Site icon TechTrends България

Идва ли златния век на доставките с дронове

flytrex-go-drone-delivery

Доставките с дронове са доста абстрактна идея, особено в контекста на големия град. Извън високите жилищни и офис сгради, гъмжащите с коли и пешеходци улици, концепцията има много потенциал в малките населени места, които са по-отдалечени от общинските центрове и големите магазини. Точно в такива условия, редица компании, сред които Google и Amazon изпробват доставките с дронове.

Тежката за целия свят 2020 г., покрай коронавирус пандемията, също изкарва на показ някои от предимствата на дроновете, като технология за различни дейности. Не само за доставка на храна, но и за дистанционна инспекция и дистрибуция на лекарства за болни. Затова не е изненада, че се очаква да дойде техния „златен век“.

Забързването в САЩ

Най-известният пример сме го разглеждали подробно в TechTrends. Това е Wing на Google – голям товарен дрон, който може да пренася това от 5 килограма и лети със скорост до 120 км/ч на 150 метра над земята. Обсегът му не се съобщава, но компанията вече е развила няколко тестови услуги по въздушна доставка в отдалечени градове в САЩ, Австралия и Финландия. Малкият товар го прави идеален за пренасяне на храна, книги, лекарства или покупки от първа необходимост.

По повод една година работа в малкото градче Крисчънсбърг в щата Вирджиния, Google пусна клип, в който потребители споделят опита си с услугата. През 2019 г. компанията получи одобрение от щатските регулатори за тестове на доставки с дронове и веднага започна да развива дейността си. Във видеото, хората от града споделят, че ако първоначално им се струвала услугата като екзотична, то по време на пандемията е била изключителна удобна и ключова за спазване на извънредните мерки.

В разгара на COVID-19 кризата, най-голямата верига хипермаркети в САЩ – Wallmart добави такава възможност за своите онлайн потребители в Гранд Форкс в щата Северна Дакота. Доставките с дронове се оперират от израелската фирма , която също получава разрешително от властите за подобна дейност.

Опитът в другите страни

В Африка безпилотните машини имат и по-ключова роля, като пренасят кръв за преливане на големи дистанции по-бързо, отколкото с традиционните методи за превоз. Системата се оперира от Zipline в Руанда. Швейцария, която е разположена в сърцето на Алпите е сред първите, които ползва дроновете за доставки по въздуха. Още през 2017 г. американската компания Matternet започва да изгражда система от безпилотници за разнасяне на пратки, като част от швейцарските пощи.

Китайската компания за електронна търговия JD.com започна няколко тестови проекта за подобни въздушни доставки в азиатската държава. Wing на Google започна да оперира първо в Австралия, където големите дистанции в малко населените региони са перфектни за тестване на подобни дронове. Въпреки това, там има известни критики към услугата. Като например, че безпилотниците са доста шумни и създават проблеми на гражданите.

Промяна на нагласите

Бързото издаване на разрешителни, ще позволи на все повече услуги и повече градове в Щатите да получат достъп до такива доставки. Федералната агенция по въздухоплаването (FAA) не е свалила критериите за такива разрешителни, но просто е оптимизирала и забързала процедурата. До голяма степен това се дължи на пандемията, което е прието със смесени чувства от индустрията.

Във всички случаи, безпилотниците се припознават, като ефективно средство за дейности, които доскоро са изисквали човешко присъствие, но могат да бъдат осъществени дистанционно. Освен за доставки, те се ползват още за инспекция и огледи на трудно достъпни места, като електропроводи, нефтени платформи и други.

Преди да говорим напълно за настъпването на техния „златен век“ им някои препятствия, които трябва да се преодолеят. Все още липсва достатъчно надеждна регулаторна рамка, която да може да намали до минимум потенциалните опасности, които дроновете могат да създадат. Като повреди и падането им на оживени места, шумовото замърсяване и опасността от сблъсък с големи самолети, ако преминат в близост до летища.

Exit mobile version