IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Тихият възход на подкастите

Ако видео стрийминга е интернет наследника на телевизията, то подкастите са на радиото. За последните три години те извървяха дългия път от изключително нишово и любителско начинание до дигитална сензация. Коронавирус пандемията също допринесе за резкия им възход, макар че по-скоро засили процесите, отколкото да е първопричина за тях.

Фактите са, че се създават страшно много подкасти, с най-различни теми. Бизнесът също се интересува не само от подкрепянето, но и от създаването на такива шоута. В момента, браншът навлиза в следващата си фаза на развитие – монетизацията на предаванията. Както и консолидацията на основните разпространители.

Индикация за двете тенденции може да видим в наддаването за мрежата от подкасти Wondery, в която участват активно Apple и Sony. Отказалата се от потенциална сделка Spotify междувременно подготвя специален абонамент насочен само към подобен тип предавания.

Огромният растеж

Spotify стрийминг на музика

В рамките на две години подкастите буквално избухват като брой канали и епизоди. Трудно могат да се намерят консолидирани данни, особено за обема на пазара, като приходи. Най-подробните разбивки са основно за ситуацията в САЩ.

Но да вземем за пример общия брой на подкастите и епизодите в платформата на Apple. Към октомври 2020 г. те са над 1.5 млн., а качените епизоди са над 34 млн. За сравнение през парил 2018 г. те са 525 хил. предавания и над 18.5 млн. епизода. Което означава, че за малко повече от две години общия брой на подкастите се е увеличил тройно, а на епизодите – двойно.

По пътя на най-голямата сделка

apple-podcasts

Apple и Sony активно преговарят за придобиването на мрежата за подкасти Wondery. Това е популярна и все още независима услуга за подобен тип онлайн предавания, която разполага с около 8 млн. месечни абонати. По-интересното е, че по информация на Bloomberg, сделката може да варира между 300 и 400 млн. долара.

Това ще е най-голямото придобиване изцяло в областта на подкастите до момента. Което показва и стремежа на основните компании в сектора да консолидират по-малките услуги. Apple е сред водещите със своята платформа Apple Podcasts и се опитва да добавя нови предавания и аудитория.

Sony също е поставил в целите си развитието на бранша, като основна част е в привличането на силни подкасти. Spotify, която също е сила в сектора е решила да не участва в наддаването за Wondery, допълват източниците на Bloomberg. Шведската компания от своя страна напазарува редица по-малки платформи, като Ringer и Gimlet Media.

Процесите за консолидация текат от години, просто досега не са достигали такива суми. Apple придоби Pop Up Archive още през 2017 г., която е платформа за по-добро търсене на подкасти. Сключването на голяма сделка с Wondery може да има и негативен ефект – високата цена да накара другите независими, да търсят много пари и това да забави процесите на окрупняване.

Новите модели за монетизация

Spotify_podcasts

Повишеният интерес към този тип онлайн предавания води до търсенето на нови бизнес модели. Spotify подготвя почвата за специален абонамент, който да е насочен изцяло и единствено към подкасти. Компанията е започнала проучване сред определени потребители на платформата, за това какъв месечен план биха предпочели за достъп до „ексклузивни интервюта и епизоди“.

Цените варират между 3 и 8 долара, като най-евтината опция включва достъп до определено заключено съдържание, но без да се махат рекламите. Най-скъпата опция премахва рекламите и ще включва „висококачествено оригинално съдържание“. Вариантите няма да се обвързват с платената музикална услуга на Spotify. Което означава, че потребителите ще трябва да платят един месечен абонамент за достъп до избраните подкасти и втори за да слушат музика без реклами.

Засега Spotify коментира единствено, че проучването има за цел да се разберат потребителските настроения и не означава, че това ще бъдат крайни продукти, които ще се предлагат. Но е много показателно за посоката, в която ще поема шведската компания.

Свързани статии

Back to top button