Site icon TechTrends България

Google преминава от безплатни към частично платени услуги

Google-Photos

Най-голямото предимство на Google е, че всички услуги са ѝ безплатни. Като уловката е, че самите потребители са нейния продукт. Малко, по малко, компанията започва да преминава към хибриден модел, в който постепенно се включват и платени елементи. Пример е YouTube и премиум услугата на платформата, която дава достъп до по-качествено съдържание.

Към нея вече може да добавим Google Photos, след като интернет гигантът обяви, че премахва неограниченият обем снимки, които потребителите могат да съхранят. От 1 юни 2021 г. безплатната опция ще е до 15GB, като няма да се броят вече качените файлове. След като, потребителите достигнат този обем, за да могат да слагат нови ще трябва да си платят абонамент за Google One.

Промяната идва само пет години, след старта на Google Photos и обещанието, че ще се предлага с неограничено място за съхранение за крайните потребители. Компанията оправдава този ход с повишеният интерес към облачните системи, както и обещанието, да не използва снимките и видеата за рекламни цели.

Google One – ограничаване на безплатното място

Трансформацията на Google Photos е само върхът на айсберга, като в центъра му се намира новата услуга Google One. Тя обединява пространството за съхранение, което интернет гиганта отпуска на своите потребители във всичките си безплатни услуги. Важен детайл е, че от 1 юни 2021 г. тези 15GB е общото пространство, което ще се споделя между най-ползваните облачни платформи – Gmail, Drive и Photos.

Тоест, този обем ще е максималния за трите услуги. Ако искате повече пространство, ще трябва да преминете към някой от платените абонаменти. Дори да не успеете да запълните със снимки Photos 15GB, то в комбинация с имейлите и другите файлове, които споделяте в облака, може бързо да ги запълните.

„Знаем, че това е голяма промяна, която за много от вас е изненадваща, затова искаме да ви уведомим предварително и да ви предоставим необходимите ресурси, за да я приемете по-лесно“, пише Шимрит Бен-Яр, вицепрезидент в Google, отговорен за Photos.

Както забелязахме, трансформацията няма да обхване само Photos, но и Gmail и Drive. За щастие, поне по отношение на снимките и видеото, броячът за ползваното пространство ще отчита само новите файлове, които са качени след 1 юни 2021 г. Тенденцията за преминаване от напълно безплатен бизнес модел, към хибриден такъв, в който услугата е свободна до един момент и платена след това.

Урок по монопол

Бизнес логиката за този ход е доста обоснована – нормално е да започнеш да монетизираш изключително популярна услуга. Проблемът е, че тя започва да засяга почти всички крайни продукти на Google. Тази трансформация на услугите на Google идва в интересни времена и може да се разгледа и от друг ъгъл. Самото обявяване за промяната на политиката спрямо Photos става по-малко от 20 дни след като САЩ започна дело за злоупотреба с монопол на интернет гиганта.

Според Уил Оремус от OneZero, това е перфектния урок за монополно поведение на технологичен гигант. Неограниченият капацитет за съхранение беше най-голямото предимство на Google Photos през последните пет години. Функция, която почти никой от конкурентите не предлагаше. Причината е, че сървърите и поддръжката струват пари, като Google поемаха цената от мащаба на останалите си бизнеси, както извличаха ползи от качените снимки, да обучават своите алгоритми за изкуствен интелект.

След като технологичният гигант привлече около 1 млрд. потребители на Photos и интегрирана част от останалите си облачни платформи, компанията започна да налага ограничения и да иска пари за допълнителните функционалности. Като, по този начин премахва основното предимство, заради, което хората са започнали да я ползват. В същия момент, Google почти е убила основните си конкуренти в тази област, сред които редица стартъпи.

На този пазар остават само големите играчи, като имената ще са доста познати – освен Google, добавяме Apple, Microsoft, Amazon и Facebook. Коментарът на Оремус е, че оставянето на подобни практики несанкционирани просто бетонира влиянието на изброените по-горе компании и затваря пазара за навлизането на нови. Което добавя още един аргумент за по-строгата регулация на IT гигантите – процес, който вече започна в САЩ и макар на бавни обороти, тече в Европа.

Exit mobile version