълковата“ компания не се опитва за първи път да конкурира директно Google в нейните различни услуги, като например разработи собствени онлайн карти и навигация. Но за първи път Apple навлиза в територията на основния ѝ бизнес – интернет търсенето.
Действието е подсилено най-вероятно от антимонополното дело, което САЩ започнаха срещу Google. В него едно от четирите конкретни обвинения е договорът между интернет гиганта и Apple, според който втората слага популярната търсачка по подразбиране в браузъра Safari и в iOS като цяло. За което първата плаща щедри суми, които се предполага, че надхвърлят 8 млрд. долара годишно.
Малкото детайли
Apple е вкарала директна възможност за търсене в рамките на полето за адреса в браузъра си. Тя предоставя резултати, които не са обвързани с Google, както и опция за довършване на думи и изречения, които да се предлагат по подразбиране. Последното е ключово предимство на интернет гиганта и важен елемент във всяка една търсачка.
Официален отговор от Apple по темата няма в отправенто запитване на Financial Times. Компанията е световно известна със своята политика на секретност и потайност, както и мерките, които взима, за да опази своите корпоративни тайни и настоящи разрботки.
Технологичният гигант разполага и с ноу-хауто да разработи подобна услуга. Компанията реално има история с алгоритми за търсене покрай гласовия си асистент Siri, който е в активна бета от 2011 г. Преди две години и половина, Apple привлече техническия директор отговорен за търсачката на Google.
Предположенията тогава бяха, че той трябваше да подсили възможностите на изкуствения интелект (AI) на компанията, който стои зад Siri. Предвид, работата на Apple по своя търсачка е много вероятно, той да е сред водещите хора по проекта.
Други косвени индикации, за работата на компанията по собствена услуга за онлайн търсене са обявите за намирането на специалисти в тази област, които тя отправя напоследък. Към това добавяме и доскоро секретния интернет бот Applebot, който описва уеб страници. Подобни алгоритми са ключови за изграждането на търсачка с надеждни резултати.
Фундаментален ход
Ако гигантът от Купертино пусне собствена търсачка, това ще размести пластовете в IT сектора, както и ще разбърка допълнително картите на пазара. В момента Apple плаща милиарди долари на Google за да ползва нейната услуга. Като разполага със собствена, компанията ще може да затвори и този технологичен цикъл.
Допълнително, по този начин Apple се подсигурява, ако антимонополното дело срещу Google се развие в посока на блокиране на договора между тях за ползване на популярната търсачка.
По-големият ефект ще се крие във факта, че двата гиганта ще се изправят в директната конкуренция и в тази област. Досега, най-голямата им конкуренция е в сферата на мобилните операционни системи и сблъсъкът между iOS и Android. Освен нея, те се съревновават и в много други, но идеята е, че за първи път Apple ще се опита да съперничи Google в нейната най-основна технология.
Потенциалният сблъсък
Тя е доста сложна и неслучайно, интернет гигантът от Маунтиън Вю е безапелационен лидер в света по потребление. За което и Министерството на правосъдието на САЩ повдига обвинения в монопол. Предположенията за момента са, че на Apple ще са ѝ необходими години, докато изкара продукт, който да е равностоен конкурент на Google Search. Ако обаче, компанията вече работи повече от две години по него и скритият тест в iOS 14 е успешен, то моментът за пряк сблъсък може би ще настъпи съвсем скоро.
Ннещата ще се променят значително, ако се стигне до такъв, както за Apple и Google, така и за потенциалните антимонополни дела срещу втората, а защо не и срещу първата фирма. При интернет гиганта превантивно ще се работи по едното обвинение на САЩ. Но ще загуби ключов клиенти и потребителска група, която ще ползва по-лесно нейните услуги.
При „ябълковата“ компания ще имаме още по-плътно затваряне на нейната екосистема. Което може да помогне в създаването на подобно дело за монопол от страна на САЩ срещу Apple.