Извънредната обстановка изкара на преден план новите технологии и дигитализацията като важни компоненти в съвременния ни живот. Най-пострадаха аналоговите сектори, като търговия на дребно във физически магазини, ресторанти, туризъм. Тези сектори, които са дигитализирани или могат да функционират дистанционно не усетиха толкова драстично ефектите от затварянето на икономиката и на света, като цяло.
Затова не е изненада, че компаниите, които предлагат подобни продукти и услуги в момента процъфтяват. Технологичните гиганти в рамките на седмица се надпреварваха да отчитат добри финансови резултати през третото тримесечие на 2020 г.
Ефектът на ябълката
Изключенията са малко, като при тях имаме един пострадал бизнес, но други, които компенсират. Такъв е случая с Apple например, чиито смартфон продажби отчитат рекорден спад, но останалите сегменти от своя страна са с високи ръстове.
Така и започнахме с „ябълковата“ компания, като тя е единствената от четирите големи с минимален спад на приходите и печалбата. През третото тримесечие Apple отчита понижение на приходите от 380 млн. долара до 51. 149 млрд. долара. Нетната печалба се свива с малко над милиард долара до 12.67 млрд. долара.
Основната причина за това е рекордният спад на продажбите на смартфони, които се явяват основен бизнес на компанията. Приходите то тях намаляват с 20% до 26.44 млрд. долара от 33.36 млрд. долара. Коронавирусът най-вероятно има минимална роля в това представяне, като всичко се дължи на забавената с месец премиера на новия iPhone 12. Това е първият 5G модел на Apple, който най-вероятно е накарал много от потребителите да изчакат с подмяната на умните си телефони.
В предишните години, новият iPhone се показва в първата половина на септември, а през втората – навлиза в продажба. Така, част от продажбите влизат в третото тримесечие и компенсират леко спада, който се наблюдава през лятото. През 2020 г., заради пандемията, дебютат на iPhone 12 се измести за октомври и сега силните продажби ще се концентрират само в четвъртото тримесечие. Този ефект вече си пролича с данните за смартфон пазара, според които Xiaomi задмина Apple като трети производител за периода юли-септември.
Парадоксално, но коронавирус пандемията също така е помогнал на технологичния гигант да компенсира част от спада, като всички останали сегменти отчитат ръстове по-големи от обичайните. Интересът за лаптопи и компютри покрай дистанционната работа е увеличен, което води до почти 30% ръст на приходите от Mac и до 46% нарастване на тези на iPad.
Амазонски ръст
Останалите технологични гиганти са изцяло на крилете на растежа. Amazon е силно положително повлиян от пандемията и икономическото възстановяване през третото тримесечие. Компанията на Джеф Безос отчита ръст от 37% на нетните продажби до 96.1 млрд. долара. По-важното е, че Amazon реализира утрояване на нетната печалба от 2.1 млрд. на 6.3 млрд. долара. Само допреди няколко години, компанията отчете първия си положителен резултат.
Положителният ефект на пандемията в случая идва в няколко направления. Първото е в засиленото пазаруване онлайн, покрай затварянето на физическата икономика. Второто е в повишеното потребление на облачни услуги – сектор, в който Amazon е лидер. Те са в основата на ръстовете и на други компании, някои от които ще разгледаме в следващите редове.
Amazon успя да неутрализира потенциалния негативен ефект от пандемията, който можеше да удари нейните логистични центрове. Джеф Безос не спря работа, като засили мерките за безопасност, въпреки критиките, които бяха отправени за това негово решение.
Microsoft – на крилете на облака
Вторият голям играч в предоставянето на облачни услуги – Microsoft, също отчита силни ръстове на приходите и печалбата. Те идват точно по това направление – в предоставянето на онлайн системи под наем за компании, както и в засилените инвестиции в дигитализация на бизнеса, като цяло.
Приходите на Microsoft се увеличават с 12% на годишна база до 37.2 млрд. долара, а нетната печалба расте с 30% до 13.9 млрд. долара. Главният финансов директор на компанията Ами Худ обяви, че добрите резултати се дължат на засиления интерес към облачните решения. Те са с ръст от 31%.
Като примери може да посочен корпоративните системи Dynamics, които са с ръст от 38%, а облачната платформа Azure отчита увеличение на постъпленията от 48%. Microsoft също е повлиян положително и от търсенето на лаптопи и хибридни таблети от линията Surface, където продажбите са донесли допълнителни 37% приходи.
Силната онлайн реклама
Facebook и Google разчитат основно на приходи от онлайн реклама. Тяхното представяне също е доста силно през третото тримесечие. Социалната мрежа има силно представяне с ръст от 22% на постъпленията, които достигат 21.2 млрд. долара. Нетната печалба има по-добри резултати, като се увеличава с 29% до 7.85 млрд. долара.
Компанията все пак се опитва да инвестира допълнителни средства в борбата с фалшивите новини. Особено покрай президентските избори в САЩ, където нейните действия се разглеждат под лупа. Затова и разходите се повишават с 28%.
Google не е по-скромен откъм растеж на приходите – 14% на годишна база, които достигат 46.17 млрд. долара. Интересно е сравнението спрямо резултатите от предходната година. Компанията все пак отчита забавяне на темповете на растеж, защото през третото тримесечие те са нараснали с 20%. Компанията отбелязва впечатляващ ръст от малко под 60% на нетната печалба, която е почти 11.25 млрд. долара през юли-септември 2020 г.
Завръщането на смартфоните
Samsung и Lenovo, които разчитат силно на хардуерния бизнес също имат силни резултати през третото тримесечие. Южнокорейският гигант отчита приходи от 59 млрд. долара (66.99 трлн. вона). Оперативната печалба скача с 59%, най-вече заради изключително силно търсене на смартфони, таблети и лаптопи.
Компанията пострада доста силно през второто тримесечие, когато нейният основен бизнес – този с умни телефони отчете голям спад. Причината се дължеше във факта, че Samsung разчита много смартфоните в ниския клас, които обикновено се продават в магазините и през телекомите. Физическите продажби бяха силно ограничени в регионите, където Samsung оперираше. Но тяхното отваряне доведе до ръст от 50% на реализираните бройки устройства.
Lenovo се похвали с рекордни резултати – ръст от 7% на приходите до 14.5 млрд. долара. Нетната печалба също е с впечатляващото увеличение от 53% до 310 млн. долара. Всички сегменти, в които оперира компанията са с ръстове, като той е най-силно изразен при облачните решение – 34% на годишна база. Бизнесът със смартфоните (където е и бранда Motorola – бел. ред.) се връща на нормални нива, коментират от компанията.
Положителните резултати на технологичните компании се дължат на няколко фактора. Освен повишеното търсене и обръщането на бизнеса към дигитални решения за преодоляването на извънредната обстановка, факт е, че и самите IT гиганти прилагат този метод. Четири от петте основни корпорации – Microsoft, Facebook, Apple и Google – обявиха, че запазват дистанционната работа поне до средата на 2021 г. Единствено Amazon от големите не може да си позволи такова неща за целия персонал, защото ще доведе до блокиране на логистичните ѝ центрове.