Изкуственият интелект и изборите в САЩ
Годината е 2016 г. и половината американци с изненада научават, че Доналд Тръмп е обърнал изборите в последния момент на смятаната за безапелационен фаворит Хилъри Клинтън. Голяма част от шока идва вследствие на факта, че повечето социологически агенции даваха комфортна преднина на представителката на демократичната партия. Тя присъстваше дори в т.нар. „колебаещи се“ щати.
Социологията напълно се проваля в предсказването на вота, което води и до това шоково състояние и дори отричане на редица американци за ситуацията в страната им в края на 2016 г. Дори в речника на Оксфорд за дума на годината е избрана „пост истината“ именно поради тази причина.
Четири години по-късно ситуацията се повтаря, макар и с не толкова шокиращ ефект. В изборите тази година, социологическите агенции отново даваха комфортна преднина на Джо Байдън в редица щати. Този път представителят на демократите спечели, но социолозите не успяха да хванат редица ключови нюанси. На помощ този път може да дойдат програмите за изкуствен интелект (AI), които показват обещаващи резултати. Поне на пръв поглед.
Близките резултати
Пример за това е италианската софтуерна компания Expert.ai, която си прави експеримент с изборите за президент в САЩ тази година. AI системата ѝ първо се обучава, като ползва данните от предишни избори, социологически проучвания и цялостни избирателни нагласи. След което, тя взима цялата тази информация и се опитва да сглоби потенциална електорална картина.
Крайният резултат е доста близък до реалните гласове. Изкуственият интелект предсказва победа на Байдън с 50.2% срещу 47.3% за Тръмп или разлика между тях от 2.9%. Обявените резултати до момента, претендът на демократите води с 2.7% или разполага с 50.5% срещу 47.8% спрямо своя опонент от републиканците.
Вторa AI компания – Unanimous.ai взима социологическа извадка от едва 50 души в основните „колебаещи“ се щати. Чрез различни алгоритми и поведенчески модели, софтуерът предсказва, че Байдън е сигурният победител в ключови региони като Аризона, Пенсилвания, Мичигън, Уисконсън, Минесота, Ню Хемпшир и Невада. Според AI-а Доналд Тръмп успява да вземе Северна Каролина, Флорида, Охайо и Тексас. Победата на демократа в четири от тях не беше сигурна до последно и доста оспорвана. Както и трудна за определяне от традиционната социология.
Там, където AI платформата на Unanimous.ai не се справя толкова прецизно са маржовете на разлика между гласовете на двамата кандидата по щатове. Тя познава общия резултат, но не и детайлите. Тръмп печели по-убедително в Тексас и Флорида, отколкото изкуственият интелект дава. Освен това, системата е по-уверена в резултата на Байдън в Пенсилвания, където очаква разликата да е 3.5% в полза на демократа, докато в действителност, засега тя е едва 0.6%. Но все пак е хубаво да имаме предвид, че става дума за извадка от едва 50 души, докато стандартите за социологическите проучвания е над 900.
И далечните такива
Не всички AI алгоритми показват голям успех. Един популярен и доста стар инструмент, разработен от Advanced Symbolics Inc. (ASI) например не успя да предвиди победата на Тръмп във Флорида. Изкуственият интелект до момента има дълга история на успешни прогнози в 20 различни избори, включително и в друг драматичен такъв – референдумът във Великобритания за напускане на Европейския съюз.
ASI ползва машинно самообучение, чрез анализиране на дискусии в социалните мрежи Facebook и Twitter. Компанията извлича публично достъпните данни за това и ги вкарва в своята платформа. За разлика от предишни пъти, на изборите за президент на САЩ решението на ASI греши, пише Wall Street Journal.
Уроци от маркетинга
AI за момента е просто забавен експеримент, когато става дума за предсказване на резултатите от дадени политически избори. Но е твърде вероятно в един момент, социологическите агенции, медиите и защо не – самите предизборни щабове, да започнат да го ползват като основен инструмент.
Изкуственият интелект все повече се използва от различни маркетингови компании за анализиране и по-добро насочване на рекламни кампании и продуктово развитие. Той е незаменим инструмент, който досега беше в основата на успеха на Google и Facebook, но започва да придобива популярност и сред други бизнес играчи. С него се определят доста прецизно потребителските предпочитания, особено когато има голямо количество налична информация за тях или историята на техни покупки.
AI няма да замени останалите средства и традиционната социология. Най-малкото все още алгоритмите не са напълно съвършени и прецизни. Подобни платформи, могат да бъдат много добър допълващ и коригиращ инструмент, при изготвянето на подобни политически прогнози. По същия начин се очаква новата технология да навлезе в почти всеки елемент от живота ни.