Тихият възход на подкастите
Ако видео стрийминга е интернет наследника на телевизията, то подкастите са на радиото. За последните три години те извървяха дългия път от изключително нишово и любителско начинание до дигитална сензация. Коронавирус пандемията също допринесе за резкия им възход, макар че по-скоро засили процесите, отколкото да е първопричина за тях.
Фактите са, че се създават страшно много подкасти, с най-различни теми. Бизнесът също се интересува не само от подкрепянето, но и от създаването на такива шоута. В момента, браншът навлиза в следващата си фаза на развитие – монетизацията на предаванията. Както и консолидацията на основните разпространители.
Индикация за двете тенденции може да видим в наддаването за мрежата от подкасти Wondery, в която участват активно Apple и Sony. Отказалата се от потенциална сделка Spotify междувременно подготвя специален абонамент насочен само към подобен тип предавания.
Огромният растеж
В рамките на две години подкастите буквално избухват като брой канали и епизоди. Трудно могат да се намерят консолидирани данни, особено за обема на пазара, като приходи. Най-подробните разбивки са основно за ситуацията в САЩ.
Но да вземем за пример общия брой на подкастите и епизодите в платформата на Apple. Към октомври 2020 г. те са над 1.5 млн., а качените епизоди са над 34 млн. За сравнение през парил 2018 г. те са 525 хил. предавания и над 18.5 млн. епизода. Което означава, че за малко повече от две години общия брой на подкастите се е увеличил тройно, а на епизодите – двойно.
По пътя на най-голямата сделка
Apple и Sony активно преговарят за придобиването на мрежата за подкасти Wondery. Това е популярна и все още независима услуга за подобен тип онлайн предавания, която разполага с около 8 млн. месечни абонати. По-интересното е, че по информация на Bloomberg, сделката може да варира между 300 и 400 млн. долара.
Това ще е най-голямото придобиване изцяло в областта на подкастите до момента. Което показва и стремежа на основните компании в сектора да консолидират по-малките услуги. Apple е сред водещите със своята платформа Apple Podcasts и се опитва да добавя нови предавания и аудитория.
Sony също е поставил в целите си развитието на бранша, като основна част е в привличането на силни подкасти. Spotify, която също е сила в сектора е решила да не участва в наддаването за Wondery, допълват източниците на Bloomberg. Шведската компания от своя страна напазарува редица по-малки платформи, като Ringer и Gimlet Media.
Процесите за консолидация текат от години, просто досега не са достигали такива суми. Apple придоби Pop Up Archive още през 2017 г., която е платформа за по-добро търсене на подкасти. Сключването на голяма сделка с Wondery може да има и негативен ефект – високата цена да накара другите независими, да търсят много пари и това да забави процесите на окрупняване.
Новите модели за монетизация
Повишеният интерес към този тип онлайн предавания води до търсенето на нови бизнес модели. Spotify подготвя почвата за специален абонамент, който да е насочен изцяло и единствено към подкасти. Компанията е започнала проучване сред определени потребители на платформата, за това какъв месечен план биха предпочели за достъп до „ексклузивни интервюта и епизоди“.
Цените варират между 3 и 8 долара, като най-евтината опция включва достъп до определено заключено съдържание, но без да се махат рекламите. Най-скъпата опция премахва рекламите и ще включва „висококачествено оригинално съдържание“. Вариантите няма да се обвързват с платената музикална услуга на Spotify. Което означава, че потребителите ще трябва да платят един месечен абонамент за достъп до избраните подкасти и втори за да слушат музика без реклами.
Засега Spotify коментира единствено, че проучването има за цел да се разберат потребителските настроения и не означава, че това ще бъдат крайни продукти, които ще се предлагат. Но е много показателно за посоката, в която ще поема шведската компания.